Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 sep 2023 11:57

ColumsbusMJ schreef: 06 sep 2023 11:17
Jans schreef: 06 sep 2023 10:50
ColumsbusMJ schreef: 06 sep 2023 10:40
Omdat ze allemaal een Iphone willen, tweemaal op vakantie per jaar naar Ibiza en de Franse Alpen (zolang er nog sneeuw ligt). :roll: :mrgreen:

Je gaat niet twee keer per jaar op vakantie en is niet in het bezit van een (te) dure smartphone?
Die smartphone heeft hij twee dagen geleden over geschreven, nee dus, geen dure smartphone.
Ah oké, dan is hij éen van de weinige in Nederland zonder smartphone.
Nee dat schreef ik niet, geen dure smartphone, wel een smartphone.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 sep 2023 14:34

Jans schreef: 06 sep 2023 11:57
ColumsbusMJ schreef: 06 sep 2023 11:17
Jans schreef: 06 sep 2023 10:50

Die smartphone heeft hij twee dagen geleden over geschreven, nee dus, geen dure smartphone.
Ah oké, dan is hij éen van de weinige in Nederland zonder smartphone.
Nee dat schreef ik niet, geen dure smartphone, wel een smartphone.
:like: @Jans, ik heb het wel eens vaker geschreven; begrijpend lezen is een vak apart. ;) :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 sep 2023 14:43

We gaan nu de verkeerde kant op. Die persoon met een laag inkomen die een iphone wil hebben veroorzaakt die enorme inflatie niet.
Die wordt veroorzaakt zoals Jpar aangeeft door de aandeelhouders en bizarre winsten die sommige bedrijven moeten halen.

Als de aandeelhouders zich gaan gedragen zoals bedoeld is scheelt dat extreem veel inflatie en veel meer stabiliteit waardoor je lonen dichter bijelkaar kan laten komen.

Vergeet niet dat een telefoon of ander mobiel device je wel wordt opgedrongen. Nu snap ik dat het geen Iphone 14 of S23 ultra hoeft te zijn. Maar mijn kinderen op school kunnen niet zonder telefoon en laptop. Wij als ouders ook niet. Een bepaalde standaard wordt je gewoon opgelegd.

Met twee school gaande kinderen zit je toch al 4 mobiele abonnementen als vaste terugkerende kosten. Ja prepaid kan, ik weet het.
Maar links of rechtsom als gezin kom je bijna in geen geval onder de 3000 euro kosten per maand, reken ik iets opzij leggen voor onverwachte kosten niiet mee.

Je moet ook net een beetje geluk hebben, laatste jaar bv met je energie rekening. Liep net je termijn af of niet. Dat ging dan ff om een verschil van 600 netto per maand.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 sep 2023 15:02

Maar die mensen met weinig inkomen hebben wel toeslagen nodig en een steeds hoger kindgebonden budget omdat ze ook een IPhone moeten hebben
Dan moeten de salarissen en uitkeringen omhoog, inflatie wordt aangewakkerd, hogere lonen.....
Ik heb ook geen dure smartphone,en een abbo van 4 euro. Maar dat is voor velen niet geloofwaardig, daar kun je niet mee voor de dag komen. Misschien heb je voor school meer data nodig, maar dan nog zullen de meesten ook met een kleiner abbo uit kunnen.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 06 sep 2023 15:25

wasbeer2006 schreef: 06 sep 2023 14:43 We gaan nu de verkeerde kant op. Die persoon met een laag inkomen die een iphone wil hebben veroorzaakt die enorme inflatie niet.
Die wordt veroorzaakt zoals Jpar aangeeft door de aandeelhouders en bizarre winsten die sommige bedrijven moeten halen.

Als de aandeelhouders zich gaan gedragen zoals bedoeld is scheelt dat extreem veel inflatie en veel meer stabiliteit waardoor je lonen dichter bijelkaar kan laten komen.
Vraag me af of aandeelhouders echt de inflatie aanjagen...

Lijkt me eerder dat het ongelooflijk veel bijdrukken van geld door overheden (US en EU) de inflatie opgelopen is. Al dat geld (gratis te lenen) vindt een weg naar de consument dat het uitgeeft. Dat drijft de prijzen op.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 sep 2023 15:29

wasbeer2006 schreef: 06 sep 2023 14:43 We gaan nu de verkeerde kant op. Die persoon met een laag inkomen die een iphone wil hebben veroorzaakt die enorme inflatie niet.

