wasbeer2006 schreef: ↑07 sep 2023 20:11
Er is ook een regel dat je geacht word een voertuig te kunnen besturen.
Mijn vrouw reed paar jaar terug achterop bij iemand die de motor liet afslaan en toen moest de tegenpartij echt betalen.
......
Rechtbank of via verzekeringen geregeld?
Mijn dochter reed vorig jaar (nieuwe auto 1 week oud) op een rond punt in de achterkant van een andere wagen. Die wagen was bij het oprijden van het rond punt stilgevallen. De bestuurster bleek de eerste dag haar rijbewijs te hebben en nog niet zo goed te kunnen rijden.
Ik vond het een twijfelgeval en contacteerde de juridische bijstand van de verzekering. Die waren formeel over de aansprakelijkheid. Eigen schuld, je moet kunnen stoppen meneer, jamaar die vrouw viel stil. Dat is geen onvoorziene hindernis meneer.
Nu de verzekeringsfirma van de rechtsbijstand was ook de verzekeringsfirma van mijn dochter haar wagen dus niet verder op ingegaan. Onderling geregeld dus via de verzekeringen.
Gelukkig had mijn dochter een omnium verzekering want de schade was behoorlijk. (ondertussen hersteld en toch meer dan 3000 euro kosten). Uiteindelijk kost het haar alleen een jaarlijkse premieverhoging.
Belangrijker is dat ik gemerkt heb dat ze haar rijstijl heeft aangepast.
Tijdens haar rij-opleiding is ze zowel door haar instructeur van de rijschool als door mezelf (gemengde opleiding) er op gewezen dat ze vaak te kort op haar voorligger reed in verhouding tot haar snelheid.
In haar overmoedigheid voor het ongeval negeerde ze vaak mijn commentaar daarop.
Nu houdt ze daar rekening mee. Of dat blijvend is, dat is een andere vraag.