Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Remco Evenepoel

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 aug 2023 08:40

Daar hoor je ook dat Evenepoel vindt dat het beter moet binnen de ploeg en dat hij zijn contract bij de ploeg uit gaat doen. De voorbeelden van wat er dan beter kan, zijn dan ook wel voorbeelden van waar de ploeg wel meegaat in dat verhaal van verbetering.

Het meest opvallende stukje vond ik dat hij sprak over meer knechten van hoog niveau in de ploeg te willen, zodat er strijd is om de plaatsjes in de ploeg om hem te ondersteunen. Ik zou me in zijn plaats niet gewaagd hebben aan zo'n uitspraak, want het is niet (enkel) aan hem om zo'n selectie te bepalen en het insinueert toch dat iedereen vervangbaar is en dat prestaties boven groepsdynamiek staan. Veel leiderschapscursussen focussen meer een meer op dat groepsdynamiek een belangrijk onderdeel is van het presterend vermogen van een groep collega's.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2023 14:29

Groepsdynamiek is belangrijk, maar een team zonder een gezonde onderlinge competitie haalt niet het maximale naar boven imho.
Less is bore

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 aug 2023 16:27

Ok, maar los daarvan: is het aan een lid van dat tour-team om zich daar zo absoluut over uit te spreken?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5280
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 aug 2023 16:30

bartdr schreef: 18 aug 2023 16:27 Ok, maar los daarvan: is het aan een lid van dat tour-team om zich daar zo absoluut over uit te spreken?
je bedoelt dat als alles niet zo is als Remco verwacht, ze ook wel de tour kunnen winnen?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 aug 2023 16:41

Nee, dat Evenepoel in de eerste plaats lid is van die tourploeg en bijgevolg zich niet hoort uit te spreken over wat de ploeg moet doen om meer concurrentie tussen "zijn" knechten te krijgen. Die knechten moeten aan de ploegleiding/degene die de selectie maakt bewijzen dat ze dat plaatsje verdienen, niet aan Evenepoel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39690
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2023 17:11

Een leider geeft aan wat hij/zij nodig heeft om een doel te kunnen behalen. Ik heb daar niet zoveel moeite mee. Zelfs niet als RE dat zegt ;-)
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5280
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 aug 2023 17:14

bartdr schreef: 18 aug 2023 16:41 Nee, dat Evenepoel in de eerste plaats lid is van die tourploeg en bijgevolg zich niet hoort uit te spreken over wat de ploeg moet doen om meer concurrentie tussen "zijn" knechten te krijgen.
Lol; . Als je 1 mogelijk winnaar hebt, mag die voor mij gerust zeggen wat ze nodig hebben.
De enige mogelijke winnaar , is niet zomaar een lid; dat is zowat de ploeg ('s enige kans op succes... ).
Of je die motivatie publiekelijk moet verwoorden is een andere vraag. En dat soort motivatie werkt niet voor iedereen, publiekelijk of niet. Maar de praktijk is gewoon dat in veel rondeploegen de plaatsen duur zijn. En ik denk dat Remco gelijk heeft dat de plaatsen bij SQS niet zo duur zijn.
Het gezellige 'we zijn allemaal lid met evenveel rechten en plichten' is in topsport niet altijd relevant.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 aug 2023 17:44

Akkoord, maar een goede leider doet dat wel op gepaste momenten. Een podcast lijkt me niet de plek waar je jezelf als kopman voor het klassement ook gaat uitlaten over een competitie gedreven HR-beleid van het team waarvoor je rijdt. Ik vind dat hij het nu moeilijk maakt voor hemzelf om "samen winnen" nog ten volle uit te dragen. Hij had ook gewoon kunnen zeggen "ik denk dat we een bredere selectie sterke knechten nodig hebben om bij pech in de voorbereiding vervangers te kunnen hebben.". Dan maken die knechten misschien zelf de bedenking dat het strijd zal worden om een plekje, maar dan heeft Evenepoel dat tenminste zelf niet benoemt.

Wanneer hij dat 'competitie om een plekje in de selecte'-gedoe naar buiten toe aan de ploegleiding over laat, dan kan hij een vrije, constructieve band houden met alle knechten. Nu creëert hij niet alleen strijd om objectief de beste te zijn in ogen van de ploegleiding, maar ergens ook een strijd tussen de knechten om bij hem hoog genoeg op de lijst te staan. Zoiets geeft gewoon onnodige wrijving in het team én hij kan zichzelf nu moeilijker afschermen van ploegmaats die bij hem komen lobby'en/informeren.

Ik geloof erin dat een deel van motivatie verder komt uit het gevoel het beste te willen in kader van het gemeenschappelijke doel en dat lijkt me nu moeilijker geworden. Wanneer de sfeer errond te veel druk of competitie met zich meedraagt, dan kan dat groepsgevoel niet optimaal gebruikt worden. Dat zie je ook vaak bij mensen die uitgeblust raken in hun job: ergens is er een sleutelmoment (of een paar sleutelmomenten) waarbij de leidinggevende of de organisatie een kras op de relatie gezet heeft en die kras is vaak onmogelijk nog uit te wissen.

Wat wint hij nu door op een podcast te gaan zeggen dat die strijd er moet komen tussen de knechten?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16442
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2023 17:52

bartdr schreef: 18 aug 2023 17:44 .......
Wat wint hij nu door op een podcast te gaan zeggen dat die strijd er moet komen tussen de knechten?
Of dat nu allemaal handig is of niet doet niet zo terzake.
Als hij volgend jaar de Tour wint heeft hij nu gelijk. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 aug 2023 17:54

Haha, klopt wel uiteraard. Ik bedacht me al tijdens het schrijven van die laatste reactie dat ik mogelijks in overdrive gegaan was met analyseren.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5280
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 aug 2023 18:00

bartdr schreef: 18 aug 2023 17:44 .. Hij had ook gewoon kunnen zeggen "ik denk dat we een bredere selectie sterke knechten nodig hebben om bij pech in de voorbereiding vervangers te kunnen hebben.". ...
Dat heeft hij ook gezegd als ik me niet vergis; en hij begeeft zich wel op glad ijs omdat iemand zich kan aangesproken voelen dat die niet genoeg zijn best doet. Dat helpt ook niet altijd om te motiveren.

bever
Forum-lid
Berichten: 2231
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 aug 2023 20:38

daniel1975 schreef: 18 aug 2023 17:11 Een leider geeft aan wat hij/zij nodig heeft om een doel te kunnen behalen. Ik heb daar niet zoveel moeite mee. Zelfs niet als RE dat zegt ;-)
:like:

Plaats reactie