weight weenies
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tja mijn fiets met 105di2 zit compleet op 8 precies. En daar heb ik wel een lichter carbon stuur en zadelpen en wat kleinere dingen op zitten. Maar die twee onderdelen hebben ook andere voordelen.
Maar ik rijd dan ook weer met een SMP dynamic ( relatief zwaar ). En 55mm carbon wielen die zeker niet het lichtste zijn. Op dit moment zie ik niet veel nut om het gewicht nog sterk te verlagen.
Maar ik rijd dan ook weer met een SMP dynamic ( relatief zwaar ). En 55mm carbon wielen die zeker niet het lichtste zijn. Op dit moment zie ik niet veel nut om het gewicht nog sterk te verlagen.
Laatst gewijzigd door thestudent op 04 sep 2023 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als voorbeeld: Supersix Evo Ultegra disc 2018 (of 2017). Een review heeft het over 8,6 kilo. Ga er vanuit dat dat ook kaal is. Die Supersix is mijn klimfiets die nu 6,9 kilo weegt.ColumsbusMJ schreef: ↑04 sep 2023 10:17
Wat wogen je fietsen toen je deze kocht? De fietsen van 7,2-7,4 kilo.
De CAAD12 disc is de zwaarste van het geheel. 7,4kg kaal. Fabrieksopgave 9kg.
Laatst gewijzigd door leon1 op 04 sep 2023 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
Moderne/huidige fietsen is weinig “eer” te behalen qua gewicht, het moet aero, disc en elektrisch zijn met PM etc.
Zelf heb ik nog een lichte fiets die ik wel eens wijzig qua samenstelling, gewicht ligt nu op 6,3kg andere fietsen tussen de 7-7,5kg.
Zelf heb ik nog een lichte fiets die ik wel eens wijzig qua samenstelling, gewicht ligt nu op 6,3kg andere fietsen tussen de 7-7,5kg.
YFood !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik snap dat kaal wegen echt niet. Als ik m'n fiets al weeg, is dat gewoon met alles erop en eraan. Pedalen, bidonhouders en bel. Ik geloof dat alleen het zadeltasje er niet op zat. Maar ook voor mij is het een sport om lichtgewicht onderdelen te gebruiken, maar niet de astronomisch dure spullen. En uiteindelijk gaan voor mij de looks voor het gewicht. Sowieso is de Parlee Z4 net wat zwaarder dan de Z5 SL die ik eerst had. En in plaats van de 3T Doric Team LTD zadelpen, gebruik ik nu de zwaardere Parlee omdat ik die veel mooier vind staan. Resultaat? 6,70 kg zonder zadeltasje (De Z5 was 6,55 met bijna dezelfde afmontage).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sowiso een opgave zonder pedalen is onzinnig.
De huidige fietsen zijn frustrerend zwaar. Meeste winst is bij alle low/mid end fietsen te halen bij de wielen. Dat zijn vaak lompzware hoepels. Daarna volgt vaak de cockpit; niet elk merk heeft een even goede/lichte oplossing voor wegwerken vsn de kabels.
De huidige fietsen zijn frustrerend zwaar. Meeste winst is bij alle low/mid end fietsen te halen bij de wielen. Dat zijn vaak lompzware hoepels. Daarna volgt vaak de cockpit; niet elk merk heeft een even goede/lichte oplossing voor wegwerken vsn de kabels.
Less is bore
Wielen en banden zijn inderdaad de plekken waar snel veel te halen valt. En het mooiste is dat je dat ook nog meteen merkt. Al went dat gevoel jammergenoeg heel snel. Maar een lichter stuur zul je niet snel voelen omdat dat geen roterende massa is.
En dat fabrikanten een gewicht zonder pedalen afgeven is natuurlijk logisch. Want er zijn zoveel verschillende in omloop. Laat staan het verschil in gewicht.
En dat fabrikanten een gewicht zonder pedalen afgeven is natuurlijk logisch. Want er zijn zoveel verschillende in omloop. Laat staan het verschil in gewicht.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Dus je weet er 1,6/1,7 kg af te halen, best een hoop! Nog tips hiervoor?leon1 schreef: ↑04 sep 2023 10:23Als voorbeeld: Supersix Evo Ultegra disc 2018 (of 2017). Een review heeft het over 8,6 kilo. Ga er vanuit dat dat ook kaal is. Die Supersix is mijn klimfiets die nu 6,9 kilo weegt.ColumsbusMJ schreef: ↑04 sep 2023 10:17
Wat wogen je fietsen toen je deze kocht? De fietsen van 7,2-7,4 kilo.
