Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8910
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 sep 2023 14:15

Vandaag meegemaakt op de weg topic:
Ben lijndienst buschauffeur,dan ben je blij als het weer net goed is gegaan en dat iedere werkdag weer.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 sep 2023 14:21

lugosi schreef: 07 sep 2023 07:49
BertL schreef: 06 sep 2023 09:09 Zo vloog ik in de Dolomieten in 2019 vol achterop een camper die ineens de weg te smal vond.
Gered door mijn Ninja 🥷 opleiding en mijn reflexen, maar wel een fiets in de prak.
Bedoel je nu dat je op de achterkant van een camper gebotst bent?

Als dat zo is dan is de reden dat de afstand die je liet en je snelheid niet in verhouding tot mekaar waren.
Waarom die camper plots stopte doet er helemaal niet toe.
Dat klopt niet. Er zijn uitzonderingen waarbij het vooroprijdende voertuig wel degelijk schuldig is. Anders zou iedereen een achter hem rijdend voertuig een remproef kunnen geven en daar mee weg komen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2023 15:54

JPAR schreef: 07 sep 2023 13:27
Orlok schreef: 07 sep 2023 13:18
JPAR schreef: 07 sep 2023 11:10 Ik fietste gisteren naar mijn werk (op mijn stadsfiets) en rij door een straat met aan de rechterkant woningen en auto's aan de straatkant geparkeerd en aan de linkerkant een lagere school en vervolgens een middelbare school. Voor me rijdt een busje. De geparkeerde auto's worden op een gegeven moment onderbroken door ruimte waar geparkeerd kan worden. Het busje stuurt zonder richting aan te geven die ruimte in. Ik stuur naar links om er omheen te gaan. Het busje stuurt ook ineens naar links, zonder richting aan te geven, om daar een inrit bij de school op te rijden. Ik moest dus vol in de remmen en uitwijken. Ging net goed :roll:
Ik denk als daarover een nieuw topic van wordt gemaakt het een groot succes zal gaan worden "Goh, wat heb ik vandaag weer meegemaakt" ;)
Lol. 1000 posts in een maand.
Klopt, alleen al daarom heb ik daar geen zin in want dan kan ik na elke fietsrit een pagina vol schrijven van de bijna dood ervaringen die mij toch iedere keer weer overkomen. :twisted:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 sep 2023 16:10

Grapje toch hoop ik.
Ik maak best wel wat mee, maar echt bijna momenten 1 a 2 keer per jaar max en dat is echt niet altijd een ander zijn schuld

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2023 16:46

wasbeer2006 schreef: 07 sep 2023 16:10 Grapje toch hoop ik.
Ik maak best wel wat mee, maar echt bijna momenten 1 a 2 keer per jaar max en dat is echt niet altijd een ander zijn schuld
Zeker geen grapje, elke fietsrit gebeurt er wel wat; zoals gisteren een auto die zonder te stoppen bij een stopbord het fietspad oversteekt, een e-bike die te hard door de bocht rijdt dus uitwaaiert en mij bijna van de sokken rijdt tot een mtb-er die met zo'n breed stuur ( 1mtr. ???) over een smal fietspad rijdt dat wij mekaar bij het kruizen bijna raakten. Zo kan ik van elke fietsrit wel een opsomming geven. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 sep 2023 16:50

Ik maak iedere dag ook wel minimaal 1 dingetje mee, maar bijna dood is overdreven.
Vanmorgen ook weer iemand die mij inhaalde waarbij ik de spiegel zo ongeveer kon aanraken.

