Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 02 sep 2023 20:24

Nee ook dat interesseert me geen kont!! Als ik weg ben ben ik weg en dan zie ik wel hoe ik mezelf red!

Wat er in NL gebeurt op dat moment zal me echt een zorg zijn!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 02 sep 2023 21:36

Als je het grens-overschrijdend beschouwd (bijvoorbeeld continentaal of mondiaal) dan is het mogen stemmen in meerdere landen (dubbele nationaliteit) in strijd met het gelijkheidsbeginsel van verkiezingen.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 02 sep 2023 21:43

lugosi schreef: 02 sep 2023 21:36 Als je het grens-overschrijdend beschouwd (bijvoorbeeld continentaal of mondiaal) dan is het mogen stemmen in meerdere landen (dubbele nationaliteit) in strijd met het gelijkheidsbeginsel van verkiezingen.
Exact. En toch gebeurt het.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 02 sep 2023 22:09

lugosi schreef: 02 sep 2023 21:36 Als je het grens-overschrijdend beschouwd (bijvoorbeeld continentaal of mondiaal) dan is het mogen stemmen in meerdere landen (dubbele nationaliteit) in strijd met het gelijkheidsbeginsel van verkiezingen.
Hoezo? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Maruss
Forum-lid

Maruss 02 sep 2023 22:39

1 persoon, 1 stem

met een dubbel nationaliteit heb je dan 2 stemmen. Dan kan je zeggen dat het elkaar niet bijt omdat het verschillende verkiezingen zijn, maar als je uitgaat van dat iedereen gelijk is klopt dat niet.

Direct voorbeeld is Ollongren die NL en Zweedse nationaliteit heeft en dus voor de EU verkiezingen 2 stemmen kan uitbrengen. niet op dezelfde personen want dat is nationaal geregeld, maar wel op de partijen.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 02 sep 2023 23:09

Het is sowieso vreemd dat er in de 2de kamer mensen zitten met 2 nationaliteiten, laat staan dat ze in een kabinet zitten.
Je wilt elke vorm van belangenverstrengeling voorkomen lijkt me.
“Toevallig” ben ik in Engeland geboren, op m’n achttiende moest ik kiezen of de Nederlandse of Engelse nationaliteit.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 02 sep 2023 23:15

Op zich is het niet erg om twee nationaliteiten te hebben, maar je moet zorgen dat je niet tweemaal invloed kunt uitoefenen. Turken uit het buitenland houden bijv Erdogan in het zadel. De mensen in Turkije zelf stemmen anders.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2023 00:59

Nu is het met Turkije niet zo'n groot probleem. Gezien de regio's waar Europese Turken oorspronkelijk vandaan komen, hadden die toch wel op Erdogan gestemd en zo niet dan had Erdogan toch wel gefraudeerd.

Binnen de EU is het zeer onwenselijk. Omdat wetten ook door de lidstaten individueel moeten worden goedgekeurd, heeft degene met een dubbele nationaliteit dubbel zoveel macht. Dat is meteen ook de reden dat Jans wel in Nederland moet blijven stemmen, zolang dat in Frankrijk nog niet mag.
Campagnolo Ultra Dork

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 03 sep 2023 08:57

Maruss schreef: 02 sep 2023 22:39 1 persoon, 1 stem

met een dubbel nationaliteit heb je dan 2 stemmen. Dan kan je zeggen dat het elkaar niet bijt omdat het verschillende verkiezingen zijn, maar als je uitgaat van dat iedereen gelijk is klopt dat niet.

Direct voorbeeld is Ollongren die NL en Zweedse nationaliteit heeft en dus voor de EU verkiezingen 2 stemmen kan uitbrengen. niet op dezelfde personen want dat is nationaal geregeld, maar wel op de partijen.
Volgens mij mag je bij dubbele EU nationaliteit maar eenmaal stemmen voor het Europees parlement en is tweemaal stemmen strafbaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -parlement

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 03 sep 2023 09:07

vantheman schreef: 03 sep 2023 08:57
Maruss schreef: 02 sep 2023 22:39 1 persoon, 1 stem

Volgens mij mag je bij dubbele EU nationaliteit maar eenmaal stemmen voor het Europees parlement en is tweemaal stemmen strafbaar: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -parlement

Dank voor de nuancering.

Er worden dus dingen geroepen zonder dat er vooraf wordt gecontroleerd of het ook klopt wat er gezegd is. Het lijkt Den Haag wel.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 03 sep 2023 09:13

Maar zelfs als hij alleen bij nationale verkiezingen mag stemmen heeft het invloed op het beleid. Via alle internationale organisaties en instellingen die nationaal worden benoemd of aangestuurd telt zijn stem dan dubbel.
Individueel is dit effect natuurlijk verwaarloosbaar, maar bij grote groepen mensen kan het wel degelijk een effect hebben.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 sep 2023 09:28

Hoeveel mensen hebben er nu een dubbele nationaliteit als we even de Turken en Marokkanen niet meetellen?
In 2014, na die tijd wordt het in Nederland niet meer geregistreerd, waren dat er 1,3 miljoen, waarvan pakweg de helft Turken en Marokkanen. De rest heel divers. Waarvan er ook best veel omdat ze toevallig in een ander land geboren zijn, en niets met dat land hebben. (Totdat ze mee willen doen aan internationale sportwedstrijden?)
Laatst gewijzigd door Jans op 03 sep 2023 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten