Over de wielersport en zijn beoefenaars.

La Vuelta 2023

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 21 aug 2023 17:54

wasbeer2006 schreef: 21 aug 2023 11:45 Ik zie het anders..... Pogacar is Vingegard alleen anaeroob de baas en dat is gewoon te weinig in 3 weken en kost teveel kracht

Die pseudo wetenschappelijke verhaaltje van Jumbo klinken natuurlijk erg interessant en galmen bij de Nederlandse supporters, maar ik geloof er geen bal van.
Als ze beide met een gelijke voorbereiding aan de start van een grote ronde komen dan zal alleen talent het verschil maken en dat lijkt me vrij duidelijk hoe de verdeling zit.
Er wordt nu gedaan alsof Pogi nooit langdurige inspanningen gerealiseerd heeft die op z'n minst even goed waren dan die van andere toppers, wat gewoon niet waar is.
Die kraak-tactiek van Jumbo is een even goed verhaaltje als het Wolfpack verhaaltje. Het gaat mee zolang het plaatje klopt en daarna is het tijd voor wat anders. Zoals de super wetenschappelijke aanpak van Jumbo er voor zorgt dat VanAert geen koers meer kan winnen, terwijl hij dat voor die doorgedreven onzin wel kon.

bever
Forum-lid

bever 21 aug 2023 18:02

ik pak de popcorn alvast... :twisted:

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 21 aug 2023 18:07

Het is een beetje polemisch gesteld, maar er mag best wat tegengas gegeven worden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 aug 2023 18:53

Van Aert heeft ook met die aanpak vanalles gewonnen. Die tactiek is niet van dit jaar. In het veld reed hij deze winter iedereen, inclusief vd Poel op een hoop. Maar door een combinatie van keuzes en pech wint hij de laatste anderhalf jaar wel te weinig, met name in het voorjaar.

Talent is ook deels wie het best reageert op de trainingsleer van zijn tijd. Wat dat betreft kunnen verschillen in aanpak echt wel verschil maken. Hoeveel dat is, is gelukkig niet meetbaar.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 aug 2023 19:17

lugosi schreef: 21 aug 2023 18:07 Het is een beetje polemisch gesteld, maar er mag best wat tegengas gegeven worden.
Dat mag zeker! Maar we hebben ook 2022 nog.
En ik heb het Jumbo verhaal nooit gehoord maar wel van andere trainers en mijn eigen ervaring.
Van een anaerobe inspanning herstel je minder snel / je hebt er minder last van.

De andere kant is dat Pogacar ook niet extreem uitloopt op deze inspanningen het zijn maar een paar meter.
Uitzonderingen daargelaten.

Ik ben ook benieuwd naar EV, die heeft meer een Pogacar postuur dan een Vingegard.
Laten we vooral hopen dat ze allemaal in vorm zijn voor op papier dan toch een hele mooie ronde op voorhand.

Ps.
Polemisch mooi woord, ik ga even opzoeken wat het betekend, maar het klinkt goed :like:

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 21 aug 2023 19:49

wasbeer2006 schreef: 21 aug 2023 19:17
lugosi schreef: 21 aug 2023 18:07 Het is een beetje polemisch gesteld, maar er mag best wat tegengas gegeven worden.
Dat mag zeker! Maar we hebben ook 2022 nog.
En ik heb het Jumbo verhaal nooit gehoord maar wel van andere trainers en mijn eigen ervaring.
Van een anaerobe inspanning herstel je minder snel / je hebt er minder last van.

De andere kant is dat Pogacar ook niet extreem uitloopt op deze inspanningen het zijn maar een paar meter.
Uitzonderingen daargelaten.

Ik ben ook benieuwd naar EV, die heeft meer een Pogacar postuur dan een Vingegard.
Laten we vooral hopen dat ze allemaal in vorm zijn voor op papier dan toch een hele mooie ronde op voorhand.

