Ah, verstandig.
Politiek
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid HC
Zeker wel... Hetvis bizar dat op ons systeem honderden modellen worden losgelaten en het eigenlijk maar om 2 dingen gaat: Gevoel en vetrouwen en datvis zo fout aan het systeem.
Want was was er nou aan de hand buiten onze landsgrenzen?
Stroom duurder? Waarom dan? Puur gevoel en vertrouwen, er was nooit sprake van een tekort.
En armoede is er niet omdat mensen hun uitgave patroon opschuiven sommige konden en kunnen gewoon niet de vaste lasten betalen dat heeft helemaal niet met verschuiving te maken als je dat echt denkt en jans heb je echt geen idee wat er aan de hand is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
In welke landen is het net zo hard gegaan als in NL dan?
En is essentieels als brandstof? Bij de duursten van europa door alle belastingen.
Less is bore
Ik weet niet wat je allemaal wilt horen, maar benzine is nog nooit zo duur geweest als momenteel in Frankrijk.daniel1975 schreef: ↑31 aug 2023 21:01In welke landen is het net zo hard gegaan als in NL dan?
En is essentieels als brandstof? Bij de duursten van europa door alle belastingen.
Groente is ook echt duurder dan in Nederland. (Denk nu niet dat ik klaag)
-
- Forum-lid HC
Frankrijk is zeker geen goedkoop land en de belastingdruk is ook behoorlijk.
Maar is bv de energie vorige jaar ook x6 gegaan zoals in NL of was dat minder.
Dat heeft de in NL de mensen met een laag salaris het hardste geraakt.
Ik had in december een rekening van 1150 euro gas en elektra (nu klaag ik ook niet)
Maar voor 500kw en 220m3 gas vond ik het best veel.
Maar is bv de energie vorige jaar ook x6 gegaan zoals in NL of was dat minder.
Dat heeft de in NL de mensen met een laag salaris het hardste geraakt.
Ik had in december een rekening van 1150 euro gas en elektra (nu klaag ik ook niet)
Maar voor 500kw en 220m3 gas vond ik het best veel.
Dat de schulden van Edf groot zijn klopt.
De rol die deze schuld gaat spelen in de totale schuldenberg van Frankrijk is beperkt.
Frankrijk heeft redelijk wat schulden, maar niet zoveel als bijvoorbeeld de Belg die per inwoner de grootste schuld van Europa heeft.
De Franse staatsschuld is ca 3000 miljard euro (een goeie 110% v bpp), dat lijkt veel maar is eigenlijk van secundair belang.
Die van Japan ca 10 000 miljard euro (ca 250 % v bbp), de VS 30 000 miljard euro (125% v bbp).
Uiteindelijk is de performantie van de economie die bepaalt of schulden belangrijk zijn of niet.
In tegenstelling tot particuliere schulden hoeven deze ook niet allemaal terugbetaald te worden, daarvoor bestaan systemen die het begrip van de braaf belastingbetalende burger te boven gaan. In essentie gaat het erom dat er overeengekomen wordt voor hoelang er bepaalde sommen betaald worden. Deze dienen dan als een soort rente en kapitaal samen. Vaak gaat het over periodes van meerdere decennia.
Dit is uitgebreid uitgelegd door nobelprijswinnaar en Harvard prof Stiglitz; hoe de VS de Irak-oorlog met geleend geld financierde. China zat toen nog op een bom geld, dus.....(zie Three Trillion Dollar War 2008)
De rol die deze schuld gaat spelen in de totale schuldenberg van Frankrijk is beperkt.
Frankrijk heeft redelijk wat schulden, maar niet zoveel als bijvoorbeeld de Belg die per inwoner de grootste schuld van Europa heeft.
De Franse staatsschuld is ca 3000 miljard euro (een goeie 110% v bpp), dat lijkt veel maar is eigenlijk van secundair belang.
Die van Japan ca 10 000 miljard euro (ca 250 % v bbp), de VS 30 000 miljard euro (125% v bbp).
Uiteindelijk is de performantie van de economie die bepaalt of schulden belangrijk zijn of niet.
