Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5871
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 sep 2023 21:18

lugosi schreef: 04 sep 2023 20:27 Op school leer je bij geschiedenis over het Millet systeem. Daarbij passeert de term dhimmi (tude), onderwerping (tijdens Ottomaanse periode) van tweederangsburgers aan het opperste religieuze gezag. In moderne tijden wordt deze term breder gebruikt voor mensen die zich (ruggengraatloos) vrijwillig onderwerpen.

Soumise is gewoon Frans voor onderdanig/onderworpen.
Bedankt voor de uitleg. :like:
Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit tijdens geschienisles heb gehad op de mavo ondanks dat het één van mijn lievelingsvakken was.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5978
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 04 sep 2023 21:20

Theo V schreef: 04 sep 2023 21:18
lugosi schreef: 04 sep 2023 20:27 Op school leer je bij geschiedenis over het Millet systeem. Daarbij passeert de term dhimmi (tude), onderwerping (tijdens Ottomaanse periode) van tweederangsburgers aan het opperste religieuze gezag. In moderne tijden wordt deze term breder gebruikt voor mensen die zich (ruggengraatloos) vrijwillig onderwerpen.

Soumise is gewoon Frans voor onderdanig/onderworpen.
Bedankt voor de uitleg. :like:
Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit tijdens geschienisles heb gehad op de mavo ondanks dat het één van mijn lievelingsvakken was.
Ik op het gymnasium ook niet, maar ik heb er ook geen examen in gedaan. Maar ik ben er wel achter dat Lugosi een behoorlijk stuk ouder is dan ik ben.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 sep 2023 21:55

Ik heb geschiedenis gestudeerd en ik leer hier nog bij. Je ziet dat het onderwijs achteruit holt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2023 10:48

fiedoo schreef: 04 sep 2023 20:56
bartdr schreef: 04 sep 2023 16:29 Er zijn toch nog renners die echt wel meer hadden kunnen winnen, maar in een meesterknechtenrol zich een naam gefietst hebben? Roberto Heras bv toch ook berenwerk in functie van Armstrong en dan in de Vuelta voor zichzelf mogen koersen. Minder breed getalenteerd, maar vind ik toch ook gelijkaardig aan situatie van Van Aert.
Heras knechtte omdat hij besefte dat hij als ronderenner toch nooit geen tourwinnaar zou worden met armstrong en ulrich als tegenstanders. De jaren dat hij de vuelta won weet ik zelfs niet of hij wel voor Lance reed? Opgezocht: Hij won 5x de vuelta en in 2003 en 2004 was dat met US Postal waar hij 2 jaar voor reed, maar er dus snel wegging en in de tour waren zijn beste plaatsen 5 en 8 in de eindstand.Een rit won hij nooit in de tour.
Als Wout er echt voor gaat wint hij normaal gezien iedere tour een 3-tal ritten. Nu just niks. Tour of britain? Niks wschlk en eerdere jaren in die ronde eens 4 ritten als hij zijn eigen kans nog ging. P-R en RVV, just niks. Gent-Wevelgem , weggegeven.
9 ritten in 4,5 Tour, gemiddeld 2 per Tour dus. In het voorjaar heeft hij altijd de kans om top te zijn. Het enige dat hem dan in de weg kan zitten is pech of zijn eigen keuze om het veld in te gaan.
Campagnolo Ultra Dork

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 05 sep 2023 12:18

Volgens mij wordt ook wel eens vergeten dat Wout van Aert niet de enige in het peloton rondrijdt. Mathieu van der Poel heeft dit jaar op vier belangrijke momenten Wout van Aert geklopt. Ik denk omdat hij beter was. Met de Ronde van Vlaanderen was Pogacar extreem goed. Dat staat volgens mij los van de rol van Van Aert binnen de ploeg. Dit jaar waren anderen beter dan hij. Volgend jaar weer een kans.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2023 12:50

En op het moment dat Wout zich druk gaat maken om ritten in GB, dan weet je zeker dat het verval is ingetreden.