De CAAD12 disc is de zwaarste van het geheel. 7,4kg kaal. Fabrieksopgave 9kg.
Ik heb zelf nieuwe wielen gekocht wat iets meer dan 300 gram scheelt. Ik zie dat ik met carbon bidonhouders (100 euro voor 2) 50 gram ga besparen tov mijn huidige bidonhouders. Weet niet of ik dit de kosten waard vind.
Wat zijn de onderdelen waar jij dat gewicht vanaf weet te snoepen?
Overigens las ik dit laatst:
https://www.bicycling.com/nl/tips-en-tr ... ts-hebben/
Daarin wordt gesteld dat een mindering van het eigen gewicht hetzelfde effect heeft als wanneer de fiets evenveel gewicht verliest. Ik was in de veronderstelling dat gewichtsverlies aan de fiets meer effect zou hebben.
Ik zou het 'kaal' gewicht van mijn fietsen niet weten, voor mij telt het rijklaar gewicht, inclusief pedalen, bidonhouders en wahoo mount.
Ik ben pas op een schijfremfiets overgeschakeld wanneer ik wist dat ik die ongeveer op het gewicht zou kunnen krijgen van mijn vorige velgremfietsen, zonder exotische componenten. Hier worden heel wat hoogtemeters gereden en, los van de snelheid, vind ik het lichtvoetige gevoel van de fiets tijdens het klimmen wel heel fijn. Voor mij is het dus zeker meer dan de fetisj van een getal.
Ik ben pas op een schijfremfiets overgeschakeld wanneer ik wist dat ik die ongeveer op het gewicht zou kunnen krijgen van mijn vorige velgremfietsen, zonder exotische componenten. Hier worden heel wat hoogtemeters gereden en, los van de snelheid, vind ik het lichtvoetige gevoel van de fiets tijdens het klimmen wel heel fijn. Voor mij is het dus zeker meer dan de fetisj van een getal.
Beide zijn onafgeveerd gewicht.
Enkel wielen kan verschil maken bij optrekken, minder massa hoeft aan het roteren gebracht te worden.
Gewicht aan het lichaam zit hoger, de fiets zit lager. Een kg van je buik halen zal het stuurgedrag meer verbeteren dan een kg van je fiets te halen.
Enkel wielen kan verschil maken bij optrekken, minder massa hoeft aan het roteren gebracht te worden.
Gewicht aan het lichaam zit hoger, de fiets zit lager. Een kg van je buik halen zal het stuurgedrag meer verbeteren dan een kg van je fiets te halen.
Het zal zelfs eerder omgekeerd zijn: als je zelf gewicht verliest, zal je waarschijnlijk (ceteris paribus) iets meer aero worden en dus iets minder luchtweerstand genereren op je fiets, waardoor er weer een tikje snelheid bijkomt. Gemorrel in de marge, dat wel.ColumsbusMJ schreef: ↑04 sep 2023 11:40
Daarin wordt gesteld dat een mindering van het eigen gewicht hetzelfde effect heeft als wanneer de fiets evenveel gewicht verliest. Ik was in de veronderstelling dat gewichtsverlies aan de fiets meer effect zou hebben.
Bidonhouders van plastic zijn vaak net zo licht.
Decathlon had vroeger houders die qua gewicht concurreerden met carbon.
Roterende massa wordt altijd gezegd dat je dat goed merkt.
Maar of de massa in je pedaal zit of in je fietsschoen daar ga je volgens mij niets van merken.
Een kilo van je fiets afhalen kost je dus 1.000 euro volgens de regel van 1 euro. Dezelfde kilo afvallen is net zo effectief en je wordt er ook meer aero van.
Ik heb ook iets van 750gr van mijn fiets afgehaald (wielen, cockpit, zadelpen en zadel) maar kom iedere rit met een halfvolle bidon thuis. Redelijk onzinnig dus maar ik vind comfort en vocht onderweg belangrijker dan het gewicht van mijn fiets.
Decathlon had vroeger houders die qua gewicht concurreerden met carbon.
Roterende massa wordt altijd gezegd dat je dat goed merkt.
Maar of de massa in je pedaal zit of in je fietsschoen daar ga je volgens mij niets van merken.
Een kilo van je fiets afhalen kost je dus 1.000 euro volgens de regel van 1 euro. Dezelfde kilo afvallen is net zo effectief en je wordt er ook meer aero van.
Ik heb ook iets van 750gr van mijn fiets afgehaald (wielen, cockpit, zadelpen en zadel) maar kom iedere rit met een halfvolle bidon thuis. Redelijk onzinnig dus maar ik vind comfort en vocht onderweg belangrijker dan het gewicht van mijn fiets.