Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tweedehands velg kopen - slim?

GJ-Fiets
Forum-lid

GJ-Fiets 26 aug 2023 12:01

Om mijn fiets (sensa giuglia g3 2023) te upgraden ben ik op zoek naar een mooie hoge wielset. Omdat ik dat allemaal best duur vind, kijk ik ook op marktplaats. Maar dat vind ik ook wel spannend. Zeker het setje wat ik nu op het oog op, omdat het ook nog handgemaakt is: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... MC4wLjAuMA..

Zijn er specifieke risico's verbonden aan het kopen van wielen op marktplaats?

Beoogd gebruik is met tubeless 28mm banden

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 aug 2023 12:16

De specifieke risico,s kan je zelf wel bedenken denk ik toch?

Als je het veel geld vind zou ik persoonlijk voor dit soort bedragen nooit iets op marktplaats kopen.
Nieuw is misschien 2 a 300 duurder en heb je garantie.

Race what you can replace zeg ik altijd.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 aug 2023 12:33

Af en toe wordt er wel eens zo goed als nieuw, zelfs splinternieuwe set verkocht op 2e hands.
Voor 800 Euro koop je bij een wielbouwer soms (een beetje uitkijken) een splinternieuwe set met hoge carbonvelg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 aug 2023 12:52

700,- euro voor een tweedehands wielset die je eigenlijk alleen voor 'de mooi' wilt? Laat s.v.p. je hebzucht het niet van je verstand winnen. Voor dat geld kun je ook een mooie nieuwe wielset met garantie kopen.
hun fietsen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 26 aug 2023 16:23

Waarom niet een setje dxc kopen bij bike24. Dan ben je goedkoper uit, heb je garantie en weet je wat je koopt.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 aug 2023 16:49

Op zich hoeft het geen miskoop te zijn. Maar je moet wel een aantal zaken weten.
Welke versie is de ERASE naaf?
En wat zijn de specificaties van de velgen?
Wat voor nippels en spaken zijn er gebruikt?
En eigenlijk ook welke spaak lengtes maar dan wordt het te technisch.
En dan is nog de vraag of deze wielen bij je passen qua gewicht en gebruik. De wielen zijn op maat gemaakt voor de huidige berijder (en daarom zit er ook geen garantie vaak meer op de bouw zelf, als de wielen doorverkocht worden).

Iets teveel maren voor een particulier zonder kennis om een weloverwogen keuze te maken in deze prijsklasse.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2023 16:51

Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

GJ-Fiets
Forum-lid

GJ-Fiets 26 aug 2023 18:19

Dank voor alle (hele specifieke) antwoorden. Waardeer ik enorm!! Ik wil trouwens zo'n wielset natuurlijk niet alleen omdat het mooi is. Ook omdat het hopelijk harder gaat dan m'n huidige lage en zware set.

De handgespaakte tweedehands wielen laat ik voor nu even links liggen.

Ik had zelf ook al naar fabriekswielen gekeken zoals deze: https://www.mantel.com/ubique-r50c-racefiets-wielen of deze: https://www.mantel.com/zipp-303-s-tubel ... sgQAvD_BwE.

Hierbij vind ik de Ubique een beetje spannend omdat het een nieuw merk is (vanuit eigen merk Mantel ontstaan), terwijl de specifieke banden van de zipp's wat ingewikkeld vind. Al valt dat vast allemaal mee.

Nieuwe handgespaakte wielen is natuurlijk ook een optie, maar toch meteen weer een slag duurder. Moet ik even over nadenken.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 26 aug 2023 18:52

Volgens mij stel je zelf al dat een handgespaakte set wielen automatisch ook duurder is. Dat zou je best nog eens mee kunnen vallen denk ik. Daarnaast kun je bij handgespaakt zelf kiezen tussen merk en kleur naven, spaken, nippels en velgen. Dat in samenspraak met een wielbouwer die je zal adviseren al naar gelang je insteek in het wielrennen en je gewicht. Dat was voor mij zeker een reden om wel voor een handgespaakte set wielen te gaan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 aug 2023 20:28

Neem een contact op met Wim de Vos fietsen in Oosterhout.
Hij heeft nog een Bontrager setje te koop voor weinig, 699 euro.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1241187933
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 26 aug 2023 20:41

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 aug 2023 08:40

GJ-Fiets schreef: 26 aug 2023 18:19 Dank voor alle (hele specifieke) antwoorden. Waardeer ik enorm!! Ik wil trouwens zo'n wielset natuurlijk niet alleen omdat het mooi is. Ook omdat het hopelijk harder gaat dan m'n huidige lage en zware set.

De handgespaakte tweedehands wielen laat ik voor nu even links liggen.

Ik had zelf ook al naar fabriekswielen gekeken zoals deze: https://www.mantel.com/ubique-r50c-racefiets-wielen of deze: https://www.mantel.com/zipp-303-s-tubel ... sgQAvD_BwE.

Hierbij vind ik de Ubique een beetje spannend omdat het een nieuw merk is (vanuit eigen merk Mantel ontstaan), terwijl de specifieke banden van de zipp's wat ingewikkeld vind. Al valt dat vast allemaal mee.

Nieuwe handgespaakte wielen is natuurlijk ook een optie, maar toch meteen weer een slag duurder. Moet ik even over nadenken.
Als je in die prijsklasse gaat zoeken zou ik de Mantel wielen laten liggen. Dit is gewoon Ali achtig met een mantel sticker erop.
Met de Zipps heb je tenminste een bekend bedrijf met garantie achter de hand. Ook onderdelen achteraf vinden is makkelijker met de Zipps.
Dat de Zipps hookless zijn moet geen probleem zijn als je tubeless rijdt.

Plaats reactie