Sram 1x12 WIDE crank
Ik heb een Checkpoint SL5 frame uit 2018, met BB90 bottom bracket staan. En ik heb een Sram Rival AXS xplore 1x12 groepset liggen. Ik speel met het idee om die twee te combineren.
Nu heb ik een vraagje mbt de crank: de groepset heeft een crank met DUB passing. Dat gaat uiteraard niet passen op mijn frame met BB90.
Een optie is een gxp bottom bracket voor BB90 installeren en een Sram gxp crank. De Rival AXS 1x12 bestaat alleen in DUB uitvoering (correct me if i’m wrong). Ik kan wel een Rival1 crankset vinden, maar 11speed.
Vraagje: zal de 11speed 1x chainring werken met 12speed? Met de flattop ketting of beter een 12 speed “normale” ketting?
Zijn er nog andere opties die ik wellicht kan overwegen?
Nu heb ik een vraagje mbt de crank: de groepset heeft een crank met DUB passing. Dat gaat uiteraard niet passen op mijn frame met BB90.
Een optie is een gxp bottom bracket voor BB90 installeren en een Sram gxp crank. De Rival AXS 1x12 bestaat alleen in DUB uitvoering (correct me if i’m wrong). Ik kan wel een Rival1 crankset vinden, maar 11speed.
Vraagje: zal de 11speed 1x chainring werken met 12speed? Met de flattop ketting of beter een 12 speed “normale” ketting?
Zijn er nog andere opties die ik wellicht kan overwegen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar waarom monteer je geen dub lagers is dat niet makkelijker?
In een shimano 42mm past ook een dub bracket
In een shimano 42mm past ook een dub bracket
Voor zover ik begrijp bestaat er geen bb90 bottom bracket met DUB passing. Maar ik laat me graag corrigeren als ik dat verkeerd zie!wasbeer2006 schreef: ↑10 sep 2023 14:38 Maar waarom monteer je geen dub lagers is dat niet makkelijker?
In een shimano 42mm past ook een dub bracket
Mijn bron is meerdere weight weenies posts waar dit besproken wordt, enige oplossing is de gxp uitvoering (maar die bestaat dus niet voor 12 speed AXS)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@snuf, weightweenies is over het algemeen een goed geïnformeerd forum.
Maar bv voor mijn cannondale is er ook geen dub bracket, maar door er twee de combineren wel.
Ik kijk even of dat hier ook het geval kan zijn.
Heb je een link naar het ww forum onderwerp
EDIT dat gaat inderdaad niet, of je moet een lager met met 37mm buite diameter en 30 binnendiameter vinden en dan de dub ringen omzetten, maar die laatste beschadig je vrijwel altijd.
Maar bv voor mijn cannondale is er ook geen dub bracket, maar door er twee de combineren wel.
Ik kijk even of dat hier ook het geval kan zijn.
Heb je een link naar het ww forum onderwerp
EDIT dat gaat inderdaad niet, of je moet een lager met met 37mm buite diameter en 30 binnendiameter vinden en dan de dub ringen omzetten, maar die laatste beschadig je vrijwel altijd.
Ik ga dat eens onderzoeken, tnx
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=162713wasbeer2006 schreef: ↑10 sep 2023 16:40 @snuf, weightweenies is over het algemeen een goed geïnformeerd forum.
….
Heb je een link naar het ww forum onderwerp
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=166036
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=162905
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als het 8 bolt is gaat dat wel.
Wat ik wel heb gemerkt met quarq gxp is kappot een quarq dub spider moet je passend maken op een gxp crank.
Die %€#^^# hebben de steek wel gelijk gehouden maar de vertanding niet...... het goede nieuws is dat het met een dremel prima passend is te maken het is net een paar tiende mm.
En let wel!! De gxp vertanding op de crank is groter dan bij dub.
Ik denk dat wolftooth dat overigens niet heeft gedaan met de tandwielen en je daar geen last van hebt.
Dit zijn je keuzes, als het 8 bolt is
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Dire ... M-8-Bolt_1
Wat ik wel heb gemerkt met quarq gxp is kappot een quarq dub spider moet je passend maken op een gxp crank.
Die %€#^^# hebben de steek wel gelijk gehouden maar de vertanding niet...... het goede nieuws is dat het met een dremel prima passend is te maken het is net een paar tiende mm.
En let wel!! De gxp vertanding op de crank is groter dan bij dub.
Ik denk dat wolftooth dat overigens niet heeft gedaan met de tandwielen en je daar geen last van hebt.
Dit zijn je keuzes, als het 8 bolt is
https://r2-bike.com/Chainrings-for-Dire ... M-8-Bolt_1
Volgens mij heb ik beet, dank Delsol!
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... 2347116579
Als ik een gxp rival 1 crank met 110bcd vind, ben ik denk ik in business.
https://www.wolftoothcomponents.com/col ... 2347116579
Als ik een gxp rival 1 crank met 110bcd vind, ben ik denk ik in business.
Exact hetzelfde geval hier! Wolftooth en Ratio hebben allebei een 12spd compatible chainring die op een gxp crank past. Zelf wil ik mijn Quarq PM behouden en die zit op een 110bcd gxp Sram RED crank. Met een Ratio ring kan je gewoon de 12spd flattop ketting gebruiken.
Uno-X Mobility or bust!