Ik zeg toch dat het maar een veldslag is die hij wint in een heel lange oorlog ( als er niemand uitvalt tenminste). Waarom mijn post enkel deels plaatsen?El Pistolero schreef: ↑28 aug 2023 22:43Serieus joh, sta je er echt zo in
Dat gaan dan nog zware tijden voor je worden.
La Vuelta 2023
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
Gezien de cijfers was het niet vreemd dat het op een (massa)sprint aankwam. Op basis van tijd en wielzuigerij (CdA~0,200) is het Perfecte Power Percentage een schamele 86%. Roglic (gevolgen valpartij van gisteren?) liet de beker passeren, en Vingegaard had er ook niet zoveel trek in. Thomas zat nu al op z'n tandvlees.
V(19:34)=20,85km/u P(65kg CdA~0,200)=389w P=5,98w/kg PPP=86%.@ammattipyoraily
#LaVuelta23, Stage 3 ARINSAL
Remco Evenepoel
first 2.44 km, 8.28 %, 202 m
7:11, 20.38 Kph, VAM 1687 m/h
——————————————
last 4.37 km, 8.47 %, 370 m
12:23, 21.17 Kph, VAM 1793 m/h
——————————————
whole 6.81 km, 8.40 %, 572 m
19:34, 20.88 Kph, VAM 1754 m/h
-
- Forum-lid
Ha Klein_Verzet, om een beter beeld te krijgen van je cijfers, of om het voor mezelf duidelijk te hebben, heb ik een aantal vragen.Klein_Verzet schreef: ↑29 aug 2023 00:01 Gezien de cijfers was het niet vreemd dat het op een (massa)sprint aankwam. Op basis van tijd en wielzuigerij (CdA~0,200) is het Perfecte Power Percentage een schamele 86%. Roglic (gevolgen valpartij van gisteren?) liet de beker passeren, en Vingegaard had er ook niet zoveel trek in. Thomas zat nu al op z'n tandvlees.
V(19:34)=20,85km/u P(65kg CdA~0,200)=389w P=5,98w/kg PPP=86%.@ammattipyoraily
#LaVuelta23, Stage 3 ARINSAL
Remco Evenepoel
first 2.44 km, 8.28 %, 202 m
7:11, 20.38 Kph, VAM 1687 m/h
——————————————
last 4.37 km, 8.47 %, 370 m
12:23, 21.17 Kph, VAM 1793 m/h
——————————————
whole 6.81 km, 8.40 %, 572 m
19:34, 20.88 Kph, VAM 1754 m/h
De 5,98 watt per kilo is 86% van wat mogelijk is voor een tijdsduur van hoelang? En waar is de PPP op gebaseerd?
Wat ik uit een eerdere post begreep is dat zowel Vingegaard als Pogacar op de Tourmalet boven de 7 watt/kg trapten voor een tijdsbestek van meer dan 20(?) minuten. In hoeverre klopt het dan dat ca. 7 watt/kg de PPP zou zijn?
En kunnen al die toppers überhaupt 7 watt/kg trappen? Daar jij spreekt over 86% in het geval van Remco Evenepoel, waaruit blijkt dat hij niet al op het maximale vermogen zat? En zou het kunnen zijn dat niet op 86% maar op bijvoorbeeld 70% zat?
Ik denk dat Evenepoel die kanttekening zelf ook al aangaf. Hij heeft toch ergens gezegd dat het nu ook zaak is om zoveel mogelijk af te kijken van de andere toppers om dat dan mee te nemen naar de tour van volgend jaar, waar hij verwacht dat het niveau nog wat hoger zal liggen dan in deze vuelta.ColumsbusMJ schreef: ↑28 aug 2023 20:47 Ik denk dat wanneer Evenepoel de Vuelta gewonnen heeft je als kanttekening kunt plaatsen dat Vingegaard niet de voorbereiding heeft gehad als bij de TDF. Over de andere rijders valt weinig te zeggen lijkt mij? Het slot van de Giro is drie maanden geleden. Andere favorieten hebben niet deelgenomen aan de Tour of zijn gevallen op dag 1.
Op jouw manier gaan we eeuwig en 2 dagen kunnen zeggen dat het moeilijk vergelijken is tussen Evenepoel en Pogacar/Vingegaard. De kans dat die ooit alle 3 met een perfecte voorbereiding in een grote ronde starten én vergelijkbare hoeveelheid pech hebben in die grote ronde is zo goed als onbestaande.
-
- Forum-lid HC
Het is een prima verglijk. En winnen is winnen.
Soms moet je geluk hebben met niet vallen. Maar EV en Roglic, liggen eigenlijk altijd wel een keer.
Dat is geen toeval meer.
Je kan alles erbij halen, maar als je wint heb je het als beste gedaan.
Je wint geen grote ronde met alleen geluk.
Soms moet je geluk hebben met niet vallen. Maar EV en Roglic, liggen eigenlijk altijd wel een keer.
