Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2023 09:19

Ik weet het nog niet, maar grote kans dat het VVD wordt. Niet dat ik het 100% eens ben met hun koers, maar is voor mij wel een beetje de minste slechte en strategisch gedreven. Al snap ik wel dat er mensen zijn die daar net zo hard van gruwelen als ik van Frans of Jesse. Wat voor mij wel van belang is, is dat Rutte vertrekt. Die was ver over de houdbaarheid en totaal ongeloofwaardig. PVV is geen optie vanwege het te rechtse randje en gebrek aan lef om verantwoordelijkheid te nemen en BBB is leuk voor de provincie, maar IMHO nog niet geschikt voor het kabinet.
Hoe Yesilgoz het gaat doen weet ik niet, maar van mij mag ze een kans krijgen. Ik hoop dat ze haar spontaniteit/flapuit een beetje kan behouden.

Timmermans is net zo'n verbinder als Kaag; doet het uitstekend binnen "eigen kringen", maar roept totaal geen sympathie en empathie op bij de rest. Ze zullen inhoudelijk op hun vakgebied ongetwijfeld heel goed zijn, maar voor een goede rol in de politiek is meer nodig.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2023 09:20

MarkVeenstra schreef: 22 aug 2023 09:18
Fietsgenieter schreef: 21 aug 2023 15:42 ...De enige die zullen instemmen zijn mensen die een eerste woning willen kopen. En die leggen het af tegen de belangen van de woningbezitters, de banken, aannemers en projectontwikkelaars.
De woningnood: het probleem dat niemand écht wil oplossen.
Vergeet hier ook de overheid zelf niet.., en dan met name de gemeenten.
Op de meeste plekken zijn de gemeenten de grondeigenaren. Hoge huizenprijzen zorgen voor hoge grondprijzen. Dus voor de gemeentelijke boekhouding is het prima dat die huizen zo duur en schaars zijn. ;-)
En de OZB uiteraard.
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 aug 2023 09:25

Vind je het gek. De gemeentelijke heeft vanalles op het bordje erbij gekregen zonder dat er daadwerkelijk wat aan de herverdeling van de geldstromen is gedaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2023 10:11

thestudent schreef: 22 aug 2023 09:25 Vind je het gek. De gemeentelijke heeft vanalles op het bordje erbij gekregen zonder dat er daadwerkelijk wat aan de herverdeling van de geldstromen is gedaan.
Veel van die zaken die op hun bordje kwam, wilden ze zelf. Toen er over gesproken werd dat het allemaal minder gelopen is, dan verwacht, wilden ze die taken ook niet meer terug geven.

marsman
Forum-lid

marsman 22 aug 2023 10:19

Wat Jans zegt klopt zeer zeker. Gemeenten wilde maar wat graag die extra gelden voor de zorg, in de verwachting dat ze veel zouden overhouden en dat varkentje wel ff zouden wassen. Er is bij de transitie circa 25% bezuinigd. Gemeente wisten dat. Maar die zijn echt enorm van een koude kermis thuisgekomen. Jorritsma, die destijds bij de VNG zat, heeft dat echt helemaal verkeerd ingeschat.

Gemeente zijn totaal incapabel gebleken om de uitvoering te doen. Persoonlijk aan de zijlijn betrokken geweest bij de transitie. Zelden zo'n puinhoop in de gemeentelijk uitvoering gezien. Veel gemeenten zijn ook richting de financiële afgrond gegleden. Er is wel degelijk gedreigd met het teruggeven van de taken, maar inderdaad: dat wilde men uiteindelijk toch ook weer niet.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 aug 2023 10:32

Dat is natuurlijk in veel gevallen het probleem. Er gaat iets mis, nou dat kan, dat is niet het punt.
Maar krijg je het dan niet geregeld ga dan terug naar de oude situatie en neem je verlies.

Daar is de met name de overheid zo slecht in, want ja dan moeten er weer koppen rollen, waarom?
En dat werkt ook nog door in de besluitvorming die veel te lang duurt voorafgaande aan veranderingen of projecten.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2023 13:05

wasbeer2006 schreef: 22 aug 2023 10:32 Dat is natuurlijk in veel gevallen het probleem. Er gaat iets mis, nou dat kan, dat is niet het punt.
Maar krijg je het dan niet geregeld ga dan terug naar de oude situatie en neem je verlies.

Daar is de met name de overheid zo slecht in, want ja dan moeten er weer koppen rollen, waarom?
En dat werkt ook nog door in de besluitvorming die veel te lang duurt voorafgaande aan veranderingen of projecten.
Bij de plaatselijke politiek zitten ook mensen van de landelijke partijen, die niet naar de oude situatie terug wilden. Daar kun je niet altijd de landelijke politiek de schuld van geven.

SiO2
Forum-lid

SiO2 22 aug 2023 13:12

daniel1975 schreef: 22 aug 2023 09:19
Timmermans is net zo'n verbinder als Kaag; doet het uitstekend binnen "eigen kringen", maar roept totaal geen sympathie en empathie op bij de rest.
Dat geldt net zo goed voor Yesilgöz, Wilders of v/d Plas. Leuk voor rechts Nederland, maar het andere deel gruwt ervan.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2023 13:29

Het tot grond toe afbranden van je politieke tegenstanders is in ieder geval een prima strategie gebleken. Links en rechts zijn wat dat betreft even kinderachtig.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 22 aug 2023 13:42

Ik stem altijd religieus. Vroeger was dat op de partij van die poster met die pacifistische naakte vrouw tussen de koeien. Helaas is die partij ter zielen gegaan, maar niet getreurd er is nu zelfs een partij die de koe heilig verklaard heeft. Dus al mijn geld op deze lieve mensen. Kortom, ik zweef nooit.

Maar serieus, NSC (Nieuw Sociaal Contract) is in wezen net zo visieloos als VVD en stuurloos als CDA. Omtzigt is net als Rutte een moderne spreadsheet-geleerde, die niets anders doet dan wat tegenwoordig heet "problemmanagement:" we zien een probleem en gaan dat oplossen. Politiek hoort over een geheel ander fenomeen te gaan: ideologie. Maar da's een vies woord, en de misvatting is dat je daar geen droog brood voor koopt. En dat brengt ons op het eerste speerpunt van NSC: bestaanszekerheid. Wie alles op een rij zet, kan niet anders dan tot de conclusie komen dat die het meest gewaarborgd is, als er een fatsoenlijk sociaal vangnet is, maar bovenal als het fundament solide is, wat wil zeggen dat een minimumloon moet volstaan om normaal in de maatschappij te kunnen functioneren; zonder een kerstboom aan toeslagen.
Dan het volgende speerpunt: bestuur. Het klinkt mooi hoor, om de grondwet aan te passen en om hier en daar wat verkiezingsinstituten te verbeteren, maar het zet geen zoden aan de dijk; want het is de mens die binnen de afspraken (wetten en regels) de cultuur belichaamt.

Dus NSC morrelt wat in de marge van de linkse hoek als het gaat om welvaartsverdeling, en wil wat sleutelen in het D66-domein (hun juwelen weet u nog?) van de democratische rechtsorde.

Over christenen gesproken, ze slikten naar mijn smaak te veel en te vaak meloenen. Hoewel Bikker die hele grote van Rutte mooi liet liggen. Goed gedaan, Mirjam.

Op naar de stembus.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2023 13:52

SiO2 schreef: 22 aug 2023 13:12
daniel1975 schreef: 22 aug 2023 09:19
Timmermans is net zo'n verbinder als Kaag; doet het uitstekend binnen "eigen kringen", maar roept totaal geen sympathie en empathie op bij de rest.
Dat geldt net zo goed voor Yesilgöz, Wilders of v/d Plas. Leuk voor rechts Nederland, maar het andere deel gruwt ervan.
Wilders en Vd Plas hebben afgelopen kabinet geen verantwoordelijkheid hoeven dragen. In de oppositie en tijdens verkiezingen mag je van mij best een beetje polariseren en je eigen punten onderstrepen, maar op het moment dat je onderdeel bent van het kabinet is je taak primair om te zorgen dat je er min of meer voor iedereen bent.

Yesilgoz moet het allemaal nog maar eens gaan bewijzen. Van Hoekstra hadden de meesten bijv ook meer verwacht.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 aug 2023 13:58

Verwachten we niet teveel van 1 persoon (de politicus) het moet goed zijn in de kamer, inhoudelijk en voor de camera.
Als we dat nu eens loslaten.

Omtzigt, prima man, inhoudelijk. Minder sterk voor de camera, maar wel realistisch.
Ik denk niet zo,n goeie partijleider, maar dat moeten we nog zien.

Het probleem, wat hij nu al eerlijk aangeeft, verwacht niet te veel een hoop zaken zijn niet eens in 1 kabinets periode op te lossen.
De vraag is of de burger dit gehoord heeft.

En ik weet zeker hij heeft voor de rijkere vanaf 2 a 3 keer modaal een zwaar programma, we gaan zien wie er dan nog op hem stemt.
Want die zullen het toch moeten gaan betalen, want wat je ook structureert, geld gaat het kosten. Ik persoonlijk heb daar niets op tegen, maar de meeste stemmen met hun portemonee.

Gesloten