Ultegra R8170 C50 Disc of Scope S5 Disc
Ik wil jouw voorkeur niet beïnvloeden maar ik vind die Scope wielen wel zwaar. Die jij op het oog hebt zijn 1750gram. Zelfs de R5 is nog 1650gram zo uit mijn hoofd (zojuist toch even de site bekeken ). Ik zou gewicht en interne velgbreedte wel mee laten wegen in het geheel. En daar wint Shimano hands down.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 aug 2023 19:31
Je maakt wel een goed punt Leon, ik ga er nog eens goed over nadenken en als ik ter zijne tijd een keuze heb gemaakt zet ik een foto van het resultaat erbij!
Ik zal ook een duit in het zakje doen.
Voor een wielset met een velg van 45mm hoog en 21mm breed intern, is een gewicht van rond de 1450gr prima haalbaar zonder exotische onderdelen. Wielsets met smallere velgen die ook nog eens zwaarder zijn dan dit gewicht, daar moet je eigenlijk altijd sceptisch op zijn. Niet omdat ze slecht, maar meer of je krijgt wat je verwacht voor het geld wat je uitgeeft. Op dit moment zou je eigenlijk niet naar smallere velgen dan 21mm willen kijken. Tenzij je zeker weet dat je het echt bij een 25mm band gaat houden.
Vaak zit het gewicht in zaken als type carbon en wel of niet een geverfde velg (dat mat grijze is verf, tegenwoordig worden veel velgen paintless gemaakt, wat ze ook mooier maakt in mijn optiek). Maar het type carbon (T700 of T800) maakt het meest uit. T700 carbon wordt opgevuld met epoxy en dat is zwaarder dan carbon vezels. Het zijn geen slechte velgen qua sterkte of vorm, er zit minder arbeid in want je gebruikt "grote lappen" carbon en je bent als fabrikant hier sneller mee klaar. Daar tegenover staat een weight penalty. En een iets lagere prijs.
Concreet over de Scope's
De twee linkjes die hierboven staan verwijzen naar een tweetal sets waarbij het voorwiel aan de non disc zijde radiaal gespaakt is. Aangezien de grootste krachten een voorwiel voor zijn kiezen krijgt, het remmen is, is het een beetje zonde dat een deel van de spaken die dit opvangen wegvallen. Spaken naar voren gericht (leading spokes) vangen te krachten van het remmen op. Radiale spaken doen hier niets aan. Bij een normaal, 2x kruis gespaakt wiel, heb je 2x6=12 leading spokes (bij 24 spaken totaal) die de remkrachten onderling verdelen. Bij de wielen van Spoke met een 2:1 spaakpatroon (14 links en 7 rechts), houd je 7 spaken over die het remmen opvangen.
Technisch verhaal, maar dit doet wel wat met de spaken en de krachten die er op komen. Op de lange termijn dus ook met de levensduur er van. Genoeg mensen die met zulke wielen rijden en geen problemen ervaren, maar het is technisch gezien een potentieel dingetje.
Vwb de Shimano's
Hier zitten speciale spaken in. Bij problemen zul je wel geholpen worden maar dat zal langer duren dan normaal omdat niet iedereen (lees bijna nieman) de spaken standaard op voorraad heeft. Op vakantie pech krijgen is dan dubbel pech. De Scopes gebruiken (ook al zijn het straight pull) gewoon Sapim spaken. Dat maakt reparatie wat makkelijker.
Voor een wielset met een velg van 45mm hoog en 21mm breed intern, is een gewicht van rond de 1450gr prima haalbaar zonder exotische onderdelen. Wielsets met smallere velgen die ook nog eens zwaarder zijn dan dit gewicht, daar moet je eigenlijk altijd sceptisch op zijn. Niet omdat ze slecht, maar meer of je krijgt wat je verwacht voor het geld wat je uitgeeft. Op dit moment zou je eigenlijk niet naar smallere velgen dan 21mm willen kijken. Tenzij je zeker weet dat je het echt bij een 25mm band gaat houden.