Vergeet niet dat een telefoon of ander mobiel device je wel wordt opgedrongen. Nu snap ik dat het geen Iphone 14 of S23 ultra hoeft te zijn. Maar mijn kinderen op school kunnen niet zonder telefoon en laptop. Wij als ouders ook niet. Een bepaalde standaard wordt je gewoon opgelegd.

Met twee school gaande kinderen zit je toch al 4 mobiele abonnementen als vaste terugkerende kosten. Ja prepaid kan, ik weet het.
Maar links of rechtsom als gezin kom je bijna in geen geval onder de 3000 euro kosten per maand, reken ik iets opzij leggen voor onverwachte kosten niiet mee.

Je moet ook net een beetje geluk hebben, laatste jaar bv met je energie rekening. Liep net je termijn af of niet. Dat ging dan ff om een verschil van 600 netto per maand.
???
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 06 sep 2023 15:44

kxlight schreef: 06 sep 2023 15:25

Vraag me af of aandeelhouders echt de inflatie aanjagen...

Lijkt me eerder dat het ongelooflijk veel bijdrukken van geld door overheden (US en EU) de inflatie opgelopen is. Al dat geld (gratis te lenen) vindt een weg naar de consument dat het uitgeeft. Dat drijft de prijzen op.
1+
ECB heeft er een potje van gemaakt de afgelopen 15 jaar, onafhankelijkheid hebben overboord gegooid.
Er worden alleen nog politieke gemotiveerde beslissingen genomen.

Btw
Het staat iedereen vrij om aandelen te kopen, kan je gewoon mee profiteren van alle winsten.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 06 sep 2023 15:49

Ps
Had je in 2000 voor €5000 Apple aandelen gekocht was je nu ruim miljonair……

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 sep 2023 17:44

@KXlight, dat is zeker zo, maar dat komt ook wel doordat aandelen effect.
Het is allemaal een beetje uit zijn voegen gesprongen.

@Jans, wij hebben voor de kinderen ook een goedkoop abo van 8 euro per maand en wij geven onze telefoons na twee jaar aan hun.
Maarja wij hebben weer het geluk dat we die voor de helft van het werk krijgen. Abonnementen hoeven inderdaad niet door te zijn.

@Orlok het klinkt veel maar ik reken het toch even uit: gezin 2 vol 2 kinderen.
Huur 1200
Verzekeringen 400
Energie 200
Gemeentelijke kosten 50
Telefoon 50
Eten en drinken 600
zit je al op 2500.

Zit geen sport vereneging bij, geen auto of vervoer, geen afschrijving van (huishoudelijke) apparatuur.
Dan moet je echt geen gekke dingen doen. Waarbij ik denk dat je energie nu niet eens red.
Als gezin zit een uitkeuring dacht ik op 1900 of 2000 euro en krijg je nog behoorlijke toeslagen, dus dit klopt echt heel aarig maat het minimale toe!

De andere kant is heb je 10 of 15 jaar geleden een koophuis met een gunstige hypotheek, kan dat natuurlijk al makkelijk 500 euro schelen.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 06 sep 2023 18:16

Een samenwonend stel met kinderen krijgt zo’n 1700 euro bijstandsuitkering, dit is inclusief vakantiegeld. Met toeslagen kom je op 2500/2600 euro uit. Huur zal voor hen wat lager liggen dan de door jou genoemde 1200 euro. Dit bedrag ligt eerder rond de 6/700 euro. Voor gemeentelijke belastingen kunnen ze kwijtschelding aanvragen. Daarnaast is er voor mensen met een minimaal inkomen in veel gemeenten een sportfonds voor jeugd en soms ook voor volwassene en worden deze gezinnen ook op andere manieren financieel bijgestaan. Als werkende met een bovenmodaal inkomen zijn je kosten een stuk hoger dan wanneer je een minimaal inkomen hebt.

De duurdere boodschappen en de hogere energiekosten zullen bij dit soort gezinnen er het meeste inhakken.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 06 sep 2023 18:43

wasbeer2006 schreef: 06 sep 2023 17:44 @KXlight, dat is zeker zo, maar dat komt ook wel doordat aandelen effect.
Het is allemaal een beetje uit zijn voegen gesprongen.
Aandelenkoersen zijn met name gestegen omdat (t gratis) geld (wat ik eerder noemde) wat niets oplevert op spaarrekeningen (tot voor kort dan) een weg naar de beurs vindt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 sep 2023 19:46

Of huizen, (edel)metalen, bitcoins, maar ook oa aardgas en voedsel. De rijken speculeren zich rijker over de rug van de gewone man.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten