Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 12 aug 2023 22:18

1094 schreef: 12 aug 2023 19:45 Kan je eens een screenshot van je powercurve delen. Ben wel benieuwd hoe die loopt
Afbeelding

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 16 aug 2023 19:39

Bijzondere curve wel. Ziet eruit alsof je 100 watt heel goed aankan maar nauwelijks daar boven kan voor langere periode. Ik kan me voorstellen dat dit wel erg het trainen met join beïnvloed. Beetje rare vraag maar ga je wel diep genoeg op een ftp test? Lukt het om jezelf helemaal kapot te rijden? Het is bij mij 20 minuten pijn lijden maar wel aanzienlijk hoger dan mijn duurtempo.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 16 aug 2023 21:28

marksi schreef: 16 aug 2023 19:39 Bijzondere curve wel. Ziet eruit alsof je 100 watt heel goed aankan maar nauwelijks daar boven kan voor langere periode. Ik kan me voorstellen dat dit wel erg het trainen met join beïnvloed. Beetje rare vraag maar ga je wel diep genoeg op een ftp test? Lukt het om jezelf helemaal kapot te rijden? Het is bij mij 20 minuten pijn lijden maar wel aanzienlijk hoger dan mijn duurtempo.
Precies dat. Ik kan 100 denk ik ondertussen wel 2,5 tot 3u volhouden waarbij mijn hartslag dan tussen de 125 - 145 zal zijn, maar als ik dan 130 ga trappen voel ik binnen no time die verzuring in de benen.

Ik heb nog geen (officiële) test gedaan, ik heb die 110 geschat op basis van gevoel. 130 kan ik max 3 minuten volhouden daarna krijg ik het gewoon niet meer rondgetrapt maar hartslag is dan nog niet max. Ik ben nog aan het wachten op de afspraak in het ziekenhuis daarna weten we het zeker maar heb het idee dat de conditie niet heel slecht is maar de spieren willen gewoon niet, ik denk gewoon nog een lange weg te gaan.

2 dagen rust zit er weer op dus morgen ochtend mag ik weer. 5x 8min tempo staat op de planning. De aangegeven hartslag komt wel aardig in de buurt FTP staat in join nu op 120
Afbeelding

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 aug 2023 21:34

Als join zegt dat je rust moet nemen en je jezelf fit voelt kan je gewoon gaan fietsen natuurlijk

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 16 aug 2023 21:58

1094 schreef: 16 aug 2023 21:34 Als join zegt dat je rust moet nemen en je jezelf fit voelt kan je gewoon gaan fietsen natuurlijk
Dat deed ik in het begin wel, alleen zoals ik een keer aan gaf dan schuift die geplande training telkens door of stel je dan voor die training gewoon eerder te doen? Ik merk wel dat als je echt 2 dagen rust dat dan het vermoeide gevoel in de benen echt helemaal weg is en niet dat je het bovenaan de trap alweer voelt. Dus ik zou wel kunnen fietsen, liefst herstelrit maar ik heb moeite om dat lage vermogen aan te houden

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8954
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 aug 2023 22:29

72-84 watt dat is eigenlijk niks bij 70kg.
Test met ademgasanalyse ben wel benieuwd wat daar uit komt.
Ben geen arts maar iets klopt er niet qua waardes.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 16 aug 2023 22:45

nijkie schreef: 16 aug 2023 22:29 72-84 watt dat is eigenlijk niks bij 70kg.
Test met ademgasanalyse ben wel benieuwd wat daar uit komt.
Ben geen arts maar iets klopt er niet qua waardes.
Ik houdt jullie op de hoogte.

Ook nog even gekeken of chatGPT een verklaring heeft, het laatste stukje heeft er wellicht iets mee te maken?
Dit fenomeen kan worden verklaard door te kijken naar het begrip van vermogen en uithoudingsvermogen. Vermogen is de snelheid waarmee energie wordt omgezet of overgedragen, en in dit geval, hoe snel je arbeid verricht tijdens het fietsen. Uithoudingsvermogen verwijst naar hoe lang je een bepaalde activiteit op een bepaald vermogensniveau kunt volhouden voordat je vermoeid raakt.

In het scenario dat je beschrijft, kun je gedurende 3 uur een consistent vermogen van 100 watt aanhouden, wat duidt op een goed uithoudingsvermogen op een relatief laag vermogensniveau. Dit betekent dat je lichaam getraind is om over een langere periode energie te leveren bij een matig inspanningsniveau.

Aan de andere kant, wanneer je slechts 4 minuten op 130 watt fietst, ervaar je een hoger vermogensniveau dan bij de 100 watt. Dit vraagt meer energie-output van je spieren en cardiovasculair systeem in een kortere periode. Dit hogere vermogen kan leiden tot snellere vermoeidheid omdat het een intensievere inspanning vereist.

Het verschil in uithoudingsvermogen bij deze twee vermogensniveaus kan te maken hebben met de energetische systemen van je lichaam. Bij lagere vermogensniveaus is je lichaam waarschijnlijk in staat om energie uit aerobe bronnen te halen (zoals vetverbranding), wat efficiënter is over langere perioden. Bij hogere vermogensniveaus moet je lichaam mogelijk meer vertrouwen op anaerobe bronnen (zoals glycogeen), wat sneller vermoeidheid kan veroorzaken.

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 aug 2023 22:57

marksi schreef: 16 aug 2023 19:39 Bijzondere curve wel. Ziet eruit alsof je 100 watt heel goed aankan maar nauwelijks daar boven kan voor langere periode. Ik kan me voorstellen dat dit wel erg het trainen met join beïnvloed. Beetje rare vraag maar ga je wel diep genoeg op een ftp test? Lukt het om jezelf helemaal kapot te rijden? Het is bij mij 20 minuten pijn lijden maar wel aanzienlijk hoger dan mijn duurtempo.
Het is wat moeilijk leesbaar zo maar toch ziet het er niet heel gek uit lijkt me

Als ik kijk naar mn eigen curve is mn max 5 min waarde 25% hoger dan max 20 en 35 hoger dan max 60 min waarde

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 17 aug 2023 10:10

Maikie schreef: 16 aug 2023 22:45
nijkie schreef: 16 aug 2023 22:29 72-84 watt dat is eigenlijk niks bij 70kg.
Test met ademgasanalyse ben wel benieuwd wat daar uit komt.
Ben geen arts maar iets klopt er niet qua waardes.
Ik houdt jullie op de hoogte.

Ook nog even gekeken of chatGPT een verklaring heeft, het laatste stukje heeft er wellicht iets mee te maken?
Dit fenomeen kan worden verklaard door te kijken naar het begrip van vermogen en uithoudingsvermogen. Vermogen is de snelheid waarmee energie wordt omgezet of overgedragen, en in dit geval, hoe snel je arbeid verricht tijdens het fietsen. Uithoudingsvermogen verwijst naar hoe lang je een bepaalde activiteit op een bepaald vermogensniveau kunt volhouden voordat je vermoeid raakt.

In het scenario dat je beschrijft, kun je gedurende 3 uur een consistent vermogen van 100 watt aanhouden, wat duidt op een goed uithoudingsvermogen op een relatief laag vermogensniveau. Dit betekent dat je lichaam getraind is om over een langere periode energie te leveren bij een matig inspanningsniveau.

Aan de andere kant, wanneer je slechts 4 minuten op 130 watt fietst, ervaar je een hoger vermogensniveau dan bij de 100 watt. Dit vraagt meer energie-output van je spieren en cardiovasculair systeem in een kortere periode. Dit hogere vermogen kan leiden tot snellere vermoeidheid omdat het een intensievere inspanning vereist.