Heb wel eens de moeite genomen om aan zo iemand te vragen (bij stoplicht iets verder) waarom hij dat deed.
Nou dan krijg je de wind van voren, er kwam een tegenligger aan dus hij kon niet ruimer om mij heen.
En ik moest mijn bek houden etc etc.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 sep 2023 17:01

senior schreef: 07 sep 2023 14:21


Dat klopt niet. Er zijn uitzonderingen waarbij het vooroprijdende voertuig wel degelijk schuldig is. Anders zou iedereen een achter hem rijdend voertuig een remproef kunnen geven en daar mee weg komen.
Als je op een vooroprijdend voertuig botst heb je je niet gehouden aan de basisregels van de verhouding tussen snelheid, afstand en reactiesnelheid. Dat kan gewoon niet. Dat dat vooroprijdend voertuig nu remde voor een kat, hond, rotsblok of wat dan ook verandert daar niets aan.
Als je voor een remproef faalt ben je niet op de juiste manier met een voertuig aan het rijden. Wat helaas voor veel mensen het geval is wegens een gebrek aan kennis en opleiding.
Tijdens de cursussen voor beroepschauffeurs wordt dit als volgt voorgesteld:
Je moet kunnen stoppen wanneer je voorligger plots verandert in een rotsblok (dus zonder remafstand).
Normaal gezien ken je als bestuurder de remafstand van je voertuig in de actuele situatie, het is dan niet zo moeilijk om de afstand tot het voertuig groter te houden dan die remafstand. Daar bestaan ook hulpmiddeltjes voor, vroeger deed je dat zelf, nu zijn er voertuigen die dat voor jou doen.

De wet zegt hierover duidelijk
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen v66r een hindernis die kan worden
voorzien.


Als een hindernis een vooroprijdend voertuig is wordt deze altijd aanzien als een te voorziene hindernis en is er dus geen sprake van onvoorzien.
Onvoorzien kan soms wel aanvaard worden voor bijvoorbeeld een wandelaar die normaal wandelt maar op het moment dat je passeert onder je auto duikt.
Meestal gaat het over overmacht wanneer onvoorzienbaarheid aanvaard wordt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 sep 2023 17:13

JPAR schreef: 07 sep 2023 08:33

Is het ook zo dat je als achterop rijdend verkeer strafbaar bent als iemand je inhaalt waar het eigenlijk niet kan, de auto's voor je niet meer in kan halen door tegemoet komend verkeer, hemdaarom voor je neus ertussen drukt, meteen moet remmen en jij dus ook, maar dit vervolgens niet redt en jij er achterop rijdt?
Dat hangt dan echt af van de unieke situatie. Een auto die je de pas af snijdt voert een niet toegestaan manoever uit en wellicht aanvaard een rechter hier (een mate van) overmacht.
De vraag is dan eigenlijk of het manoever de rechtstreekse oorzaak is of de onrechtstreekse, maw had je nog de tijd om na het manoever opnieuw een correcte afstand te realiseren of kon dat niet meer.
Meestal gaat het ook om aansprakelijkheid en niet over strafbaarheid en worden deze zaken door verzekeringen onderling geregeld. Bij onenigheid gaat het dan naar de rechter.
Probleem in de praktijk is zo'n situatie kunnen bewijzen. Een voor -en achterdashcam kunnen soms duidelijkheid brengen, maar (in Belgie) is een rechter niet verplicht daar rekening mee te houden. Meestal doet de rechter dat natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 sep 2023 17:59

Theo V schreef: 07 sep 2023 12:21
Lcsmet schreef: 07 sep 2023 10:20 Even heel kort door de bocht.
Grote tot middelgrote groepen fietsers in lycra pakjes zijn een pest.
Ze denken bijna allemaal dat de weg van hen is, dat ze de bocht mogen afsnijden, nemen voorrang waar ze geen hebben.
De anderen moeten maar stoppen, vertragen en als die dat niet doen krijgen ze nog wat verwensingen naar hun hoofd geslingerd.
En uiteindelijk is een fietser in vergelijking met een auto motor altijd verschrikkelijk maar dan ook echt verschrikkelijk traag.
Ik rijd nu meestal alleen, ik merk dat de andere verkeersdeelnemers hun aversie tegen individuele fietsers op een koersfiets een pak minder is.
Ik denk dat je hier het woord fietsers kan vervangen door wat je maar wilt;
Motorrijders, supporters, demonstranten, mensen.............
Ik heb het echt specifiek over fietsers in lycra pakjes hoor.
Niet zozeer over fietsers, motorrijders,.....
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 sep 2023 18:02