Ps.
Polemisch mooi woord, ik ga even opzoeken wat het betekend, maar het klinkt goed :like:
In 2022 heeft Pogi gewoon tactisch gefaald en is in een simpele val getrapt. Ik denk nog steeds dat dit met Peiper niet gebeurd was.
Ik geloof ook niet dat het beschikken over een explosief (anaeroob) vermogen goed aerobe prestaties in de weg staan. Dat Pogi daarover niet zou beschikken is afgeleid uit selectieve omgang met zijn prestaties.
Met een goede voorbereiding mét voldoende hoogtestages maakt het mijn inziens niet uit, maar daar wringt het schoentje; Pogi koerst (te) graag.
Het Jumbo verhaal is gewoon een narratief die heel mooi gebruikt (en overgenomen door....) wordt. Het is duidelijk dat het dient als psychologische oorlogsvoering. Als het echt een wetenschappelijk onderbouwd systeem zou zijn wat aan de basis van de tactiek ligt dan zou er helemaal niets over gecommuniceerd worden.

Ik denk niet dat Remco te vergelijken valt met Pogi. Als je zijn tijdritje van bijna 50km van vorige week bekijkt zal het wel snor zitten met zijn lange inspanningen. Misschien is er nog wat progressie mogelijk in zijn explosiviteit.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 21 aug 2023 19:55

Ernie C. schreef: 21 aug 2023 18:53 Van Aert heeft ook met die aanpak vanalles gewonnen. Die tactiek is niet van dit jaar. In het veld reed hij deze winter iedereen, inclusief vd Poel op een hoop. Maar door een combinatie van keuzes en pech wint hij de laatste anderhalf jaar wel te weinig, met name in het voorjaar.

Talent is ook deels wie het best reageert op de trainingsleer van zijn tijd. Wat dat betreft kunnen verschillen in aanpak echt wel verschil maken. Hoeveel dat is, is gelukkig niet meetbaar.
De lijn van VanAert toont een tendens, het is in 2024 aan hem/team om te tonen dat hij die kan ombuigen. En welke aanpassingen daarvoor nodig zijn, een keer geen Tour bijvoorbeeld en van het WK een écht doel maken en geen voorwaardelijk doel.

Om te vergelijken zou het makkelijker zijn als renners vergelijkbare voorbereidingen kenden en gelijkaardige koersen reden.

Ik hoop dat Pogi het nooit in zijn hoofd haalt om al die mooie koersen die hij rijdt te laten schieten om voor een derde keer de Tour te winnen. Zou zonde zijn om terug te keren in de tijd.

galileo2
Forum-lid

galileo2 21 aug 2023 20:29

Ernie C. schreef: 21 aug 2023 18:53 Van Aert heeft ook met die aanpak vanalles gewonnen. Die tactiek is niet van dit jaar. In het veld reed hij deze winter iedereen, inclusief vd Poel op een hoop.
Dan heb ik een ander veldritseizoen gezien.
Ze hebben niet veel tegen elkaar gecrost.

Peter243
Forum-lid

Peter243 21 aug 2023 20:49

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 aug 2023 21:22

@lugosi, er zijn zat trainers die dit beweren. Gaat vooral om een inspanning na 2 weken, niet zozeer een lange eenmalige inspanning.
Die gast van Join zegt het ook zo vaak. Dit jaar was Pogacar niet 100%. Maar vorig jaar, ja tactisch, maar die eerste week van Jumbo was dat ook niet voor Vingegard.

VA gaan we inderdaad zien, maar of het aan Jumbo ligt..... hij deed zelf ook geen handige dingen in de tour. Ik geloof niet dat Jumbo hem daarop aanspoorde. Maar de druk in het voorjaar wordt hoog. Ik hoop dat ie er een pakt!

Ik ben iig heel benieuwd de komende weken. Ik hoop iig op geen pech maar een mooie strijd met gelijke wapens

galileo2
Forum-lid

galileo2 21 aug 2023 21:23

Dus was het uiteindelijk Wout >< Mathieu 6-5.
Dat kan je moeilijk op een hoop rijden, noemen

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 aug 2023 21:27

Dat klopt, maar het gevoel na oud en nieuw was vooral dat VDP er een beetje een potje van maakte.
Raar vallen, rugklachten en gaan veldrijden met een cadans van 60 in de blubber.

Het zag er niet echt gladjes uit.... voor het WK tipte ik toch echt VA

Plaats reactie