Als de industrie je idd heeft doen geloven dat 3.500 euro een soort minimum is voor een goede fiets, zijn ze in hun opzet geslaagd.... natuurlijk zijn er veel goede fietsen voor heel wat minder.daniel1975 schreef: ↑28 aug 2023 08:58 De sweet spot van prijs-prestatie zal denk ik ergens rond de 3500,- liggen. Vanaf die prijs kun je vooral met wielen nog reuzesprongen maken maar qua werking van de overige onderdelen is het hoofdzakelijk gewicht wat minder wordt.
Tweedeling
Ik denk dat Daniël bedoelt dat de kwaliteitstoename vanaf ca. 3500 euro marginaal is, m.u.v. gewicht. Niet dat je minimaal 3500 euro nodig hebt voor een goede fiets.walter- schreef: ↑28 aug 2023 10:18Als de industrie je idd heeft doen geloven dat 3.500 euro een soort minimum is voor een goede fiets, zijn ze in hun opzet geslaagd.... natuurlijk zijn er veel goede fietsen voor heel wat minder.daniel1975 schreef: ↑28 aug 2023 08:58 De sweet spot van prijs-prestatie zal denk ik ergens rond de 3500,- liggen. Vanaf die prijs kun je vooral met wielen nog reuzesprongen maken maar qua werking van de overige onderdelen is het hoofdzakelijk gewicht wat minder wordt.
ik ga beweren dat vanaf 2.000 Euro de kwaliteitstoename marginaal is en voor 1.500 echt wel een fiets koopt waar je iets mee aankan. We gaan niet allemaal wedstrijden rijden; dat is echt een minderheid...
Kan zijn, maar je zou wellicht nog kunnen stellen dat bepaalde onderdelen op n fiets van 1500 eerder aan vervanging toe zijn. Dus als n fiets van 1500 5 jaar meegaat en die van 3000 10 jaar dan ben je met die fiets van 3000 euro goedkoper uit (uitgaande van inflatie >0%).
En niemand hoeft nu bovenstaande in twijfel te trekken, het is gewoon een voorbeeld.
En niemand hoeft nu bovenstaande in twijfel te trekken, het is gewoon een voorbeeld.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Precies dat.SiO2 schreef: ↑28 aug 2023 10:40Ik denk dat Daniël bedoelt dat de kwaliteitstoename vanaf ca. 3500 euro marginaal is, m.u.v. gewicht. Niet dat je minimaal 3500 euro nodig hebt voor een goede fiets.walter- schreef: ↑28 aug 2023 10:18Als de industrie je idd heeft doen geloven dat 3.500 euro een soort minimum is voor een goede fiets, zijn ze in hun opzet geslaagd.... natuurlijk zijn er veel goede fietsen voor heel wat minder.daniel1975 schreef: ↑28 aug 2023 08:58 De sweet spot van prijs-prestatie zal denk ik ergens rond de 3500,- liggen. Vanaf die prijs kun je vooral met wielen nog reuzesprongen maken maar qua werking van de overige onderdelen is het hoofdzakelijk gewicht wat minder wordt.
Ik ben van mening dat gemiddeld genomen tot 3500,- elke 500,- die je meer uitgeeft ook echt iets toevoegt. De stap van alu naar carbon, met een beetje geluk 105di2 of mechanische Ultegra, betere wielen, fatsoenlijke banden, etc.
Voor 1.500 kun je echt wel een prima fiets kopen (een collega vorig jaar aan een mooie Cube geholpen voor dat bedrag), maar dan voel je echt wel het verschil met mijn Ultimate. Wat niet wil zeggen dat je daarmee geen plezier kunt hebben!
Verschil in wielen is denk ik wel meest belangrijke. Mijn Grizl is een totaal andere fiets met de 303FC wielen ipv de originele 2080gr alu standaard set. Ik win liever 700gr op een wielset dan op een frame en afmontage.
Less is bore
Neen; er zijn geen onderdelen die sneller slijten in die kwaliteitsniveaus en prijzen. Er is enkel gewicht (who cares...) en beperkte stijfheid en verkooppraatjes...
Benoem wat volgens jou sneller slijt en we kunnen er over praten. Een 105 shifter gaat zo langs mee als een DA; net zo voor alle andere onderdelen van een groep; zelfde voor kaders, wielen...
Of ook; als er iets sneuvelt is het ook goedkoper vervangen. En ik heb in alle kwaliteitsniveaus zaken weten sneuvelen.
Of ook; Ik ken 15 jaar oude tiagra groepen en deore groepen die al zwaar geleden hebben maar nog altijd goed doorgaan. En soms sneuvelen sommige onderdelen, net zoals DA sneuvelt...
Benoem wat volgens jou sneller slijt en we kunnen er over praten. Een 105 shifter gaat zo langs mee als een DA; net zo voor alle andere onderdelen van een groep; zelfde voor kaders, wielen...
Of ook; als er iets sneuvelt is het ook goedkoper vervangen. En ik heb in alle kwaliteitsniveaus zaken weten sneuvelen.