Het verschil in uithoudingsvermogen bij deze twee vermogensniveaus kan te maken hebben met de energetische systemen van je lichaam. Bij lagere vermogensniveaus is je lichaam waarschijnlijk in staat om energie uit aerobe bronnen te halen (zoals vetverbranding), wat efficiënter is over langere perioden. Bij hogere vermogensniveaus moet je lichaam mogelijk meer vertrouwen op anaerobe bronnen (zoals glycogeen), wat sneller vermoeidheid kan veroorzaken.
Als een student dit bij mij zou inleveren zou ik hem direct terug naar de middelbare school sturen voor een heropvoeding essay schrijven. Er staat drie keer hetzelfde met steeds andere woorden. En als je dan kijkt naar de inhoud is het echt niks.

Wat er eigenlijk staat is, als je harder trapt, word je sneller moe. Het is niet onjuist, maar het is ook niet echt een baanbrekend inzicht.

maartenm85
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2017 10:23

maartenm85 17 aug 2023 10:57

Bij zulke lage vermogens schiet je normalized power heel snel omhoog bij korte versnellingen (bijvoorbeeld een paar keer aanzetten uit een bocht of een briggetje op). Als ik zie dat je Max vermogen die rit 650 is (en in het grafiekje zie ik nog meer pieken) snap ik wel dat je Normalized Power relatief hoog is. Ik vraag me wel ernstig af of je FTP klopt.

Btw: het klopt dat Normalized Power en gewogen vermogen van Strava niet overeenkomen (Strava is 99 van de 100 keer een stukje lager). Normalized Power is namelijk een trademark en moet je kopen om te gebruiken en Strava doet dat niet, maar gebruikt zijn eigen rekenmethode.

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 17 aug 2023 16:56

maartenm85 schreef: 17 aug 2023 10:57 Bij zulke lage vermogens schiet je normalized power heel snel omhoog bij korte versnellingen (bijvoorbeeld een paar keer aanzetten uit een bocht of een briggetje op). Als ik zie dat je Max vermogen die rit 650 is (en in het grafiekje zie ik nog meer pieken) snap ik wel dat je Normalized Power relatief hoog is. Ik vraag me wel ernstig af of je FTP klopt.

Btw: het klopt dat Normalized Power en gewogen vermogen van Strava niet overeenkomen (Strava is 99 van de 100 keer een stukje lager). Normalized Power is namelijk een trademark en moet je kopen om te gebruiken en Strava doet dat niet, maar gebruikt zijn eigen rekenmethode.
Training zit er weer op. Voelde me best goed, langste rit sinds ik ben begonnen met fietsen. Moest een lange tijd 72 aanhouden, ik reed die bijna continue in de 90, de gedeeltes waar ik 94-104 moest aanhouden reed ik voornamelijk 100-110, er waren echter ook 2 lange viaducten, toen heb ik even mooi doorgetrokken met 2-3 minuten 200W+, daar komt de volgende curve uit (ziet er heel anders uit)
Afbeelding
Voor de workout kreeg ik wel een hele lage score, RPE was 8 (komt overeen met voorstel van de app) maar de app had gerekend op RPE4, nu ook weer meteen de melding je doet iets teveel en weer 2 dagen rust ingelast.

Afbeelding

Het zou een tempo training moeten zijn maar qua hartslag bijna alles in Z2
Afbeelding

Ik merk echt wel vooruitgang moet ik zeggen maar dat is ook niet zo moeilijk. Ik denk dat ik echt voornamelijk veel moet fietsen om een beetje spieren terug op te bouwen. Heb nog eens goed op dat verzuurde gevoel gelet maar dat zit niet echt in de dijen maar maar links boven de knieen, als ik het stuur los laat en recht ga zitten voel ik het wel meer in de bovenbenen

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 17 aug 2023 17:45

RPE is hoe jij het hebt ervaren he. Dit klinkt niet als een 8 hoe je het beschrijft. De app geeft een voorstel maar daar kan je gewoon van afwijken.

Als ik jou was zou ik een nieuwe ftp test doen. Denk dat je echt wel hoger uitkomt.

Plaats reactie