Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4954
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 sep 2023 13:18

Als er iemand is die er anders overdenkt hoor ik het graag,

Misschien de te behalen UCI punten er naast liggen?

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 08 sep 2023 13:26

mao schreef: 08 sep 2023 13:15 T’s meer dat in Nederland Geel in Parijs, heel veel belangrijker is dan een klassieker..

Dag overwinning toer 1/2 punt
Klassieker 1 punt
PR 1 1/2 punt
Wk 2 punten
Geel 7 punten

Dat is dan mijn gevoel hè…..
Klopt wel ongeveer met mijn gevoel. Enige is wel dat als het een Nederlander betreft, dan verdubbelen de punten.

Bij WK winst Van der Poel, is het belang van het WK (in NL) een stuk groter dan bij de winst van Evenepoel of Alaphilippe.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 08 sep 2023 13:30

Is Parijs-Roubaix belangrijker dan de Ronde van Vlaanderen? Ken het sportieve belang in historisch perspectief niet, ik kan wel meer genieten van de Ronde van Vlaanderen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 sep 2023 13:36

Dat is dan vermoedelijk het gevolg van Dumoulin en Jumbo? Ik vind het wel opvallend dat jullie 1 van de beste klassieke renners van het moment hebben en dat dat echt opvallend minder waarde heeft.
Misschien bouwt Van Der Poel (en Van Baarle) nu wel aan dat de klassiekers populairder worden, waardoor je binnen een paar jaar hebt dat die wel meer waarde krijg. Soort van uitgestelde tendens op waar jullie renners op dit moment goed in zijn?

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 sep 2023 13:49

bartdr schreef: 08 sep 2023 10:46 Ik blijf bij Jumbo heel vaak met de vraag zitten: waarom moet alles en iedereen wijken voor de gele trui en is dat niet het geval voor een overwinning in een monument? Laten we niet vergeten dat Van Aert de groene trui ook gewonnen heeft omdat hij zo sterk was dat hij dat kon forceren, want het was altijd "geel is het hoofddoel, groen winnen nemen we erbij als de marge er is".
Blijkbaar wordt dat vooraf heel duidelijk gecommuniceerd met (nieuwe ) renners, die weten dus waar ze aan toe zijn.
Bij TJV wordt heel duidelijk aangegeven dat men verwacht dat de individuele renner zich schikt naar het plan wat door het teammanagement is bedacht.
Ze hebben daar één maal van afgeweken (met Dumoulin), en daar hebben ze spijt van gehad.

Dat plan dien je te zien in de breedst mogelijke zin van het woord en was/is er op gericht om binnen een paar jaar de TdF te winnen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 sep 2023 13:54

bartdr schreef: 08 sep 2023 11:06 Klopt het dan dat ik tussen de regels begrijp dat het palmares van Van Der Poel in Nederland lager ingeschat wordt dan dat dat in België ingeschat wordt? (oprechte vraag, zonder bijbedoelingen)
mooi voorbeeld: bij de slimste mens (in NL) zat een filmpje over MvdP die naar de winst reed in P-R. De dame in kwestie zag wel dat t wielrennen was, maar kon de naam van de renner niet bedenken... kon de koers niet bedenken.... riep toen wanhopig...'Tour de France' 'ronde van italie' en 'ronde van belgie' ... en paste toen maar...

Enige dat nog voor haar pleitte is dat opnames wrs van voor WK wielrennen waren... maar dan nog... zegt iets, al is het anecdotisch, over het geringe belang van wielrennen in NL...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3210
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 08 sep 2023 14:02

Uiteindelijk is het vooral de doelstelling van Plugge en Zeeman. Die zien de Tour als het hoogste. Dat ze dat met een buitenlandse renner moeten halen, zien zij geen probleem in. Sterker nog: ze vinden dat ze vorige jaar tot beste sportploeg van Nederland hadden moeten worden uitgeroepen op het sportgala.
Dan zit je toch wel in een eigen wereldje.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16804
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 sep 2023 14:21

kxlight schreef: 08 sep 2023 13:54
bartdr schreef: 08 sep 2023 11:06 Klopt het dan dat ik tussen de regels begrijp dat het palmares van Van Der Poel in Nederland lager ingeschat wordt dan dat dat in België ingeschat wordt? (oprechte vraag, zonder bijbedoelingen)
mooi voorbeeld: bij de slimste mens (in NL) zat een filmpje over MvdP die naar de winst reed in P-R. De dame in kwestie zag wel dat t wielrennen was, maar kon de naam van de renner niet bedenken... kon de koers niet bedenken.... riep toen wanhopig...'Tour de France' 'ronde van italie' en 'ronde van belgie' ... en paste toen maar...

Enige dat nog voor haar pleitte is dat opnames wrs van voor WK wielrennen waren... maar dan nog... zegt iets, al is het anecdotisch, over het geringe belang van wielrennen in NL...
Weleens eens met iemand gepraat over wielrennen en die vond dat vd Poel moest stoppen met het rijden van die achterlijke kermiskoersen in België en gewoon even de Tour moest winnen. Ik het het maar afgepakt door te zeggen dat ook weer niet zoveel wielrennen kijk :oops: .
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:31

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 08:06

Heb je dat idee van verspilling van talent dan ook bij Van der Poel als je hem tijdens de TDF lead-outs ziet doen voor een mindere renner dan hij?

