Enzzo schreef: ↑06 sep 2023 10:48
ColumsbusMJ schreef: ↑06 sep 2023 09:21
Enzzo schreef: ↑05 sep 2023 22:24
Ik vraag gewoon om je politieke standpunten te staven Jans. Dat is gewoon on topic hoor
Er bestaat wel degelijk zoiets als de armoedeval, waarbij mensen door te gaan werken er netto op achteruit gaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Armoedeval
Ik snap dat wikipedia geen wetenschappelijke bron is, maar als je een rondkijkt op het internet vind je er genoeg over.
Thanks! Zoiets zocht ik.
Ik ken iemand die in de bijstand zat na een val met hersenletsel en een UWV arts die niet heel coöperatief was.
Ze is inmiddels weer terug aan het werk maar die heeft toch echt veel ellende meegemaakt in die bijstandsperiode. Heel anders dan het beeld wat je hierboven schetst over 2000 netto p/mnd.
Maarja zij was alleenstaande zonder kinderen dus geen toeslagen e.d.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het nogal scheelt in welke positie je zit.
Zeker waar, ik wil ook niet zeggen dat mensen in de bijstand er heel warmpjes bijzitten. Het is niet iedereen die een minimaal inkomen heeft van vijftig euro per week hoeft te leven. Dat beeld wordt wel eens onterecht geschetst.
Kom je uit een werkend leven en zie je je inkomen om wat voor reden drastisch dalen, dan heb je waarschijnlijk ook te maken met hogere vaste lasten. Bijvoorbeeld een koophuis waardoor je geen recht hebt op huurtoeslag, of een woning in de vrije sector waardoor je ook geen recht hebt op huurtoeslag, maar wel te maken hebt met hoge huur. Deze mensen zullen op de termijn onvrijwillig moeten verhuizen.
Persoon x heeft een minimaal inkomen (1150 bijstand) en een sociale huurwoning en betaalt maximaal 808,46 per maand en heeft recht op 300 tot 400 euro huurtoeslag er maand, waardoor de netto huur nog 400/500 euro is.
Persoon y met hetzelfde inkomen en een huur van 900 euro heeft geen recht op huurtoeslag en betaalt netto 900 euro aan huur. Met een inkomen van 1150 houd je niet veel over om rond van te komen.
Zijn nog tal van voorbeelden te bedenken vergelijkbaar met de situatie van persoon y, uiteindelijk zal die persoon moeten verhuizen, maar met een woningtekort en een ontzettend lange wachtlijst voor een sociale huurwoning, wordt dat best lastig. Dus tot die tijd is rondkomen vrijwel niet te doen.