Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 sep 2023 09:47

JPAR schreef: 07 sep 2023 08:33
lugosi schreef: 07 sep 2023 07:49
BertL schreef: 06 sep 2023 09:09 Zo vloog ik in de Dolomieten in 2019 vol achterop een camper die ineens de weg te smal vond.
Gered door mijn Ninja 🥷 opleiding en mijn reflexen, maar wel een fiets in de prak.
Bedoel je nu dat je op de achterkant van een camper gebotst bent?

Als dat zo is dan is de reden dat de afstand die je liet en je snelheid niet in verhouding tot mekaar waren.
Waarom die camper plots stopte doet er helemaal niet toe.
Is het ook zo dat je als achterop rijdend verkeer strafbaar bent als iemand je inhaalt waar het eigenlijk niet kan, de auto's voor je niet meer in kan halen door tegemoet komend verkeer, hemdaarom voor je neus ertussen drukt, meteen moet remmen en jij dus ook, maar dit vervolgens niet redt en jij er achterop rijdt?
Ik woon aan een dijkje waar dat regelmatig voorkomt helaas. Het liefst natuurlijk als de scholen beginnen, want die kinderen fietsen zo irritant langzaam. Dat de weg een "fietsstraat, auto te gast" is, doet er natuurlijk niet toe...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2023 10:10

Nou ja het gebeurt niet alleen fietsers. Vreemde fratsen in t verkeer zijn overal en elke dag te vinden.

Een voorbeeld van mij in de auto gisteren. Ik reed achter drie motorrijders de afslag Renkum af. Dat waren twee beginnend lessende motorrijders met blauwe L en een instructeur op de motor. Bij de afslag linksaf ( twee stroken ) sta ik rechts achter een busje met aanhanger. De motorrijders gaan links staan, wachtend op groen.
Het wordt groen en de groep lessende motorrijders rijdt weg, maar een van de twee deelnemers komt net niet lekker van de plek ( kan gebeuren als beginnend motorrijder ). Achterop komt een groepje van drie racemonters aan. Die precies door groen kunnen, ware het niet dat de ene lessende motorrijder wat minder vlot wegtrekt dan verwacht en dus in de weg rijdt. Ik hield rechts in de buitenbocht namelijk ongeveer gelijke tred en echt vlot gingen ik en het busje niet. De groep van drie snijdt die lessende motorrijder plus instructeur erachter nog binnendoor, waarna ze demonstratief gebarend allemaal plankgas geven en eentje ook nog een wheelie trekt. Instructeur op motor was ook duidelijk niet blij. Volgens stoplicht ging de instructie groep rechtsaf Heelsum in. En kon ik nog net zien dat ze het er nog even over hadden. Ik ging gewoon rustig rechtdoor.

Twee stoplichten later, richting Wageningen kom ik dat groepje van drie racers weer tegen als ze een andere automobilist niet kunnen passeren. Allemaal in lage versnelling, dicht achter het voertuig zoekend naar een gaatje tussen de tegenliggers dat er echt niet kwam. Hele tijd onnodig gas geven etc. Gelukkig liet deze automobilist zich verder niet opjagen.

Echt dit hele groepje van drie motorrijders sloeg echt helemaal nergens op, als die zo doorgaan eindigen ze een keer plat onder de vrachtwagen of in de vangrail schredder. En ze zijn met hun gedrag geen enkele seconde vlotter in wageningen gekomen. Je zou toch verwachten dat juist een motorrijder wel een beetje rekening wil houden met een overduidelijk beginnend motorrijder. Het omgekeerde was hier het geval.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 sep 2023 10:20

Even heel kort door de bocht.
Grote tot middelgrote groepen fietsers in lycra pakjes zijn een pest.
Ze denken bijna allemaal dat de weg van hen is, dat ze de bocht mogen afsnijden, nemen voorrang waar ze geen hebben.
De anderen moeten maar stoppen, vertragen en als die dat niet doen krijgen ze nog wat verwensingen naar hun hoofd geslingerd.
En uiteindelijk is een fietser in vergelijking met een auto motor altijd verschrikkelijk maar dan ook echt verschrikkelijk traag.
Ik rijd nu meestal alleen, ik merk dat de andere verkeersdeelnemers hun aversie tegen individuele fietsers op een koersfiets een pak minder is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2023 10:32

Absoluut ik rijd ook 80% alleen, eigenlijk nooit ellende wordt zelfs heel veel voorgelaten.
Met z,n tweeën gaat het ook goed maar merk je af en toe al iets.

Wat mij betreft voor je 2 dingen in als je echt veiliger wilt worden in NL.
De 1,5 meter regel en wielrenners niet in groepen groter dan 4.

Het is toch echt van de zotte als je erover nadenkt met 10 of 20 man in een groep wiel aan wiel.
Als ik dat met de auto doe heb ik een artikel 5.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 sep 2023 11:10

Ik fietste gisteren naar mijn werk (op mijn stadsfiets) en rij door een straat met aan de rechterkant woningen en auto's aan de straatkant geparkeerd en aan de linkerkant een lagere school en vervolgens een middelbare school. Voor me rijdt een busje. De geparkeerde auto's worden op een gegeven moment onderbroken door ruimte waar geparkeerd kan worden. Het busje stuurt zonder richting aan te geven die ruimte in. Ik stuur naar links om er omheen te gaan. Het busje stuurt ook ineens naar links, zonder richting aan te geven, om daar een inrit bij de school op te rijden. Ik moest dus vol in de remmen en uitwijken. Ging net goed :roll:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1186
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 07 sep 2023 11:45

lugosi schreef: 07 sep 2023 07:41
Sulla schreef: 06 sep 2023 00:12 En camperchauffeurs kunnen echt per definitie niet rijden.
Wat een incompetente mongolen.

Op afdalinkje word ik met 1 km/u verschil ingehaald door een camper die
sowieso al vrij dicht langs me rijdt.

Snijdt vlak voor me naar rechts en gaat direct vol in de ankers vanwege een drempel die je al tijden aan zag komen.

Scheelde weinig.

Maar die lui snappen het formaat, lompheid en de beperkingen van die wagens gewoon niet
Ik merk enige vorm van veralgemening op in uw post.
Misschien omdat ik zelf ook met de camper rijd.

Mijn ervaring is dat er een groot verschil is tussen mensen die met een gehuurde camper rijden en mensen die met hun eigen camper rijden.
Voor het overige is het gewoon zoals met de auto. Veel mensen beschikken niet over de juiste capaciteiten/instelling om met een voertuig te rijden.
Maar daar is geen maatschappelijk werkbaar en aanvaardbaar antwoord op. Blijkbaar zijn de beperkte vaardigheden die nodig zijn om een rijbewijs te halen en een zeer beperkte controle op inbreuken op de verkeerswetgeving de enige mogelijkheden om dit te reguleren.

Krachttermen gebruiken versterkt uw post niet, je kan ze beter achterwege laten.
Natuurlijk is het een veralgemenisering, maar simpelweg net iets te veel rare momenten meegemaakt met campers. Het is gewoon een gegeven dat er veel mensen in (huur)campers rijden die nauwelijks ervaring hebben met zulke grote wagens. En er speelt ook soms een stukje leeftijd, vakantie gevoel, onbekendheid met de omgeving mee waardoor ook de meer ervaren camperchauffeurs wellicht wat sneller in de fout gaan.

En ik vermoed dat wij allemaal exact aan die zelfde veralgemeniseringen doen en dat de meesten van ons hier op het forum al meerdere ongelukken hebben weten te voorkomen door meer op hun hoede te zijn met bepaald soort voertuigen: VW golfjes met geblindeerde ramen, bepaalde 'lease' bakken, Porsche Cayenne's, roze fiatjes 500, bontkraagjes op scooters, opa op zijn scootmobiel, DHL busjes, en gewoon vrijwel alle scholieren.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 sep 2023 12:21

