Frankrijk heeft totaal geen problemen in de banlieus, Belgie moet je gewoon niet de buitenwijken van Brussel, Charleroi, Luik, etc meenemen in je scope, etc. Alleen de VVD heeft het niet goed gedaan in NL.Klein_Verzet schreef: ↑24 aug 2023 13:36Daar sta je dan als liberaal, onwetend over de belangrijkste les van Voltaire. En prima dat je je van je meest empathische kant laat zien, maar heb je ook een voorstel om iets tegen de almaar toenemende armoede in Nederland te doen? Zelfs de onderkant van de sociale middenklasse komt steeds vaker in geldproblemen: huur torenhoog, evenals inflatie en energiekosten. In België hebben ze zoiets als een automatische loonindexatie (loon stijgt mee met de inflatie). In Frankrijk hebben ze een energieprijsplafond. In Spanje hebben ze een maximum op de basisboodschappen. In Nederland hebben we een pleister die we energie-toeslag noemen, waar de energiemarkt slapend rijk van wordt.Jans schreef: ↑23 aug 2023 15:02Dit vind ik nu weer een hele trieste bijdrage. Ik vind jouw opmerking over de VVD dan weer niet kunnen. Je weet nog niet dat "de Nederlander" er heel veel op vooruit gegaan is. Dat het voor sommigen niet genoeg is, dat zal altijd blijven, dat het voor anderen nooit genoeg is, vind ik vooral heel erg akelig.Klein_Verzet schreef: ↑23 aug 2023 14:02 Tjonge jonge, wat een bedroevende draad is dit geworden zeg hé; onder de noemer "politiek" loopt de onderbuik weer helemaal leeg. Niet toevallig is dit precies wat de VVD graag wil in de verkiezingsstrijd, want dan hoeven ze het niet over "bestaanszekerheid" te hebben. Of bestuurlijke vernieuwing. Of het pamperen van de multinational, de banken (over gratis lunch gesproken). Of de al maar groeiende vermogensongelijkheid.
Automatische loonindexatie is gewoon een onderdeel van de vicieuze circel: lonen omhoog, bedrijven verhogen hun prijzen weer ivm gestegen kostprijs.
Die armoede is er inderdaad in NL, maar zolang ik bij ons mensen die modaal verdienen op de werkvloer met Iphone 14Pro's zie lopen, een origineel Red Bull jack aan hebben of vertellen dat ze een nieuwe 65" TV hebben gekocht is er bij heel veel schuldenaars ook nog wel e.e.a. te winnen. Dat fatalistische gedrag dat het allemaal aan de VVD ligt is een enorm teken van zwakte.
En wat Voltaire betreft: bottom line komt het er op neer dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken, niet meer/niet minder.