Dat is geen toeval meer.
Je kan alles erbij halen, maar als je wint heb je het als beste gedaan.
Je wint geen grote ronde met alleen geluk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Je verliest hem wel met pech
Schijnt dat Roglic meer last had van die val dan men dacht trouwens. Niet te hopen, zou zijn zoveelste GT zijn die verkloot wordt door een valpartij.
Schijnt dat Roglic meer last had van die val dan men dacht trouwens. Niet te hopen, zou zijn zoveelste GT zijn die verkloot wordt door een valpartij.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
JIj hebt een biertje gedronken met Johan Cruijf?
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
Donderdag wordt denk ik wel een dagje van de waarheid voor de klassementsmannen. Die slotklim eens bekeken, dat is wel ruim 10km serieus klimmen, vooral laatste paar km's.
Een Jonas in tourvorm rijdt hier iedereen op een hoop, maar zal nu niet helemaal lukken denk ik.
Een Jonas in tourvorm rijdt hier iedereen op een hoop, maar zal nu niet helemaal lukken denk ik.
Less is bore
Jonas in tourvorm zeg je, en hoe weet je welke vorm hij nu heeft? misschien is de tegenstand wat sterker dan in de tour? Welke vorm heeft roglic en remco, ayuso...
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
Oké, nogmaals zal ik uitleggen wat het "begrip" Perfecte Renner (Perfect Cyclist - PC) inhoudt:ColumsbusMJ schreef: ↑29 aug 2023 06:44 Ha Klein_Verzet, om een beter beeld te krijgen van je cijfers, of om het voor mezelf duidelijk te hebben, heb ik een aantal vragen.
De 5,98 watt per kilo is 86% van wat mogelijk is voor een tijdsduur van hoelang? En waar is de PPP op gebaseerd?
Wat ik uit een eerdere post begreep is dat zowel Vingegaard als Pogacar op de Tourmalet boven de 7 watt/kg trapten voor een tijdsbestek van meer dan 20(?) minuten. In hoeverre klopt het dan dat ca. 7 watt/kg de PPP zou zijn?
En kunnen al die toppers überhaupt 7 watt/kg trappen? Daar jij spreekt over 86% in het geval van Remco Evenepoel, waaruit blijkt dat hij niet al op het maximale vermogen zat? En zou het kunnen zijn dat niet op 86% maar op bijvoorbeeld 70% zat?
Het is een wielrenner met een FTP van 6,4w/kg, wat volgens Fiets.nl (Vroemen e.a.) de menselijke limiet is voor het vermogen dat een uur lang kan worden volgehouden. Daar pas ik de Regel van Riegel op toe. Die legt een statistisch verband vast tussen de toename van de duur voor een inspanning en de afname van de prestatie; dit blijkt een 7honderdste macht te zijn. Omgekeerd geldt dan dat de prestatie toeneemt met het afnemen van de tijdsduur.
Daarmee is de formule voor het vermogen en de tijd rond:
P = 6,4 X (60 : t)^0,07 met t in minuten.
Met de geometrische gegevens van de klim kan dan berekend worden hoeveel tijd en het vermogen (totaal van lucht- en rolweerstand plus zwaartekracht plus mechanische verliezen) de PC nodig heeft om boven te komen. Let wel, de PC is helemaal uitgerust, want hij heeft geen eerdere inspanningen in de benen. Het is dan ook wonderbaarlijk hoe dicht de toppers soms op de hielen van de PC kunnen zitten.
Die 86% was gebaseerd op de eerdere berekening via deze gegevens: 6.81 km, 8.40 %, 572 m
Perfect time (65kg) = 1060s = 17min40s V = 23,13km/u PP = 6,97w/kg.
Hoe lang kan de PC een vermogen van 7w/kg volhouden?
7 = 6,4 (60 : t)^0,07 ==> t = 16,6793min = 16min41s.
-
- Forum-lid
Vragen, vragen, vragen. Klein_Verzet heeft al een aantal berekeningen laten zien tijdens de Tour en na de laatste etappe in de Vuelta weer ééntje. Misschien kunnen we aan de hand van zijn cijfers bepalen of Vingegaard tijdens de TDF de bergen sneller beklom of dat hij dat doet tijdens de Vuelta. Ik weet niet in hoeverre zijn cijfers kloppen, maar het lijkt de waarheid dichter te benaderen dan te speculeren over de vorm/kracht van zijn tegenstanders in de TDF tov de Vuelta.
Blijf ik wel van mening dat Vingegaard in Tourvorm iedereen die deelneemt aan de Vuelta op een hoop rijdt omdat hij beter is dan hen. Deze mening is overigens niet gestoeld op (wetenschappelijke) inzichten/berekeningen.
Blijf ik wel van mening dat Vingegaard in Tourvorm iedereen die deelneemt aan de Vuelta op een hoop rijdt omdat hij beter is dan hen. Deze mening is overigens niet gestoeld op (wetenschappelijke) inzichten/berekeningen.