Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 aug 2023 15:30

“Nieuwe” wielen in de Gazelle CM125 gezet. Heb van een vriend een set handgespaakte wielen overgenomen. DT Swiss rr511 met DT Swiss 350 naven. Made by van Speyk wheels! 😉

Voor mij voelt dit wat beter dan de originele Dura Ace wielen die er in zaten.
Die mogen nu met weinig km’s op marktplaats!

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 30 aug 2023 15:04

Opkuis van de garage/werkplaats voor de fiets en tevens ook zwift setup.

Nu heb ik nog 2 paar oudere racebanden en 1 paar mtb banden laten liggen. Met het gedacht 'je weet nooit wat ik ermee kan doen'. Maar 100% zeker gebuik ik deze banden nooit meer op de fiets.

Iemand tips wat je nog van zinnigs/nuttigs met oude buitenbanden kan doen? Of gewoon de vuilbak in?

0475
Forum-lid
Berichten: 892
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 30 aug 2023 15:35

Derailleurhanger vervangen, dikke 2 maanden geleden eens omgekiept en toen niks gemerkt. Na verloop van tijd toch wat bijgeluiden uit de aandrijving en zondag j.l. zag ik dit:
IMG_2836.jpeg
Breukje. In vergelijk met de nieuwe hanger lijkt hij niet echt scheef/getordeerd, echter met de nieuwe hanger loopt alles weer soepel.

Tevens even de beschermfolie op de liggende achtervork vervangen omdat die op een plek begon los te laten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 aug 2023 15:44

Drkjv schreef: 30 aug 2023 15:04 Iemand tips wat je nog van zinnigs/nuttigs met oude buitenbanden kan doen? Of gewoon de vuilbak in?
- ophangen
- verkopen op Marktplaats
- in de vuilnisbak
:roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 aug 2023 15:50

Drkjv schreef: 30 aug 2023 15:04 Opkuis van de garage/werkplaats voor de fiets en tevens ook zwift setup.

Nu heb ik nog 2 paar oudere racebanden en 1 paar mtb banden laten liggen. Met het gedacht 'je weet nooit wat ik ermee kan doen'. Maar 100% zeker gebuik ik deze banden nooit meer op de fiets.

Iemand tips wat je nog van zinnigs/nuttigs met oude buitenbanden kan doen? Of gewoon de vuilbak in?
Doneren aan de kringloop winkel? Fietsenbank voor minder bedeelden?
Ik heb er ook wel eens een beschermrubber van gemaakt, hieldraden eraf snijden en dan reepjes maken.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2023 09:02

Gisteren een maatje op bezoek met een fiets die niet lekker schakelde en speling had op de crank (of eigenlijk een tik). Recent was een 12sp Force groep geïnstalleerd door een professionele fietsenmaker. Dit is wat ik heb gedaan

1. Pat gericht. Dat was niet een béétje krom, maar krom als een hoepel in meerdere richtingen
2. Flattop ketting gemonteerd. Zat een 11sp KMC ketting op.
3. Voorderailleur opnieuw afgesteld. De limieten stonden niet goed, derailleur stond te hoog en niet paralel aan het kettingblad
4. Speling crank eruit gehaald door de preloadring wat aan te draaien

Af en toe vraag je je echt af wat bepaalde FM's doen....

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 31 aug 2023 11:42

Rekeningen schrijven..... :mrgreen:
...

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 31 aug 2023 12:43

Slimme fietsenmaker, iets net niet goed installeren zodat de klant terug dient te komen
#business

0475
Forum-lid
Berichten: 892
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 sep 2023 13:22

Na het vervangen van de derailleurhanger eergisteren, vanmorgen de fiets nog even in de montagesteun gehangen want tijdens het fietsen gisteren was het nog niet 100% okay. Nog eens kritisch naar de kettingloop gekeken en de ketting loopt toch wel tegen het eerstvolgend groter kransje aan. E-tube gestart en tot mijn verbazing staat de micro-adjust op de maximale -11. Dat verklaard wel waarom. Nooit bewust zelf op die waarde gezet (maar wel een vermoeden hoe dat gebeurt kan zijn) met een paar tikken terug loopt de ketting nu weer gecentreerd over de kransjes. Te nat nu voor blokje-om om te testen.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 01 sep 2023 13:54