Vaak zit het gewicht in zaken als type carbon en wel of niet een geverfde velg (dat mat grijze is verf, tegenwoordig worden veel velgen paintless gemaakt, wat ze ook mooier maakt in mijn optiek). Maar het type carbon (T700 of T800) maakt het meest uit. T700 carbon wordt opgevuld met epoxy en dat is zwaarder dan carbon vezels. Het zijn geen slechte velgen qua sterkte of vorm, er zit minder arbeid in want je gebruikt "grote lappen" carbon en je bent als fabrikant hier sneller mee klaar. Daar tegenover staat een weight penalty. En een iets lagere prijs.
Concreet over de Scope's
De twee linkjes die hierboven staan verwijzen naar een tweetal sets waarbij het voorwiel aan de non disc zijde radiaal gespaakt is. Aangezien de grootste krachten een voorwiel voor zijn kiezen krijgt, het remmen is, is het een beetje zonde dat een deel van de spaken die dit opvangen wegvallen. Spaken naar voren gericht (leading spokes) vangen te krachten van het remmen op. Radiale spaken doen hier niets aan. Bij een normaal, 2x kruis gespaakt wiel, heb je 2x6=12 leading spokes (bij 24 spaken totaal) die de remkrachten onderling verdelen. Bij de wielen van Spoke met een 2:1 spaakpatroon (14 links en 7 rechts), houd je 7 spaken over die het remmen opvangen.
Technisch verhaal, maar dit doet wel wat met de spaken en de krachten die er op komen. Op de lange termijn dus ook met de levensduur er van. Genoeg mensen die met zulke wielen rijden en geen problemen ervaren, maar het is technisch gezien een potentieel dingetje.
Vwb de Shimano's
Hier zitten speciale spaken in. Bij problemen zul je wel geholpen worden maar dat zal langer duren dan normaal omdat niet iedereen (lees bijna nieman) de spaken standaard op voorraad heeft. Op vakantie pech krijgen is dan dubbel pech. De Scopes gebruiken (ook al zijn het straight pull) gewoon Sapim spaken. Dat maakt reparatie wat makkelijker.
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 aug 2023 19:31
Super bedankt voor je uitgebreide reactie en zeker belangrijke informatie. Als ik je goed begrijp zijn de Shimano's wel beter/duurzamer. Alleen een uitdaging bij reparatie (op vakantie misschien maar mijn huidige wielen meenemen voor het geval dat )
Nu zie ik ook dat je zelf wielen bouwt, en die beginnen vanaf €1250,-
is dat qua kwaliteit een stuk beter dan bovengenoemde wielsets?
Ik hoor/lees wel veel goede ervaringen over jouw bedrijf maar ben even benieuwd of er veel verschil/ welk verschil er tussen zit.
Nu zie ik ook dat je zelf wielen bouwt, en die beginnen vanaf €1250,-
is dat qua kwaliteit een stuk beter dan bovengenoemde wielsets?
Ik hoor/lees wel veel goede ervaringen over jouw bedrijf maar ben even benieuwd of er veel verschil/ welk verschil er tussen zit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Zoals Philippos al zegt, voor iets minder geld krijg je een hoogwaardiger handgespaakt setje wat ook nog lichter is!
Zelf heb ik op 2 van de 3 fietsen een handgespaakte set met DTSwiss 240 EXP naven en een lichte carbon velg, bombproof en op mijn gewicht en specs gebouwd.
Goedkoper en lichter dan de Scopes en zeker beter!!
Ik zou het dan wel weten...
Zelf heb ik op 2 van de 3 fietsen een handgespaakte set met DTSwiss 240 EXP naven en een lichte carbon velg, bombproof en op mijn gewicht en specs gebouwd.
Goedkoper en lichter dan de Scopes en zeker beter!!
Ik zou het dan wel weten...
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
@philippos,
De Scopes in de R versie zijn wat lichter (en 1500 euro ipv 1000 euro) --> dat zou dus duiden op de betere carbon keuze?
Het viel mij ook op dat 21 spaaks (en achter 24 spaaks). En dan des te meer dat ze zelf stellen dat er geen max. rijdersgewicht is voor hun wielen. Terwijl de meeste wielenproducenten toch ergens bij 110 tot 130kg een grens zetten, al is het maar om in te dekken.
Als ik voor een vakantiefiets, of zware rijder, een wielset zou moeten zoeken, ging ik toch kijken naar 28 spaaks of meer (vakantiefiets, is gewicht niet zo belangrijk, dus 36).
Hoe zie jij dat? Nog even afgezien van dat jij die 21 spaken in het voorwiel een opvallende keuze vindt. Want zelfs as ze voor en achter 24 spaken hadden gegeven, heb je nog steeds relatief weinig spaken.
Nu heb ik die Scopes, weeg 90kg, dus ben niet de lichtste. Maar de wielen lijken geen krimp te geven. De hoge velg doet natuurlijk ook iets (gewicht, maar ook stabiliteit, en kortere spaken).
De Scopes in de R versie zijn wat lichter (en 1500 euro ipv 1000 euro) --> dat zou dus duiden op de betere carbon keuze?
Het viel mij ook op dat 21 spaaks (en achter 24 spaaks). En dan des te meer dat ze zelf stellen dat er geen max. rijdersgewicht is voor hun wielen. Terwijl de meeste wielenproducenten toch ergens bij 110 tot 130kg een grens zetten, al is het maar om in te dekken.
Als ik voor een vakantiefiets, of zware rijder, een wielset zou moeten zoeken, ging ik toch kijken naar 28 spaaks of meer (vakantiefiets, is gewicht niet zo belangrijk, dus 36).
Hoe zie jij dat? Nog even afgezien van dat jij die 21 spaken in het voorwiel een opvallende keuze vindt. Want zelfs as ze voor en achter 24 spaken hadden gegeven, heb je nog steeds relatief weinig spaken.
Nu heb ik die Scopes, weeg 90kg, dus ben niet de lichtste. Maar de wielen lijken geen krimp te geven. De hoge velg doet natuurlijk ook iets (gewicht, maar ook stabiliteit, en kortere spaken).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 aug 2023 19:31
Het stuk over iets minder geld voor de handgespaakte wielen lees ik niet zo snel uit zijn reactie.scottpch schreef: ↑17 aug 2023 17:06 Zoals Philippos al zegt, voor iets minder geld krijg je een hoogwaardiger handgespaakt setje wat ook nog lichter is!
Zelf heb ik op 2 van de 3 fietsen een handgespaakte set met DTSwiss 240 EXP naven en een lichte carbon velg, bombproof en op mijn gewicht en specs gebouwd.
Goedkoper en lichter dan de Scopes en zeker beter!!
Ik zou het dan wel weten...
Wat heb jij voor jouw wielset betaald? (Waar vandaan en hoe hoog zijn die?)
Dat heb ik inderdaad niet gezegd (handgespaakt goedkoper). Ik ben daar voorzichtig mee om geen verkeerde verwachtingen te wekken. Vaak worden er appels met peren vergeleken.
Ik mag hier gevraagd en ongevraagd mijn mening ventileren maar geen spullen promoten of verkopen
Ik heb overigens de linkjes gevolgd een pagina terug die naar setjes wezen van rond de 1000,-. Heb niet verder doorgeklikt op de site van Scope.
Mark:
De duurdere Scope series zullen T800 carbon vezels gebruiken (of een combi van T700/T800, hoe meer T800 hoe lichter). Dat zou de hogere prijs en lager gewicht kunnen verantwoorden. Op naven kun je ook nog wat schaven. T800 velgen zijn arbeidsintensiever om te produceren.
Met je 90 kg zit je, bij mij dan, op de grens van 24 of 28 spaken. Dat hangt een beetje af van het gebruik en hoe lomp je rijdt.
Ben je iets zwaarder red je het ook met iets dikkere aero spaken en dan 24 in aantal. Ga je boven de 100kg of ben je een Hulk of gewoon lomp in jouw rijden, kun je beter hoger gaan zitten in het aantal spaken. Altijd uitgaande van een stijve carbon velg.
De stijfheid van het wiel wordt niet alleen gedicteerd door het aantal spaken. Dikte, vorm, lengte doen allemaal mee met het spel.