Dat snap ik.
Wat ik bedoel is dat het lijkt als mensen in groepen gaan opereren er opeens grenzen vervagen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2023 18:27

DDX schreef: 07 sep 2023 16:50 Ik maak iedere dag ook wel minimaal 1 dingetje mee, maar bijna dood is overdreven.
Vanmorgen ook weer iemand die mij inhaalde waarbij ik de spiegel zo ongeveer kon aanraken.

Heb wel eens de moeite genomen om aan zo iemand te vragen (bij stoplicht iets verder) waarom hij dat deed.
Nou dan krijg je de wind van voren, er kwam een tegenligger aan dus hij kon niet ruimer om mij heen.
En ik moest mijn bek houden etc etc.
Dan krijg je ze nog te pakken, meestal zijn ze uit het zicht verdwenen. Soms denk je wel eens wat bezielt zo'n iemand om mij zo strak in te halen. Laatst ook zo'n iemand op de Keverdijk in Weesp (slecht wegdek ong. 3 mtr breed) die mij inhaalde en bijna raakte, zo erg dat ik uit het evenwicht werd gebracht en met een vibrerend voorwiel/stuur werd opgezadeld. Uiteraard om verhaal te halen is dus uit het zicht verdwenen. :evil:

Even voor de duidelijkheid @DDX, je hebt niet zo veel nodig om dood gereden te worden. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 sep 2023 18:41

lugosi schreef: 07 sep 2023 17:01
senior schreef: 07 sep 2023 14:21


Dat klopt niet. Er zijn uitzonderingen waarbij het vooroprijdende voertuig wel degelijk schuldig is. Anders zou iedereen een achter hem rijdend voertuig een remproef kunnen geven en daar mee weg komen.
Als je op een vooroprijdend voertuig botst heb je je niet gehouden aan de basisregels van de verhouding tussen snelheid, afstand en reactiesnelheid. Dat kan gewoon niet. Dat dat vooroprijdend voertuig nu remde voor een kat, hond, rotsblok of wat dan ook verandert daar niets aan.
Als je voor een remproef faalt ben je niet op de juiste manier met een voertuig aan het rijden. Wat helaas voor veel mensen het geval is wegens een gebrek aan kennis en opleiding.
Tijdens de cursussen voor beroepschauffeurs wordt dit als volgt voorgesteld:
Je moet kunnen stoppen wanneer je voorligger plots verandert in een rotsblok (dus zonder remafstand).
Normaal gezien ken je als bestuurder de remafstand van je voertuig in de actuele situatie, het is dan niet zo moeilijk om de afstand tot het voertuig groter te houden dan die remafstand. Daar bestaan ook hulpmiddeltjes voor, vroeger deed je dat zelf, nu zijn er voertuigen die dat voor jou doen.

De wet zegt hierover duidelijk
De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen v66r een hindernis die kan worden
voorzien.


Als een hindernis een vooroprijdend voertuig is wordt deze altijd aanzien als een te voorziene hindernis en is er dus geen sprake van onvoorzien.
Onvoorzien kan soms wel aanvaard worden voor bijvoorbeeld een wandelaar die normaal wandelt maar op het moment dat je passeert onder je auto duikt.
Meestal gaat het over overmacht wanneer onvoorzienbaarheid aanvaard wordt.
Dan moet ik ontzettend geluk gehad hebben bij een ongeval want de voor mij rijdende bestuurder werd schuldig bevonden en zijn verzekering vergoedde de schade. En dat terwijl het dus mijn schuld was volgens jou.

Plaats reactie