Ik vind het heel lastig om te zeggen wie er nou beter is in de strijd tussen Van der Poel en Van Aert. Toen ik Van Aert in 2022 in de TDF zag rijden, vond ik dat heel indrukwekkend, elke dag weer. Indrukwekkender dan overwinningen van Van der Poel tijdens de RVV of PR. Je koopt er niet veel voor, maar het maakte bij mij wel indruk. Ik had dan ook verwacht dat Van Aert in het voorjaar van 2023 wel een aantal hoofdprijzen zou pakken. Ik durf alleen niet de uitspraak te doen dat het aan de mentaliteit of de voorbereiding ligt van Van Aert dat het niet gelukt is. Hij kan net een procentje minder zijn, tijdens de koers wat harder hebben moeten werken dan zijn concurrenten en dan is het met je gedaan. Ik krijg de indruk dat een aantal forumleden denken dat wanneer de voorbereiding van Van Aert anders was geweest hij al een aantal monumenten extra op zijn naam had staan en daarmee doe je zijn concurrenten te kort.
Neen ik heb dat idee niet bij VdP want die doet zo'n zaken alleen als die passen in zijn plan en niet als die zijn eigen doelen in gevaar brengen.
Ik vind ook niet dat je het knechtenwerk van VdP kan vergelijken met dat van VanAert.

Op de rest van je vraag kan je alleen antwoorden als we eens zouden weten hoe hij is als hij de Tour niet rijdt en zijn hoogtepunt haalt op koersen die hij wil winnen.
Ik denk dat dat andere resultaten zou opleveren.

Dit weekend zijn er twee mooi klassiekers in Canada die zeker aansluiten bij zijn capaciteiten en VanAert is momenteel bezig met het aantrekken van sprints voor een ploegmaat in een ronde van VK. De ronde van VK, werkelijk, komaan.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:36

Ernie C. schreef: 08 sep 2023 08:15 En dan investeer je in die 4 koersen, ben je er eentje ziek, draait MSR op een massasprint uit waar een Phillipsen o.i.d. overleeft of kom je een betere daler tegen, komt Pogi weer naar RVV waar hij zelfs te sterk is voor een goed voorbereide vd Poel, rijd hij weer lek of valt hij in P-R en zit je op het WK vast in de ploegentactiek. Als er iets goed bij Wout past, is het de Tour, het iedere dag goed zijn, op alle terreinen. Hij zou alleen het knechten moeten kunnen laten schieten. Dat is imho de enige verspilling. Geef hem in de Tour een klassiekerploeg mee en hij wint er inderdaad standaard 3 of 4. Nu deed het dat twee jaar op rij en dan kun je daar niks van zeggen. Een tweede Tour met minder dan twee ritzeges en geen groen gaat moeilijker uit te leggen zijn. Wat dat betreft moet er inderdaad gesproken worden.

De "laatste jaren" waren dus eerst coronajaren en heeft hij dus precies het soort pech gehad als ik hierboven benoem en nog een kind gekregen in de periode Tour-WK dit jaar.
Het goed uitkiezen van je doelen verhoogt gewoon je kans op succes. Uiteraard loopt er eens iets mis en niemand verwacht dat je al je doelen realiseert.

Wat heeft Wout nog te zoeken op individueel vlak in de Tour? Hij heeft groen en tig overwinningen. Geel is onmogelijk met hoe de rondes nu zijn. De bolletjestrui is het enige dat hij nog zou kunnen ambiëren.

Zoals ik hierboven al zei; waarom knechten in het VK, terwijl er prima klassiekers te winnen zijn in Canada. Waarom gaan gravelen tegen gepensioneerden als er Lombardije op die dag is?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:42

mao schreef: 08 sep 2023 08:19 @lugosi
Ik probeer echt met je mee te gaan,
Had Wout 8 vd 10 in het veldrijden van Mathieu gewonnen, dan was is ik overtuigd geweest dat hij de betere renner zou zijn.
Aan de andere kant, zou hij rijden bij een ploeg waar alles om hem heen was gebouwd in het voor jaar dan was er misschien wel meer ut te halen…
Maar sommige mensen / renners zijn niet zo zelfzuchtig ( wat je eigenlijk wel zou moeten zijn ) en meer een teamplayer , ik kan er ook wel van genieten als hij zich binnenstebuiten keert in de toer voor de ploeg resultaat. Dan gooi je echt niet je talent weg.
Wel ik zie het lichtjes anders. Voor Wout besloot knecht te worden kon hij wel dueleren en winnen van VdP, Pogi en zelfs Remco. Nu loopt hij een straat achterop. Maar blijkbaar mag je dat niet benoemen omdat knechten voor een team dat geel binnen wil halen prevaleert en dan moet je de rest van de resultaten zien in de context daarvan.
Voor renners met beperktere capaciteiten vind ik dat ook mooi om ziens, voor echte toppers vind ik het inderdaad een teken van gebrek aan winnaarsmentaliteit, eerzucht....etc

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 sep 2023 14:44

daniel1975 schreef: 08 sep 2023 09:59

Ik denk in the end VDP, al gaf ik heel eerlijk eind vorig jaar en afgelopen winter ook geen cent meer voor zijn carriere.
Mathieu is net ff meer die echt afmaker.
Ik denk dat intrinsiek ze zeer gewaagd zijn aan mekaar.
Resultaatsgewijs hoeft er geen tekeningetje bij, VdP by far.

Plaats reactie