Hallo allen,
Sinds kort loop ik tegen een probleem aan met mijn Shimano GRX RD-RX817 Di2 achterderailleur. Wanneer ik over een hobbel, tak, of iets soortgelijks rijd springt de ketting vrijwel altijd van het onderste pulleywieltje af. In eerste instantie dacht ik dat dit wieltje was versleten, maar dit lijkt niet het geval. Recent viel het mij op dat er flinke speling zit in de derailleur zelf (zie: https://photos.app.goo.gl/oFs7vPixZTWDRfR8A). Deze speling lijkt de oorzaak van de problemen met de ketting op het derailleurwieltje.
Het lijkt mij dat deze speling niet hoort, zie ik dat goed? Ik weet niet goed hoe deze speling onstaat en of dit wijst op een mechanisch probleem in de derailleur (te slappe veer o.i.d.) of duidt op speling in de motor. Is iemand van jullie ooit tegen een soorgelijk probleem aangelopen of heeft iemand ideëen of en zo ja hoe dit te verhelpen is voordat ik een vervangende derailleur aanschaf? Alvast bedankt voor het meedenken!
Ivo
Speling Shimano GRX RD-RX817 Di2 achterderailleur
Lastig te zien, maar een beetje speling is normaal, heb ik ook op allebei mijn (Ultegra) Di2 derailleurs, op jouw filmpje lijkt het niet veel meer te zijn in ieder geval. Kan je eens een foto posten van het onderste derailleurwieltje. Hoe springt de ketting er dan af, want bij mij is daar nauwelijks ruimte voor. Komt de ketting dan klem tussen het wieltje en de kooi?
Laatst gewijzigd door Kluus op 31 aug 2023 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De film sluit niet aan op je verhaal. Laat dus svp dat onderste wieltje eens zien. In aansluiting op bovenstaande vragen: zitten de asjes van de derailleurwieltjes goed aangedraaid en vast?
hun fietsen.
Bedankt voor het meedenken allemaal. In iedere geval geruststellend om te horen dat deze speling normaal lijkt.
Ik snap dat het filmpje niet helemaal aansluit bij m'n verhaal. Mijn gedachte was dat de ketting van de onderste pulley afsprong doordat de derailleur door de speling een schokbeweging kan maken bij het rijden over een obstakel. Maar zo te horen moet ik het toch in de pulley zelf zoeken.
Met ketting eraf springen bedoel ik dat de ketting half van het onderste wieltje afschiet en bij de dunne kettingschakels dus niet meer op het wieltje grijpt en daardoor ook tegen de kooi aanloopt.
Ik zal thuis de pulleys even checken en opnieuw vastzetten en gelijk even een foto maken. Ik rijd ook zeker geen optimale setup met een 11-30 cassette en een 11-40 cassette op verschillende wielsets zonder iets te doen met de B-schroef, dus dat speelt vast ook een rol. Echter liep ik hier eerder nooit tegenaan.
Ik snap dat het filmpje niet helemaal aansluit bij m'n verhaal. Mijn gedachte was dat de ketting van de onderste pulley afsprong doordat de derailleur door de speling een schokbeweging kan maken bij het rijden over een obstakel. Maar zo te horen moet ik het toch in de pulley zelf zoeken.
Met ketting eraf springen bedoel ik dat de ketting half van het onderste wieltje afschiet en bij de dunne kettingschakels dus niet meer op het wieltje grijpt en daardoor ook tegen de kooi aanloopt.
Ik zal thuis de pulleys even checken en opnieuw vastzetten en gelijk even een foto maken. Ik rijd ook zeker geen optimale setup met een 11-30 cassette en een 11-40 cassette op verschillende wielsets zonder iets te doen met de B-schroef, dus dat speelt vast ook een rol. Echter liep ik hier eerder nooit tegenaan.