Lcsmet schreef: 07 sep 2023 10:20 Even heel kort door de bocht.
Grote tot middelgrote groepen fietsers in lycra pakjes zijn een pest.
Ze denken bijna allemaal dat de weg van hen is, dat ze de bocht mogen afsnijden, nemen voorrang waar ze geen hebben.
De anderen moeten maar stoppen, vertragen en als die dat niet doen krijgen ze nog wat verwensingen naar hun hoofd geslingerd.
En uiteindelijk is een fietser in vergelijking met een auto motor altijd verschrikkelijk maar dan ook echt verschrikkelijk traag.
Ik rijd nu meestal alleen, ik merk dat de andere verkeersdeelnemers hun aversie tegen individuele fietsers op een koersfiets een pak minder is.
Ik denk dat je hier het woord fietsers kan vervangen door wat je maar wilt;
Motorrijders, supporters, demonstranten, mensen.............

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 sep 2023 12:58

wasbeer2006 schreef: 07 sep 2023 10:32
Wat mij betreft voor je 2 dingen in als je echt veiliger wilt worden in NL.
De 1,5 meter regel en wielrenners niet in groepen groter dan 4.
Maar die laatste gaat toch iets lastigs zijn. Want ofwel, je moet het hebben over de fietser. En dan zal dus ook een schoolklas niet meer als klas door het verkeer mogen. En zouden veel drukke routes in de spits een continue vorm van overtreding hebben omdat iedereen nou eenmaal achter elkaar aan fietst in een lang lint.
Ofwel, je moet met een definitie komen voor wielrenner. Is dat dan een bepaalde snelheid? het wel of niet dragen van lycra? een bepaalde banddikte op de fiets? Een krom stuur? Moet dezelfde regel er dan ook komen voor een groep mountainbikers die op de verharde weg is?

Stimuleren van dat soort gedrag via de sportverenigingen lijkt me prima. Maar het lijkt me een hele lastige om per wet te regelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2023 13:18

JPAR schreef: 07 sep 2023 11:10 Ik fietste gisteren naar mijn werk (op mijn stadsfiets) en rij door een straat met aan de rechterkant woningen en auto's aan de straatkant geparkeerd en aan de linkerkant een lagere school en vervolgens een middelbare school. Voor me rijdt een busje. De geparkeerde auto's worden op een gegeven moment onderbroken door ruimte waar geparkeerd kan worden. Het busje stuurt zonder richting aan te geven die ruimte in. Ik stuur naar links om er omheen te gaan. Het busje stuurt ook ineens naar links, zonder richting aan te geven, om daar een inrit bij de school op te rijden. Ik moest dus vol in de remmen en uitwijken. Ging net goed :roll:
Ik denk als daarover een nieuw topic van wordt gemaakt het een groot succes zal gaan worden "Goh, wat heb ik vandaag weer meegemaakt" ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2023 13:26

Het zijn natuurlijk ook de wielrenners en Ebikers in groep. Maar net zo goed het overige verkeer.
Als ik hoor wat die kinderen onderweg naar school meemaken.

Verwacht buiten asociaal gedrag ook niet heel veel kunde in het besturen van een voertuig en kennen van regels van bestuurders.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5989
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 sep 2023 13:27

Orlok schreef: 07 sep 2023 13:18
JPAR schreef: 07 sep 2023 11:10 Ik fietste gisteren naar mijn werk (op mijn stadsfiets) en rij door een straat met aan de rechterkant woningen en auto's aan de straatkant geparkeerd en aan de linkerkant een lagere school en vervolgens een middelbare school. Voor me rijdt een busje. De geparkeerde auto's worden op een gegeven moment onderbroken door ruimte waar geparkeerd kan worden. Het busje stuurt zonder richting aan te geven die ruimte in. Ik stuur naar links om er omheen te gaan. Het busje stuurt ook ineens naar links, zonder richting aan te geven, om daar een inrit bij de school op te rijden. Ik moest dus vol in de remmen en uitwijken. Ging net goed :roll:
Ik denk als daarover een nieuw topic van wordt gemaakt het een groot succes zal gaan worden "Goh, wat heb ik vandaag weer meegemaakt" ;)
Lol. 1000 posts in een maand.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 sep 2023 14:05

Op het Motor-forum is "wat ik vandaag heb meegemaakt" een van de meest succesvolle topics.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie