Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ridley of Specialized

XaviK
Forum-lid

XaviK 06 sep 2023 23:03

Hoi allen,

Jaren lang heb ik op de oude racefiets van mijn oom gereden. Een 22 jaar oude Hagen (Nederlands frame heb ik me laten vertellen ).

Na veel MTB werk, begint nu het racefietsen de overhand te krijgen. Ik heb wat budget vrij gemaakt (rond de € 2.000) en ben op zoek gegaan naar wat fietsen.
Zoals te lezen is mijn keuze gevallen op Ridley en Specialized.
Eerlijk is eerlijk, ik heb op beide merken nog nooit gezeten.
Ik heb bij mijn dealer de keuze uit 3 fietsen:

-Ridley Fenix SL full Carbon / volledig Ultegra 2020
-Specialized Tarmac SL6 Carbon , 105 groep 2020
-Specialized Roubaix Comp Carbon, 105 groep uit 2020.
Al deze 3 de fietsen zijn € 1.800,00

Alle 3 de fietsen zien er zeer netjes uit. Geen schade oid.
Wat is jullie ervaring? Zouden jullie sneller voor een Ridley gaan of een Specialized?

Of misschien iets heel anders met die budget?

Bedankt allemaal alvast! (Dit was mijn eerste post, maar zeker niet de laatste :like: )

Crimby
Forum-lid

Crimby 07 sep 2023 07:55

Maak ik hier uit op dat het om tweedehands fietsen gaan? En wat maakt ze beter dan een 2023 nieuw instapmodel met hetzelfde budget? Oke het is Carbon, maar verder?

Ik zou ze in ieder geval testen/passen en ook nieuwe instapmodellen hierin meenemen.

XaviK
Forum-lid

XaviK 07 sep 2023 08:12

Excuus, het zijn inderdaad 2e hands fietsen.
Het is inderdaad Carbon, daar gaat wel mijn voorkeur naar uit.
Als leek ga ik ervan uit dat deze fietsen normaliter een stuk duurder zijn nieuw?
Een Ridley Ultegra Carbon kan ik niet vinden onder de 3.000,00. Vandaar mijn keus voor een 2e hands fiets.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 sep 2023 08:13

Met beide merken is in de basis niks mis.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2023 08:37

Fenix is een redelijk comfortabel frame. Ook totaal andere geometrie dan een specialized, eerder richting de roubaix dan de SL6, maar waarschijnlijk tussen de twee in.

Je moet dus eerste een beetje nadenken over welke fiets het beste past, omdat je qua geo drie totaal andere fietsen neemt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 07 sep 2023 08:39

Hier 2 Ridley's in huis, Fenix SL
Eentje uit 2018, andere 2019.
Allebei velgrem.
Fietsen doen wat ze moeten doen. Zijn Endurance georiënteerd, maar toch voldoende sportief.
Wij kozen toen voor Ridley o.a. voor de mogelijkheid tot keuze van lakkleur en spuitschema.
Kies de fiets waar je goed op zit en die je zelf leuk vind.

XaviK
Forum-lid

XaviK 07 sep 2023 10:12

Bedankt! Het was inderdaad mijn vraag wat de voorkeur zou hebben qua merk. Echter merk ik aan jullie dat er weinig verschil in kwaliteit zit.
Als ik namelijk een beetje Google, zie ik meerdere blogs schrijven dat Specialized een A-merk is en Ridley een B-merk.

Vanavond test ik de Ridley uit. Ben zeer benieuwd wat ik daarvan vind.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 07 sep 2023 10:45

Nogmaals, staar je niet blind op het merk, maar zorg dat de fiets past. De ene zal bv nerveus sturen, de volgende heeft een hele diepe zit, of een hele lange zit etc, het is maar net wat voor jou comfortabel is. Zoals altijd, je krijgt er pas verstand van als je er een hebt, maar met een beetje voorwerk, zoals het vergelijken van geometrien, kun je de kans op miskoop verkleinen.

XaviK
Forum-lid

XaviK 07 sep 2023 11:06

Woefdram schreef: 07 sep 2023 10:45 Nogmaals, staar je niet blind op het merk, maar zorg dat de fiets past. De ene zal bv nerveus sturen, de volgende heeft een hele diepe zit, of een hele lange zit etc, het is maar net wat voor jou comfortabel is. Zoals altijd, je krijgt er pas verstand van als je er een hebt, maar met een beetje voorwerk, zoals het vergelijken van geometrien, kun je de kans op miskoop verkleinen.
Nee daar heb je een punt, het staren op merken zal ik loslaten. Ik ga vanavond naar een fietsenzaak toe om eens te fietsen op een Specialized, Ridley en Trek. Vanuit daar zal ik een keuze maken hoop ik zo! :)

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 07 sep 2023 11:46

Ridley een B-merk? Er rijden profploegen op dus dat zal vast meevallen. Imho Speci is nogal overpriced, ik zou daar geen geld aan uitgeven. Op basis van de spec zou ik voor de ridley gaan. Als ie je past...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2023 12:43

Of een nieuwe Cube, Sensa of Canyon of even kijken bij de fietsenmakers in de buurt. Vanwege de komst van 105 12 speed, kan je momenteel best wat onderhandelen op de prijs van de duurdere merken. Heel ver boven je budget ga je niet met een nieuwe carbon fiets met 105.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 07 sep 2023 15:02

Staar je idd niet blind op merken. Bij de echte premium merken zal je een % betalen voor de merknaam.
Ik ben daar behoorlijk categoriek in (en dat wordt hier niet altijd in dank afgenomen :mrgreen: ) maar de zogezegde B-merken leveren voor 90% van de fietsers even goeie fietsen voor een normalere prijs.
Zoals Ernie het hierboven aangeeft: Cube, Sensa, Rose, Superior, Van Rysel,... hebben heel fijne fietsen. Met het restbedrag heb budget voor andere wielset, mooie kledij,...
Da's toch alvast mijn filosofie.

Uit je eerste keuzes, zou ik zelf de Ridley kiezen.
Mijn buurman heeft net een weinig gebruikte Ridley Fenix SL full Carbon met 105 verkocht voor 1000 euro.
Ridley is idd geen B merk (meer).

Plaats reactie