Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

SiO2
Forum-lid

SiO2 22 aug 2023 16:54

havana schreef: 22 aug 2023 16:05 Veel meer nog.

Waar ik me altijd over verbaas dat dat PVV / FVD stemmers veelal niet door hebben dat ze in veel gevallen TEGEN hun eigen belang stemmen....
Precies dit dus! Als ik links stem, stem ik qua financiële situatie juist bewust tegen mijn eigen belang. Echter, welzijn is zo veel breder dan geld, zeker als je al ruim boven modaal zit.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 aug 2023 16:57

Maar jij doet het bewust. Terwijl FVD/PVV stemmers dat vaak helemaal niet doorhebben. Ze stemmen bijvoorbeeld voor een Nexit, zich niet realiserende dat zij de eerste zijn die hun baan zullen verliezen. Om even een voorbeeld te noemen.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 22 aug 2023 17:48

…. Want ze hebben geen idee. En dit gebeurt in alle lagen van onze samenleving.
Dat denk ik niet! Het is toch echt een bepaalde laag die zich hierdoor laat mangelen. Mensen met wat studie achtergrond, die af en toe een keer een krant lezen en wat cultureel en antropologisch besef hebben weten wel beter!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 aug 2023 17:48

havana schreef: 22 aug 2023 16:57 Maar jij doet het bewust. Terwijl FVD/PVV stemmers dat vaak helemaal niet doorhebben. Ze stemmen bijvoorbeeld voor een Nexit, zich niet realiserende dat zij de eerste zijn die hun baan zullen verliezen. Om even een voorbeeld te noemen.
Identitaire cultuur primeert op materieel belang. (zie Huntington)
Zie ook verkiezing Trump, ook ressentiment speelt rol (deplorables weetje wel het wordt zo'n een geuzennaam), is zo oud als de straat. (zie oa MacBeth en Ilias)

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 22 aug 2023 17:57

Enzzo schreef: 22 aug 2023 17:48
Dat denk ik niet! Het is toch echt een bepaalde laag die zich hierdoor laat mangelen. Mensen met wat studie achtergrond, die af en toe een keer een krant lezen en wat cultureel en antropologisch besef hebben weten wel beter!
Dat dacht ik ook, maar helaas. Uit onderzoeken/ peilingen blijkt dat het alle lagen betreft.

En het gaat niet alleen om politiek ook zaken als vaccinatie, pil als voorbehoedsmiddel etc.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 aug 2023 17:59

JPAR schreef: 22 aug 2023 16:53

Dat komt doordat ze niet verder kijken dan hun neus lang is. Veel van die mensen volgen de populistische uitspraken die ze via sociale media binnen krijgen. Daarin vinden ze dan iets dat ze aanspreekt en voila. Ze kijken niet naar een programma etc. Want ze hebben geen idee. En dit gebeurt in alle lagen van onze samenleving.
Bedoel je nu dat mensen die voor niet-populistische partijen stemmen bedachtzamer/verstandiger zijn? Als dat zo is lijkt dat me vooral een appreciatie van (arbitraire) criteria en verklarend noch wenselijk te zijn.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 aug 2023 18:07

Enzzo schreef: 22 aug 2023 17:48
Om die conclusie te kunnen maken moet je wel van gelijkwaardigheid van standpunten vertrekken. Blijkbaar is dat voor de grootste groep mensen materiele welvaart. Of die allemaal zo verstandig zijn dat weet ik toch nog zo niet. Leuke pleidooien tegen de nuttigheidscultuur zijn bijvoorbeeld een mooie andere visie (bijvoorbeeld Topolski)

Ik heb in mijn persoonlijke ervaring al in alle sociale lagen én idioten én verstandige mensen tegen gekomen én over het volledige politiek spectrum, zonder uitzondering. Dat je het met die mensen niet altijd eens bent betekend niet dat je ze dom of etc.... moet vinden.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2023 18:09

Ach, daar heb je diegenen die zich net iets beter voelen dan de anderen, diegenen die het wel allemaal begrijpen.
Al wie niet stemt op de partijen die al jaren bewijzen dat hun remedies niet werken zijn ..................
De kiezers van de niet traditionele partijen hebben het dus niet begrepen.
En, heel kort door de bocht, de oorzaak ligt bij diegenen die er hard van overtuigd zijn dat zij het wel allemaal weten maar geen manier vinden om het aan de anderen goed uit te leggen.
En zo veralgemenen we er met zijn allen weer heel leuk op los.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2023 18:21

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Raisa_Blommestijn

Het ultieme bewijs dat gestudeerde mensen niet per definitie slimme/verstandige mensen zijn……
Less is bore

hopjes
Forum-lid

hopjes 22 aug 2023 19:21

havana schreef: 22 aug 2023 16:05 Veel meer nog.

Waar ik me altijd over verbaas dat dat PVV / FVD stemmers veelal niet door hebben dat ze in veel gevallen TEGEN hun eigen belang stemmen....
Maar waar baseer jij dit op?

Ik denk dat er legio mensen zijn die de buitenlanders zat zijn en hen als de oorzaak zien van onveiligheid op straat, woningnood en eindeloos geld weggooien naar het buitenland.

Stel dat je dit als grootste probleem ziet.... waarom zou je dan nog verder nadenken en niet op de pvv stemmen. Die op het gebied van buitenlanders zeer uitgesproken zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 aug 2023 19:39

Jij kijkt naar waarom mensen op een partij stemmen. Dat kan ik goed volgen.

Ik kijk naar de verwachte langetermijneffecten van een compleet partijprogramma.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2023 19:50

havana schreef: 22 aug 2023 19:39 ........Ik kijk naar de verwachte langetermijneffecten van een compleet partijprogramma.
Als ik zie hoe het er nu in België en Nederland aan toe gaat dan was er alvast in het verleden geen enkele partij die de lange termijneffecten juist heeft ingeschat.
En als het het wel zo hadden ingeschat dan is het op zijn minst schuldig verzuim dat ze er niets aan gedaan hebben om dit te voorkomen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gesloten