Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

basdijkhuis
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2023 08:50

basdijkhuis 24 aug 2023 09:01

Ik heb wat vragen over het monteren van tubeless banden, want een paar dingen begrijp ik maar niet ondanks vele youtube videos en uitleg pagina's.

Ik wou 'even de sealant bijvullen' voor mijn vakantie. Dan laat ik de band dus leeg lopen, ventielkern eruit, sealant erin. Maar dan plopt de band dus weer uit de velg. Kreeg de band niet meer op druk voor langer dan een minuut. Heb wel een tire booster, maar toen begon gelijk allemaal sealant langs de randen te lekken.

Afijn, band eruit gehaald, hele rand al die opgedroogd sealant resten weggeveegd en losgepeuterd (wat een verschrikkelijke klus), ook bij de velg, wat zeep op de rand. Opnieuw geprobeerd, wou die weer niet druk behouden en lekte sealant weer aan alle randen weg. Dan maar nieuwe band geprobeerd en dit ging wel goed. Maar de oude band was in principe niks mis mee, veel mee gefietst, wou alleen de sealant preventief bijvullen.

Na twee verspilde eenheden sealant, een hoop gevloek, een goede band niet meer bruikbaar en spierpijn van het pompen ben ik benieuwd: Hoe moet dit klusje nou? Is na verloop van tijd zoveel sealant resten in de velgrand dat je gewoon een nieuwe band moet monteren? Of moet je hem nog grondiger schoonmaken en alle aanwezige sealant weghalen? Ik snap sowieso niet hoe dat ploppen werkt (met tire booster). Want vervolgens moet je band weer leeg laten lopen (plopt hij weer eruit), ventielkern erin en verlies je naar mijn idee het effect?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6137
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 aug 2023 12:57

Tja, je moet je afvragen waarom je sealant wilde bijvullen, normaal doe je dat alleen als er een lek is geweest. :roll: Enfin, neemt niet weg dat het niet vanzelfsprekend is dat een tubelessband bij het leeglopen in de sponning van de velg blijft zitten. Alles hangt af van de velg/band combinatie maar ook bij een nieuwe of een die reeds gemonteerd is geweest. Het heeft weinig nut de band voor het opnieuw monteren weer helemaal schoon te maken.

Indien een band bij het leeglopen uit de sponning springt is het een 'kunstje om te leren' om na het oppompen/ploppen zonder binnenventiel deze na het loskoppelen en voordat de band uit de sponning springt het binnenventiel er weer in te draaien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5258
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 aug 2023 13:15

Ik heb het ook wel gehad dat een band weer uit de velg ging bij het leeglopen, maar tegewoordig laat ik de lucht er rustiger uitlopen en zet ik het wiel niet op de grond. Meestal gaat het dan goed en kan ik eenvoudig bij het ventiel bijvullen. In tegenstelling van wat Orlok zegt, vul ik wel elke 3 maanden zo'n 15ml.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 aug 2023 13:22

basdijkhuis schreef: 24 aug 2023 09:01 Ik heb wat vragen over het monteren van tubeless banden, want een paar dingen begrijp ik maar niet ondanks vele youtube videos en uitleg pagina's.

Ik wou 'even de sealant bijvullen' voor mijn vakantie. Dan laat ik de band dus leeg lopen, ventielkern eruit, sealant erin. Maar dan plopt de band dus weer uit de velg. Kreeg de band niet meer op druk voor langer dan een minuut. Heb wel een tire booster, maar toen begon gelijk allemaal sealant langs de randen te lekken.

Afijn, band eruit gehaald, hele rand al die opgedroogd sealant resten weggeveegd en losgepeuterd (wat een verschrikkelijke klus), ook bij de velg, wat zeep op de rand. Opnieuw geprobeerd, wou die weer niet druk behouden en lekte sealant weer aan alle randen weg. Dan maar nieuwe band geprobeerd en dit ging wel goed. Maar de oude band was in principe niks mis mee, veel mee gefietst, wou alleen de sealant preventief bijvullen.

Na twee verspilde eenheden sealant, een hoop gevloek, een goede band niet meer bruikbaar en spierpijn van het pompen ben ik benieuwd: Hoe moet dit klusje nou? Is na verloop van tijd zoveel sealant resten in de velgrand dat je gewoon een nieuwe band moet monteren? Of moet je hem nog grondiger schoonmaken en alle aanwezige sealant weghalen? Ik snap sowieso niet hoe dat ploppen werkt (met tire booster). Want vervolgens moet je band weer leeg laten lopen (plopt hij weer eruit), ventielkern erin en verlies je naar mijn idee het effect?
Je moet die sealant gewoon laten weglekken langs de velgrand. Op gegeven moment dicht het juist af. Mits de beads goed in de velg schieten natuurlijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13774
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 aug 2023 14:22

De ene combo is de andere niet, met oudere combo,s had ik soms ook veel sealant tussen de band en rand.
Met de nieuwe combo,s amper. Het weer terugschieten van de band geeft aan dat het geen ideale combo is.
Bij mij gebeurt dat eigenlijk nooit meer. Heb eerder moeite om hem los te krijgen

Ik vul soms ook bij, maar ik schud altijd even om na te gaan of er nog iets inzit. Met de laatste banden zowel MTB als race, moet ik zeggen dat het steeds minder vaak nodig is. Een half jaar red ik nu makkelijk en soms langer

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1795
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 24 aug 2023 15:15

Had ik onlangs ook. De truuk is om hem niet te snel te laten leeglopen en het wiel op zijn zij te leggen. Dan vervormde hij niet en bleef hij mooi in de velgrand.

Ook zorgen dat de velgrand en de rand van de band geen te dikke stukken rest van sealant meer heeft. Maar bijvullen doe ik gewoon via het ventiel als het dezelfde sealant is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13774
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 aug 2023 09:30

Ik had hem voorspeld!! De specifiek voor en achterbandcombo:

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-PRO-O ... z-graphite

derxx
Forum-lid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 25 aug 2023 11:07

160,- voor 2 banden 😭
Dan maar iets langzamer :)
Afbeelding

hayes

hayes 25 aug 2023 11:19

Eergisteren twee Schwalbe One's TLE besteld voor 70 euro ;) Niet de Pro versie, maar heel fijn allround bandje.

Het hangt ook van de combinatie velg/band af. Ik heb één wielset waarbij de band altijd ontplopt.
Het wordt idd een truuk om de band met compressor snel op te blazen, dan vinger op het ventiel, vinger weg en snel ventielkern indraaien. Meestal lukt dat wel.

Deze week ook gewoon een bandje kunnen laten ploppen met een voetpomp. Maar dat lukt zelden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5258
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 aug 2023 11:32

Kwam afgelopen week nog een aanbieding tegen voor een setje Schwalbe Pro One voor 75 euro incl verzending. Direct gekocht. Zowel de gewone One en Pro One bevallen ons beide goed en meestal plop ik ze met de handpomp en als dat niet lukt dan doet de compressor het wel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28019
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 aug 2023 11:40

Gisteren de Fulcrum 5 wielen van mijn vrouw tubeless gemaakt. Lint en ventielen van Muc-off. Eerst de velg goed vetvrij gemaakt en ontdaan van lijmresten (dat was nog een klusje). Twee rondjes lint gewikkeld (begonnen tegenover ventielgat). Goed aandrukken. Gaatje voor het ventiel gemaakt met een spijker.

Wolfpack bandjes die ik nog had liggen erop gelegd. Compressor erop, ging perfect. Leeg, sealant erin en weer oppompen.

Na een nachtje hebben ze nauwelijks druk verloren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40169
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 aug 2023 11:44

NuitKor schreef: 25 aug 2023 11:32 Kwam afgelopen week nog een aanbieding tegen voor een setje Schwalbe Pro One voor 75 euro incl verzending. Direct gekocht. Zowel de gewone One en Pro One bevallen ons beide goed en meestal plop ik ze met de handpomp en als dat niet lukt dan doet de compressor het wel.
Waar.....? :mrgreen:
Less is bore

Plaats reactie