Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.
-
Ramon73
- Forum-lid
Ramon73
16 aug 2023 10:57
1094 schreef: ↑15 aug 2023 22:14
Wat mij het meeste tegen staat van rijden in het donker is de mogelijkheid van overstekende dieren of iets onverwachts in het donker.
Dat is mij (bijna) eens overkomen
Omgeving München, November, donker bos, flink licht op het stuur. Route door the middle of nowhere, De weg loopt door en het bos eindigt en de omgeving gaat over in open veld. Net op de scheiding bos/veld heeft een kudde herten zich verzameld en steken de weg over nét op het moment dat ik eraan kom. Ik werd min of meer omspoeld door herten die mij gelukkig allemaal konden ontwijken. Eentje dook net nog langs het achterwiel door, luid krassend met de nagels over het wegdek, brrrhhh. Dat was inderdaad wel schrikken.
Maar in Benelux zal je zoiets niet snel hebben, neem ik aan.
Dogma F
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
16 aug 2023 11:05
Ik zou dat voor de Benelux zeker niet uitsluiten.
Hier in het westen/duinen stikt het van de hazen en konijnen.
Maar volgens mij kan je in andere delen ook gewoon herten, en wilde zwijnen tegen komen die juist s nachts vaker de wegen oversteken dan overdag.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
16 aug 2023 11:39
Omdat er minder licht is, nemen je oren en neus het over. Je ruikt en hoort heel andere dingen dan je overdag zou horen.
De dageraad heeft iets magisch. Het eerste streepje licht boven de horizon. De dieren des velds die je verder nooit op de weg ziet.
Met een naafdynamo gaat je lamp nooit uit.
hun fietsen.
-
bigfloor
- Forum-lid
bigfloor
16 aug 2023 12:07
Gisteren per ongeluk (te laat vertrokken, de vrouw op E-bike mee, snelheid wat lager) laatste uur in het donker, prima te doen op de Aeroad met de Canyon eigen koplamp (die onder de GPS houder vastklikt), maar vrouwlief was minder gecharmeerd van de vleermuizen die vlak over kwamen.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
hayes
hayes
16 aug 2023 13:04
Ik ben ook wel gewend om woonwerk in het donker te rijden, maar dat is ca 45 minuutjes.
Lijkt me wel eens leuk om nu tegen ca. 23 u te vertrekken voor een rondje van een uur of drie. De nachten hebben nog een redelijke temperatuur nu (al was het deze morgen echt wel fris). Maar misschien is het inderdaad wel een goed idee om niet de allerkleinste wegen op te gaan zoeken.
Het is dus wel een ding blijkbaar, als er echt als groepsritten zijn ook.
Ik ga me er één dezer dagen toch eens aan wagen.
-
Stancke
- Forum-lid
Stancke
22 aug 2023 12:08
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel
-
patrickvb
- Forum-lid
patrickvb
22 aug 2023 20:13
MarkVeenstra schreef: ↑16 aug 2023 11:05
Ik zou dat voor de Benelux zeker niet uitsluiten.
Tijdens het mtb-ken in de Ardennen al eens bijna overhoop gelopen door 2 herten; op straat, bij daglicht, in villawijk in Asse al eens in de remmen moeten gaan voor een overstekende ree.
Altijd weer schrikken.
-
hayes
hayes
22 aug 2023 20:31
BertL schreef: ↑16 aug 2023 11:39
Omdat er minder licht is, nemen je oren en neus het over. Je ruikt en hoort heel andere dingen dan je overdag zou horen.
De dageraad heeft iets magisch. Het eerste streepje licht boven de horizon. De dieren des velds die je verder nooit op de weg ziet.
Met een naafdynamo gaat je lamp nooit uit.
Dat! Zonsopgang is magisch. Tijdens de maanden november & februari heb ik zonsopgang tijdens woonwerk.
Zalig momentje altijd.
-
Djemz
- Forum-lid
Djemz
22 aug 2023 22:00
Herten ga je hier waarschijnlijk ook tegen komen. Het eversambos zit vol van de herten. Tijdens het gravelen bij zonsopgang eens verkeerd gereden en gestopt in een veld om me te oriënteren tot ik plots geritsel hoorde in de struiken.
Sprongen er 2 enorme grote herten uit recht voor mijn neus om dan vol gas weg te lopen over de velden. Bijna een hartaanval gedaan maar wel prachtige dieren om van zo dicht te zien.
Heb er eigenlijk al tientallen keren gezien langs onze kanten smorgens vroeg. En meestal van heel dichtbij. Er zat blijkbaar een kweker vroeger en daar zijn ze ontsnapt en beginnen in het wild leven en kweken in het eversambos.
-
hayes
hayes
23 aug 2023 08:47
Heb er daar ook al eentje gespot. Maar nog nooit een aanvaring gehad.
Enkel een haas vond het eens nodig net over te steken wanneer ik passeerde. Van het schrikken sprong dat beest anderhalve meter de lucht in. Ongeveer de hoogte van je gezicht op de fiets... En dat deed pijn.
-
misterx
- Forum-lid
misterx
31 aug 2023 19:21
Nachtritten zijn een echte belevenis. Vorig jaar gedaan. Van zonsondergang tot zonsopgang. Het was afzien met tegenwind langs de Waddenzee over een fietspad vol slapende schapen! De rust en de ruimte om je heen zijn onbeschrijfelijk mooi. Je wereld wordt heel erg klein. Ik kan er echt van genieten. Het is dat ik er nu de tijd niet voor heb, ander vertrok ik vanavond nog..
Bekijk mijn activiteit op Strava:
https://strava.app.link/rfQ9JhJxICb