fixen zadelpenklem oudere vanmoof
Ik heb een afgedankte vanmoof gevonden en wil deze gebruiken als reservefiets. Het repareren van de meeste onderdelen lukt wel maar niet ten aanzien van de ingenieuze ingebouwde zadelpenklem. Die is stuk. De imbusschroef die in het frame loopt en waarmee de klem wordt vastgedraaid is dol. De schroef kan linksom en rechtsom draaien maar er gebeurt niets, ik krijg de schroef er niet uit en kan de zadelpen dus ook niet fixeren.
Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen? Of een workaround om alsnog tot een gefixeerde zadelpen te komen?
Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen? Of een workaround om alsnog tot een gefixeerde zadelpen te komen?
Ik ben geen techneut, dus kan je niet zo goed helpen. Je kunt van die tapsetjes krijgen met een linksdraaiende draad, daarmee kun je de schroef eruit draaien. Maar aangezien deze bout al beide kanten opdraait, denk ik dat het iets van uitboren wordt.
Ik zie wel uit naar de grappen en grollen in dit draadje.... #vanmoof
Ik zie wel uit naar de grappen en grollen in dit draadje.... #vanmoof
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Makkelijkste optie is de zadelpen op de juiste hoogte zetten en vastlassen....
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Vanmoof kennende is t trouwens een Torx bout t30. Probeer dat eens. Op t foto lijkt t ook Torx, alleen dan half kapot.
EDIT. Niet goed gekeken. Zit gewoon een ronde buis met sleuf in. Dus het moet een redelijk standaard klem zijn. Alleen dan verstopt. Dus ik heb mijn commentaar over wigklemmen weer verwijderd.
EDIT. Niet goed gekeken. Zit gewoon een ronde buis met sleuf in. Dus het moet een redelijk standaard klem zijn. Alleen dan verstopt. Dus ik heb mijn commentaar over wigklemmen weer verwijderd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik lees hier dat de draad kapot is, de kop van het boutje is nog ok toch?
Probeer de wedge/spie dan aan te duwen zodat er tegen de boutkop naar buiten wordt geduwd, dan draai het boutje los en hopen dat ie draad pakt om los te komen.
Anders zoeken naar een volledige nieuwe wedge en de oude uit zagen vanaf de binnenzijde van de zadel buis
Probeer de wedge/spie dan aan te duwen zodat er tegen de boutkop naar buiten wordt geduwd, dan draai het boutje los en hopen dat ie draad pakt om los te komen.
Anders zoeken naar een volledige nieuwe wedge en de oude uit zagen vanaf de binnenzijde van de zadel buis
De kop is inderdaad nog goed. Ik vrees dat zelfs als de schroef eruit komt het probleem niet is opgelost omdat als ik hem er dan weer indraai hij nog niet zal gaan spannen. Maar inderdaad goed om te kijken of ik kan draaien met wat spanning erop, tot nu toe nog niet gelukt.TKMP schreef: β22 aug 2023 20:16 Ik lees hier dat de draad kapot is, de kop van het boutje is nog ok toch?
Probeer de wedge/spie dan aan te duwen zodat er tegen de boutkop naar buiten wordt geduwd, dan draai het boutje los en hopen dat ie draad pakt om los te komen.
Anders zoeken naar een volledige nieuwe wedge en de oude uit zagen vanaf de binnenzijde van de zadel buis
Het lastige is dat deze klem echt op maat gemaakt is. En het is niet echt aannemelijk dat ik bij Vanmoof nog een nieuw exemplaat zal weten te bemachtigen...
Waarom niet vastlassen...? Enige is dat je 'm dan niet meer kan verstellen.
Iets doet me vermoeden dat Havana een las apparaat heeft en op cursus is geweest.
Mijn eerste ingeving zou een ring om de pen zijn, dan ie iig niet zakken. Of een gat boren in de liggende buis vh frame en in de zadelpen en daar een ijzeren pen in steken....wel lomp maar een nieuw gaatje in de zadelpen en je kunt hem 'verstellen'.
Mijn eerste ingeving zou een ring om de pen zijn, dan ie iig niet zakken. Of een gat boren in de liggende buis vh frame en in de zadelpen en daar een ijzeren pen in steken....wel lomp maar een nieuw gaatje in de zadelpen en je kunt hem 'verstellen'.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ja lassen is zeker een optie, dank voor de tip. Maar niet ideaal want dit kan ik niet zelf doen en dan kan ik hem ook niet gebruiken als 'gastenfiets'.rikkert schreef: β23 aug 2023 13:48 Iets doet me vermoeden dat Havana een las apparaat heeft en op cursus is geweest.
Mijn eerste ingeving zou een ring om de pen zijn, dan ie iig niet zakken. Of een gat boren in de liggende buis vh frame en in de zadelpen en daar een ijzeren pen in steken....wel lomp maar een nieuw gaatje in de zadelpen en je kunt hem 'verstellen'.
Ring om de pen is ook niet helemaal ideaal maar ook dank daarvoor. Ik zat inderdaad ook te denken om gaatjes in zadelpen op verschillende hoogte en dan vastzetten met schroeven door het frame.
Ik hoopte dat er nog een hele elegante optie was Maar mijn ideeen zijn ook een beetje uitgeput. Dus het zal toch een wat ruwere optie moeten worsen.
Bout fixeren, uitboren, helicoil in de klem duwen en verlijmen, nieuwe bout.
Na het uit boren weet je ook of de draad van de bout of de draad van de klem kapot is.
De klem blijft op zn plekje en wordt hier dus het gebruikt, maar het liefst haal he die eruit om te inspecteren.ik begrijp dat jou VanMoof no5 een andere klemming heeft dan de huidige s3 achtige? Van het nieuwe type is er wel een klem te vervangen. Kan je miischien je oude no5 opboren tot een moderne klem? Het is lastig te zien hoe jou klemming er uit ziet van binnen.
Na het uit boren weet je ook of de draad van de bout of de draad van de klem kapot is.
De klem blijft op zn plekje en wordt hier dus het gebruikt, maar het liefst haal he die eruit om te inspecteren.ik begrijp dat jou VanMoof no5 een andere klemming heeft dan de huidige s3 achtige? Van het nieuwe type is er wel een klem te vervangen. Kan je miischien je oude no5 opboren tot een moderne klem? Het is lastig te zien hoe jou klemming er uit ziet van binnen.
Da's juist maar heb genoeg oefenprojecten gehad de laatste tijd. Vorige week nog een kapot hek gelast op de lokale hockeyclub.