Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij sommige fietsen gaat de kabel door het lager. (Gelukkig niet bij alle, er zijn ook merken die erover na hebben gedacht , gezien de voorkant van bv de SL8 denk ik dat speci dat ook gedaan heeft, of iig had kunnen doen)
De remleiding moet dan los en eruit, anders krijg je er geen nieuw lager omheen.
Buiten dat die veel tijd kost kan het ook zo zijn dat je leiding daarna te kort is en je die ook nieuw moet + nieuw stuurlint en je moet ontluchten
Ik houd bij bouwen de kabels altijd wat langer dat ik dat zeker twee keer kan doen.
De remleiding moet dan los en eruit, anders krijg je er geen nieuw lager omheen.
Buiten dat die veel tijd kost kan het ook zo zijn dat je leiding daarna te kort is en je die ook nieuw moet + nieuw stuurlint en je moet ontluchten
Ik houd bij bouwen de kabels altijd wat langer dat ik dat zeker twee keer kan doen.
Ik snap dat de kabelloop of de wijze waarop remleidingen door het balhoofd gaan meer zal kosten dan als e.e.a. op de ouderwetse manier gemonteerd is.
Ik verbaas mij vooral over de kennelijk korte levensduur van de lagers.
Ik verbaas mij vooral over de kennelijk korte levensduur van de lagers.
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is een uiterste die 2x per jaar, iemand die 30k rijd door weer en wind en wat minder onderhoud pleegt misschien....
In de meeste fietsen verslijt ik geen balhoofdlagers, ja in sommige MTB,s de onderste
In de meeste fietsen verslijt ik geen balhoofdlagers, ja in sommige MTB,s de onderste
Bij mijn vorige fiets deed ik 1x per jaar het onderste balhoofdlager vervangen, na ongeveer 10.000km. Externe bekabeling, velgremmen, dus dat was klusje van 20 minuten. Lager kost €12,- dus ik twijfelde er niet over om eens per jaar een nieuwe erin te zetten, kleine moeite, groot plezier. Het lager was dan al slechter, maar nog niet onbruikbaar. Denk dat het twee seizoenen mee zou kunnen op een fiets die niet in de winter buiten komt.synapse schreef: ↑30 aug 2023 09:55 In het artikeltje in de nieuwe Fiets over de toekomst van de fietsenwinkel wordt ergens gezegd dat met geïntegreerde sturen het vervangen van de balhoofdlagers een dure grap is. Dat geloof ik graag, maar er wordt ook gezegd dat dat twee keer per jaar zou kunnen voorkomen.
Is dat zo? hoeveel kilometers moet je dan niet maken?
(Ik heb het pas eenmaal meegemaakt en dat was na ruim 10.000 kilometer. ik denk niet dat gemiddelde fietser dik 20.000 kilometer per jaar fietst...)
En dure grap bij geïntegreerde kabels? Als de FM het moet doen wel idd. Doe je het zelf dan heb je wel nieuwe remleidingen nodig, of tenminste olijfjes (mits voldoende overlengte), nieuw stuurlint. Maar stuurlint en leidingen is nou ook weer geen aderlating.
Dogma F
Remmen loskoppelen klinkt leuk, maar je zal de leiding die door je stuur lopen ook uit je stuur moeten halen.
Dan moet olijfje er iig af en dan zou je dus leiding moeten doorknippen.
Je zou nog iets kunnen proberen met een dremel om olijfje eraf te halen.
En daarna weer lekker klooien om leiding weer door je stuur te krijgen.
En vaak gaat lagers lang mee, maar je kan pech hebben dat ze snel vervangen moeten worden.
Misschien is op zo'n moment de meerprijs van ceramicspeed nog niet eens zo heel gek :
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/slt
Dan moet olijfje er iig af en dan zou je dus leiding moeten doorknippen.
Je zou nog iets kunnen proberen met een dremel om olijfje eraf te halen.
En daarna weer lekker klooien om leiding weer door je stuur te krijgen.
En vaak gaat lagers lang mee, maar je kan pech hebben dat ze snel vervangen moeten worden.
Misschien is op zo'n moment de meerprijs van ceramicspeed nog niet eens zo heel gek :
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/slt
+1DDX schreef: ↑30 aug 2023 20:09 Remmen loskoppelen klinkt leuk, maar je zal de leiding die door je stuur lopen ook uit je stuur moeten halen.
Dan moet olijfje er iig af en dan zou je dus leiding moeten doorknippen.
Je zou nog iets kunnen proberen met een dremel om olijfje eraf te halen.
En daarna weer lekker klooien om leiding weer door je stuur te krijgen.
En vaak gaat lagers lang mee, maar je kan pech hebben dat ze snel vervangen moeten worden.
Misschien is op zo'n moment de meerprijs van ceramicspeed nog niet eens zo heel gek :
https://ceramicspeed.com/en-eu/pages/slt
Dogma F
Ja, daar heb ik ze ook zitten. Heb ze gekoppeld via ANT+, of dit wel problemen oplevert als je de sensoren met Bluetooth koppelt is mij onbekend.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350