Een voordeel van een zijde radiaal spaken bij disc voorwielen is dat deze daarmee kneiterstijf worden lateraal. Dit is dan ook de voornaamste functie van de radiale spaken in zo'n patroon. Trade off is mijn verhaal in het eerdere bericht. Waarbij ik nog nooit iemand heb horen klagen dat mijn wielen niet stijf genoeg zijn met 2x kruis aan beide zijdes. Gemiddelde renner voelt het verschil niet tussen de twee spaak patronen.
Vwb wielen in fietsen voor zwaar gebruik (vakanties bijv) waar een paar 100 gram meer niets voorstelt, altijd 32. 36 spaken wordt steeds moeilijker om iets knaps mee te maken voor een fatsoenlijke prijs. Het aanbod naven en velgen wordt steeds minder.
Er ontbreekt hier nog een discussie over alu vs messing nippels. Maar daar zijn heel veel andere topics over te lezen.
Ik mag hier gevraagd en ongevraagd mijn mening ventileren maar geen spullen promoten of verkopen
Ik heb overigens de linkjes gevolgd een pagina terug die naar setjes wezen van rond de 1000,-. Heb niet verder doorgeklikt op de site van Scope.
Mark:
De duurdere Scope series zullen T800 carbon vezels gebruiken (of een combi van T700/T800, hoe meer T800 hoe lichter). Dat zou de hogere prijs en lager gewicht kunnen verantwoorden. Op naven kun je ook nog wat schaven. T800 velgen zijn arbeidsintensiever om te produceren.
Met je 90 kg zit je, bij mij dan, op de grens van 24 of 28 spaken. Dat hangt een beetje af van het gebruik en hoe lomp je rijdt.
Ben je iets zwaarder red je het ook met iets dikkere aero spaken en dan 24 in aantal. Ga je boven de 100kg of ben je een Hulk of gewoon lomp in jouw rijden, kun je beter hoger gaan zitten in het aantal spaken. Altijd uitgaande van een stijve carbon velg.
De stijfheid van het wiel wordt niet alleen gedicteerd door het aantal spaken. Dikte, vorm, lengte doen allemaal mee met het spel.
Een voordeel van een zijde radiaal spaken bij disc voorwielen is dat deze daarmee kneiterstijf worden lateraal. Dit is dan ook de voornaamste functie van de radiale spaken in zo'n patroon. Trade off is mijn verhaal in het eerdere bericht. Waarbij ik nog nooit iemand heb horen klagen dat mijn wielen niet stijf genoeg zijn met 2x kruis aan beide zijdes. Gemiddelde renner voelt het verschil niet tussen de twee spaak patronen.
Vwb wielen in fietsen voor zwaar gebruik (vakanties bijv) waar een paar 100 gram meer niets voorstelt, altijd 32. 36 spaken wordt steeds moeilijker om iets knaps mee te maken voor een fatsoenlijke prijs. Het aanbod naven en velgen wordt steeds minder.
Er ontbreekt hier nog een discussie over alu vs messing nippels. Maar daar zijn heel veel andere topics over te lezen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De Scope R setjes kosten je ong. €1495,- maakt niet uit welke velghoogte.
Over de S setjes ga ik het niet hebben, dan kun je net zo goed een chinees setje op Marktplaats scoren van €600,-, die hebben hetzelfde gewicht...
Over de S setjes ga ik het niet hebben, dan kun je net zo goed een chinees setje op Marktplaats scoren van €600,-, die hebben hetzelfde gewicht...
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 aug 2023 19:31
Uiteindelijk zelf ook de keuze gemaakt voor de Ultegra wielen!JoeyvEde92 schreef: ↑16 aug 2023 12:33 Haha, nee dan maakt het niet heel erg veel uit.
Ben zelf dus wel écht heel blij met de Ultegra wielen.
Ik rij ze met een binnenband van tubolito en 28mm Conti GP5000.
Plaats je hier een foto als je je keuze gemaakt hebt en de wielen op de fiets zitten?
Heel blij met de looks, nog geen rit meegemaakt (vanmiddag opgehaald)