Gisteren sinds lange tijd weer eens een wiel gespaakt. Het kostte een hoop meer tijd dan ik ingeschat had, omdat het om de vervanging ging van de naaf die dus eerst uitgespaakt. Uiteindelijk alleen de spaken hergebruikt. de naaf, velg en nippels vervangen.
Leuk werk en het geeft een grote voldoening als op je eigen wielen mag rijden.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 sep 2023 17:14

Vanmiddag wat lager-onderhoud gedaan. Onderste balhoofdlager van m'n gravelbike, de Fairlight Secan, liep na 3,5 jaar in weer en wind wat korrelig. Ik had al een nieuw lager klaar liggen. Maar bedacht me dat, voor het oude lager, een poging tot schoonmaken en opnieuw vullen met vet ook een optie was. In elk geval kon er weinig mis gaan, want de nieuwe lag klaar.
Zo gezegd, zo gedaan. Lager-seals voorzichtig verwijderd, en daarna het lager grondig gereinigd. Alles goed laten drogen, weer met vers lagervet gevuld en seals terug gedrukt. En het lager loopt weer als een zonnetje!

Daarna hetzelfde gedaan met de trapas lagers van de JGuillem, waar na een jaar in weer en wind met het Hambini bottom bracket één lager ook iets korrelig liep. Met hetzelfde resultaat (in dit geval echt wel fijn, want de gebruikte NTN lagers zijn fors aan de prijs 😅). Ook deze loopt weer soepel.

Alleen binnenkort het BSA BB van de Fairlight nog vervangen. Deze loopt ook korrelig na de eerder genoemde 3,5 jaar, maar is volgens mij niet te servicen. Had deze alleen niet “op de plank” liggen. Klusje voor ná de vakantie!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 sep 2023 21:38

Een Scott kinder MTB in de werkplaats. De buurman vroeg of ik 'm budgetvriendelijk wilde opknappen als verjaardagscadeau voor zijn dochter die binnenkort jarig is. Vandaag inspectie en demontage en het bestellen van de onderdelen. Viel me allemaal niks mee, ding heeft duidelijk alleen maar buiten gestaan.

- 7 speed cassette totaal verroest. Verwijderd en in de kliko. Nieuwe kost gelukkig niet veel. Gewoon van Shimano.
- ketting idem. Kost nog minder. Van KMC. Had Mantel niet dus bij Bol besteld.
- trapas (vierkant as) totaal versleten. Nieuwe besteld, huismerk HBS.
- Helaas wilde de crank er niet af (schroefdraad kapot waardoor de cranktrekker niet meer wilde). Met de haakse slijper de as moeten doorslijpen. Nieuw crankstel besteld en een trapas bij HBS.
- 2x remkabels totaal verrot. Mee laten komen bij HBS (Elvedes)
- remblok links voor helemaal versleten, rechts nog goed. Waarschijnlijk één zuiger die niet terugkomt. Nieuwe blokken besteld. Hopen dat de klauw gangbaar krijg.
- nieuwe handvatten besteld. Goedkoopste wat ik kon vinden was 5 euro bij Mantel (XLC).
- pedalen met veel moeite nog kunnen redden
- nieuwe schakelkabel (wederom Elvedes)
- derailleur totaal verroest, smerig, bout half kapot. Heb nog een 9-speed MTB derailleur liggen die er wel op past. Ook van @pino gekregen of gekocht voor 3x niks.
- pat zo krom als een hoepel, zo scheef dat het wiel er zelfs niet uit wilde. Pat gericht.

Ding is verder verschrikkelijk smerig en her en der zit roest. Dat wordt morgen dus flink poetsen en de dag daarna alles monteren. In totaal heb ik nu 120 euro uitgegeven. Dat is ie nog wel waard. Maar dan moet het nu niet meer tegen zitten.
Bijlagen
49A4E715-602C-427F-9C1B-299B75179B52.jpeg

Plaats reactie