In tegenstelling tot particuliere schulden hoeven deze ook niet allemaal terugbetaald te worden, daarvoor bestaan systemen die het begrip van de braaf belastingbetalende burger te boven gaan. In essentie gaat het erom dat er overeengekomen wordt voor hoelang er bepaalde sommen betaald worden. Deze dienen dan als een soort rente en kapitaal samen. Vaak gaat het over periodes van meerdere decennia.
Dit is uitgebreid uitgelegd door nobelprijswinnaar en Harvard prof Stiglitz; hoe de VS de Irak-oorlog met geleend geld financierde. China zat toen nog op een bom geld, dus.....(zie Three Trillion Dollar War 2008)
Het probleem is dat de lage lonen min of meer automatisch zijn gekoppeld aan de prijzen van essentiële goederen. Verhoog je het minimumloon zonder de uitkeringen, dan kunnen mensen met een uitkering niet meer meekomen.mao schreef: ↑31 aug 2023 12:29 Het is zeker een systeem fout,
Ten eerste willen ze het minimumloon niet verhogen omdat het gekoppeld is aan uitkeringen….die zouden dan ook allemaal omhoog gaan.
Ten tweede tot +/- 28k betaal je verhoudingsgewijs weinig belasting daarboven word je meteen gekort op toeslagen/subsidies , je kan dus beter parttime werken, of je moet zorgen dat je minimaal 2x modaal gaat verdienen. Daar tussen ben je het haasje.
Het gaat om de balans tussen nivelleren (de inkomensverschillen moeten niet te groot worden) en differentiëren (de prikkel om een stapje extra te zetten moet blijven).
Toeslagen zijn een complex dashboard om aan die knoppen te draaien maar wel relatief gericht en precies. Ik moet nog zien dat een nieuw systeem beter en goedkoper gaat worden. De kans dat er weer allemaal lapwerk nodig is omdat teveel mensen buiten de boot vallen, is zeer groot.
Het probleem zit ook niet zozeer aan de kant van de toeslagen ook voor een groot deel aan de kant van de aftrekposten. De complexiteit van dat systeem maakt de toekenning van toeslagen ingewikkeld. Je kunt niet zomaar de toeslagen afschaffen en het minimumloon verhogen en klaar. Het hele systeem moet op de schop.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
Dat klopt.
Dat het extreem complex is geworden is ook evident.
Een eerste stap op het verschil te gaan beperken ligt veelal bij de vakbonden.
Die moeten geen % maar centen eisen. Dat blijf ik zeggen. Wat heeft iemand die 2500 euro verdient aan 5% en iemand die er 10.000 verdient heeft die 5% helemaal niet nodig, want zijn kosten stijgen veel minder (ook procentueel gezien) die van iemand die minder verdient.
Stel je doet 250 euro komt dat veel beter overeen bij beide.
Stap twee. Wat de wereld gijzeld is het zo nooit bedoelde aandelen/beurs systeem van bedrijven. Dat is heel anders bedoeld, dan op korte termijn geld verdienen en bedrijven onder druk zetten altijd maar enorme winsten te maken.
Als je iets aan beide zou kunnen doen geeft dat veel meer rust in je economie.
De eerste is heel makkelijk te organiseren, de twede een uitdaging
Die moeten geen % maar centen eisen. Dat blijf ik zeggen. Wat heeft iemand die 2500 euro verdient aan 5% en iemand die er 10.000 verdient heeft die 5% helemaal niet nodig, want zijn kosten stijgen veel minder (ook procentueel gezien) die van iemand die minder verdient.
Stap twee. Wat de wereld gijzeld is het zo nooit bedoelde aandelen/beurs systeem van bedrijven. Dat is heel anders bedoeld, dan op korte termijn geld verdienen en bedrijven onder druk zetten altijd maar enorme winsten te maken.
Oftewel gooi het Kapitalistisch systeem in de huidige vorm overboord.wasbeer2006 schreef: ↑01 sep 2023 09:26 Dat klopt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Het hele systeem moet op de schop.
[/quote]
Dan zij we het daar helemaal met elkaar eens,
Ik ben maar een eenvoudige ondernemer, maar het moet toch duidelijk zijn als je meer of harder ( lees liever slimmer ) werkt dat daar een beloning tegenover staat, het is voor hele volksstammen totaal niet interessant om meer te gaan werken omdat ze dan buiten allerlei regelingen vallen. T’s dan ook geen wonder dat we in Nederland kampioen deeltijdwerken zijn.