Welke gravelwielen voor racefiets
Omdat ik wil wisselen tussen fietsen op de gewone weg en gravellen, wil ik een extra set wielen om te gebruiken voor het gravellen. Ik weet inmiddels dat ik een clearance heb van 34mm bij mijn racefiets. Maar nu probeer ik nog wielen te vinden die daarbij passen voor het gravellen.
ik heb bij Mantel een paar wielen gevonden waarbij ik mij afvraag:
-moet ik enkel kijken naar de geschikte bandbreedte om te zien of die passen?
ik heb bij Mantel een paar wielen gevonden waarbij ik mij afvraag:
-moet ik enkel kijken naar de geschikte bandbreedte om te zien of die passen?
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.
-
- Forum-lid HC
Je kan gewoon met racewielen gravelen. Zit geen verschil in, ja de breedte, maar daar ben jij beperkt met een racer
Heb je netto ruimte voor een 34mm band of is dat de maat tussen de chainstay.
Als je 34mm banden kwijt kan zou ik een setje van 21 tot 25mm binnenbreedte pakken.
Waarbij 25 al op het randje is.
Als je 34mm banden kwijt kan zou ik een setje van 21 tot 25mm binnenbreedte pakken.
Brr, dat is wel erg weinig speling, met een beetje rotzooi op de band schraap je de lak van het frame af.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
Ik heb nog een set wielen van 17mm intern, daar gaan bij mij 35mm banden op.
Bredere velg zou wellicht beter zijn, maar ik ga daar nu geen nieuwe wielen voor kopen.
Volgens een staatje die ik online had gevonden, mag er zelfs 40mm op 17mm intern volgens de meeste banden fabrikanten. Soms is de oplossing wel simpel.
Bredere velg zou wellicht beter zijn, maar ik ga daar nu geen nieuwe wielen voor kopen.
Volgens een staatje die ik online had gevonden, mag er zelfs 40mm op 17mm intern volgens de meeste banden fabrikanten. Soms is de oplossing wel simpel.
25 intern op het randje voor 34? Op 25 intern kun je nog 28mm of 30mm banden kwijt. 34mm is dan zeker niet “op het randje”wasbeer2006 schreef: ↑27 aug 2023 11:47 Je kan gewoon met racewielen gravelen. Zit geen verschil in, ja de breedte, maar daar ben jij beperkt met een racer
Als je twee wielsets gaat gebruiken;1set voor weg bandjes en 1set voor gravel doeleinden. En rijd je met schijfremmetjes
Dan zou ik zelf liefst voor zelfde merk type naaf kiezen, dan is de kans het grootste dat je niet bij iedere wissel je remklauwtjes op niet hoeft af te stellen. Maar misschien is het onzin. Ik rij nog met liefde velgremmetjes.
Wanneer de naaf gelijk is kan het aantal spaken en velg wel afwijken natuurlijk.
Voor cross bandjes zouden (uit eigen ervaring) >20mm velgen goed passen breder mag hoeft hoeft niet,
Bandjes van panaracer heb je in veel maten beschikbaar, vooral voor het gravel light type
Dan zou ik zelf liefst voor zelfde merk type naaf kiezen, dan is de kans het grootste dat je niet bij iedere wissel je remklauwtjes op niet hoeft af te stellen. Maar misschien is het onzin. Ik rij nog met liefde velgremmetjes.
Wanneer de naaf gelijk is kan het aantal spaken en velg wel afwijken natuurlijk.
Voor cross bandjes zouden (uit eigen ervaring) >20mm velgen goed passen breder mag hoeft hoeft niet,
Bandjes van panaracer heb je in veel maten beschikbaar, vooral voor het gravel light type
Hij kan max 34mm kwijt qua band, wat moet ie met een MTB set? Waarbij je vaak ook niet een weg cassette op kwijt kunt vanwege de MTB body?
Als je geen ruige gekke dingen doet en je niet 100kg+ bent, kun je gewoon een race alu set kopen met een interne breedte van 20mm. Dat gaat prima en daar is genoeg van te koop.
Nu heb ik toevallig een oorspronkelijk als mtb cassette in de markt gezette cassette (shimano 11-34). Ik heb nu giant pr2 disc wielen voor op de weg. Zaten origineel bij mijn fiets toen ik deze kocht. Heb al gekeken of ik nog zo'n set kon vinden maar kreeg toen advies te kijken of er wat stevigere /betere wielen zijn om te gebruiken voor het gravelen.Philippos schreef: ↑27 aug 2023 20:25Hij kan max 34mm kwijt qua band, wat moet ie met een MTB set? Waarbij je vaak ook niet een weg cassette op kwijt kunt vanwege de MTB body?
Als je geen ruige gekke dingen doet en je niet 100kg+ bent, kun je gewoon een race alu set kopen met een interne breedte van 20mm. Dat gaat prima en daar is genoeg van te koop.
Zal eens kijken voor set wielen en zal het vooral niet te gek maken. Gok dat ik toch meestal op de weg fiets en weleens gravelpaden pak.
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.
-
- Forum-lid HC
Ik zou op 25mm echt geen 28mm banden leggen, dat is een slecht idee, alhoewel zipp het wel adviseert.Rijen88 schreef: ↑27 aug 2023 19:3425 intern op het randje voor 34? Op 25 intern kun je nog 28mm of 30mm banden kwijt. 34mm is dan zeker niet “op het randje”wasbeer2006 schreef: ↑27 aug 2023 11:47 Je kan gewoon met racewielen gravelen. Zit geen verschil in, ja de breedte, maar daar ben jij beperkt met een racer
Mijn idee dat het regelmatig mis gaat.
Je moet de velgbreedte vooral niet overdrijven en dat gebeurt steeds vaker.
21/22c 28mm 22/23 30mm een mm meer is geen probleem.
Maar ga niet te breed. 25mm is voor gravel echt wel het matje.
27c kan je gaan rijden maar dan vanaf 55mm en dat is geen gravel maar MTB.
30c vanaf 60mm ik heb 2.25 (56mm) gereden op 30 en dat is op het randje 25 of 27 rijd beter.
Dat laatste verschil voel je ook amper.
@ts heb je nou 34 netto of is daar al een paar mm af. Ik neem aan het laatste bij bv een addict of foil heb je 40mm ruimte.
Ik zou minimaal 2mm per kant vrijlaten liever 3 en dan zou je dus op 34 komen.
Vergis je ook niet in sterkte. MTB wielen zijn vaak lichter dan race wielen. De bandenspanning bepaalt vooral hoe sterk/zwaar een velg moet zijn. Tenzij je weer richt AM of downhill gaat maar XC velgen zijn lichter dan race velgen.