Of ook; Ik ken 15 jaar oude tiagra groepen en deore groepen die al zwaar geleden hebben maar nog altijd goed doorgaan. En soms sneuvelen sommige onderdelen, net zoals DA sneuvelt...
ok, dan heb ik me vergist.walter- schreef: ↑28 aug 2023 11:23 Neen; er zijn geen onderdelen die sneller slijten in die kwaliteitsniveaus en prijzen. Er is enkel gewicht (who cares...) en beperkte stijfheid en verkooppraatjes...
Benoem wat volgens jou sneller slijt en we kunnen er over praten. Een 105 shifter gaat zo langs mee als een DA; net zo voor alle andere onderdelen van een groep; zelfde voor kaders, wielen...
Of ook; als er iets sneuvelt is het ook goedkoper vervangen. En ik heb in alle kwaliteitsniveaus zaken weten sneuvelen.
Of ook; Ik ken 15 jaar oude tiagra groepen en deore groepen die al zwaar geleden hebben maar nog altijd goed doorgaan. En soms sneuvelen sommige onderdelen, net zoals DA sneuvelt...
Het zijn keuzes die door de redactie gemaakt worden. In de Duitse evenknie van Fiets, Tour Magazine (https://www.tour-magazin.de), doen ze het anders. Daar hebben ze regelmatige goede testverslagen van betaalbare fietsen. Die krijgen dan titels als 'Zehn Modelle um 2000 Euro im TOUR-Test'.
Kun je hier napluizen: https://www.tour-magazin.de/rennraeder/ ... -tour-test
Kun je hier napluizen: https://www.tour-magazin.de/rennraeder/ ... -tour-test
hun fietsen.
het voorbeeld van auto-magazines is al een paar keer aangehaald.
Je hebt potentiële lezers die op zoek zijn naar iets nieuws binnen hun budget. Die kopen eens in de 3-5 jaar een nieuwe fiets. Dat is dan hopenal 2 of 3 edities op al de jaren dat die het blad willen lezen voor de info die hen net op die moment verder helpt bij de aankoop van een nieuwe fiets.
En dan heb je de lezers die interesse hebben in het neusje van de zalm, en die wel elke keer de nieuwste snufjes en duurste speeltjes willen getest zien.
Net zoals bij auto magazines gaat het veel gemakkelijker zijn om die 2e (kleinere) groep aan een magazine te binden.
Je hebt potentiële lezers die op zoek zijn naar iets nieuws binnen hun budget. Die kopen eens in de 3-5 jaar een nieuwe fiets. Dat is dan hopenal 2 of 3 edities op al de jaren dat die het blad willen lezen voor de info die hen net op die moment verder helpt bij de aankoop van een nieuwe fiets.
En dan heb je de lezers die interesse hebben in het neusje van de zalm, en die wel elke keer de nieuwste snufjes en duurste speeltjes willen getest zien.
Net zoals bij auto magazines gaat het veel gemakkelijker zijn om die 2e (kleinere) groep aan een magazine te binden.
Die gasten zijn idd superieur. Zou goed zijn als fiets.nl wat artikels zouden lenen; zeker voor de technische tests...BertL schreef: ↑28 aug 2023 12:52 Het zijn keuzes die door de redactie gemaakt worden. In de Duitse evenknie van Fiets, Tour Magazine (https://www.tour-magazin.de), doen ze het anders. Daar hebben ze regelmatige goede testverslagen van betaalbare fietsen. Die krijgen dan titels als 'Zehn Modelle um 2000 Euro im TOUR-Test'.
Kun je hier napluizen: https://www.tour-magazin.de/rennraeder/ ... -tour-test
Het bedrijf dat er achter ligt is zo heel veel groter dan van Fiets. Delius Klasing heeft echt heel veel tijdschriften en daardoor minder afhankelijk van wat een adverteerder vindt van wat ze schrijven. Ik denk dat daar een heel groot verschil zit. Plus natuurlijk ook het veel grotere verspreidingsgebied.walter- schreef: ↑28 aug 2023 13:08Die gasten zijn idd superieur. Zou goed zijn als fiets.nl wat artikels zouden lenen; zeker voor de technische tests...BertL schreef: ↑28 aug 2023 12:52 Het zijn keuzes die door de redactie gemaakt worden. In de Duitse evenknie van Fiets, Tour Magazine (https://www.tour-magazin.de), doen ze het anders. Daar hebben ze regelmatige goede testverslagen van betaalbare fietsen. Die krijgen dan titels als 'Zehn Modelle um 2000 Euro im TOUR-Test'.
Kun je hier napluizen: https://www.tour-magazin.de/rennraeder/ ... -tour-test
Ach mensen, laat Leo van Bon toch elke maand een paar dagen kwijlen. Ik lees zijn reviews geeneens. Verder ben ik het helemaal eens met de beginner van dit topic. Ik vraag me al een paar jaar af waarom ik nog lid ben, Ja eigenlijk alleen op op dit forum te kunnen. Of hoef je daarvoor geen abonnee te zijn.
Laatst gewijzigd door prjz op 03 sep 2023 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
prj