Hij zal het echt niet nalaten om te winnen als de mogelijkheid zijn voordoet, maar van deze ritten moet hij echt niet wakker liggen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39508
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2023 12:54

ColumsbusMJ schreef: 05 sep 2023 12:18 Volgens mij wordt ook wel eens vergeten dat Wout van Aert niet de enige in het peloton rondrijdt. Mathieu van der Poel heeft dit jaar op vier belangrijke momenten Wout van Aert geklopt. Ik denk omdat hij beter was. Met de Ronde van Vlaanderen was Pogacar extreem goed. Dat staat volgens mij los van de rol van Van Aert binnen de ploeg. Dit jaar waren anderen beter dan hij. Volgend jaar weer een kans.
Goed punt :winkthumb:
Less is bore

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 05 sep 2023 13:28

En toch is er een trend: als van der Poel meerijdt in een monument, dan wordt het voor van Aert moeilijk(er) om te winnen.
Ik blijf ook terugdenken aan een interview van Plugge vorig jaar voor het WK. Daar kwam aan bod dat van Aert niet op niveau van de tour was, maar wel voldoende goed om een WK te kunnen winnen. Dat impliceert toch dat het doel van de ploeg boven wereldkampioen worden met van Aert gaat?
Volgens mij is er een 2e indicator, maar die is minder opvallend: in de tour rijdt van Aert al 3jaar op rij iedereen om zeep bijna ongeacht het profiel van de rit. In de monumenten lijkt van Aert veel minder dominant en wat meer aangewezen tot volgen. Dat verwacht je toch andersom te zien als het hoofddoel van van Aert is om een groot klassiek renner te worden?
Volgens mij is het gewoon realistisch om te denken dat de hoogste vormpiek van de Jumbo-tourploeg sowieso in de tour ligt. Ook al kunnen ze zich perfect veroorloven dat van Aert zijn hoogste piek in de monumenten legt en zijn andere piek in de tour. Zelfs dan nog zou van Aert een ongelofelijke meerwaarde zijn in het tour-team.

Los daarvan is het belangrijkste dat al die toptalenten terug kunnen kijken op een carrière waar zij voldoening uit halen. Wie weet is van Aert veel liever 5keer deel van de ploeg die de tour won, dan 5keer winnaar in Roubaix? Die rekening kunnen wij toch niet maken voor hem?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 sep 2023 18:48

ColumsbusMJ schreef: 05 sep 2023 12:18 Volgens mij wordt ook wel eens vergeten dat Wout van Aert niet de enige in het peloton rondrijdt. Mathieu van der Poel heeft dit jaar op vier belangrijke momenten Wout van Aert geklopt. Ik denk omdat hij beter was. Met de Ronde van Vlaanderen was Pogacar extreem goed. Dat staat volgens mij los van de rol van Van Aert binnen de ploeg. Dit jaar waren anderen beter dan hij. Volgend jaar weer een kans.
Dat klopt natuurlijk wat je daar zegt, echter voor mij is de vraag; wat als de beste VanAert daar staat, wordt hij dan ook geklopt?
Zoals 'Bartdr' in zijn analyse terecht aanstipt ligt zijn hoogste vorm elders (ivm teamvereisten).

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 05 sep 2023 20:29

Als je als renner niet op je piek zit (of denkt te zitten) geef je dan Gent-Wevelgem weg?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2023 20:50

Remco piekt rond LBL, Giro en het WK. Pogacar RVV, LBL en de Tour. Vd Poel RVV, P-R en het WK en die arme Wout kan maar één keer pieken...
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 sep 2023 21:21

klaastuin schreef: 05 sep 2023 20:29 Als je als renner niet op je piek zit (of denkt te zitten) geef je dan Gent-Wevelgem weg?
Wout dus wel, ja.
Andere renners geven geen klassiekers weg, soms een kermiskoers of een ritje in een rittenkoers. Maar die hebben dan meestal al een palmares om u tegen te zeggen. Wout....tja....

Plaats reactie