Die lees ik graag.
La Vuelta 2023
Ok, here we go.
1. In de Tour hebben ze meer bidonaangevers dan de concurrenten.
2. Ze hebben gekozen voor een sponsormodel met losse fabrikanten, om maximale flexibiliteit te hebben in de keuze van onderdelen (niet uniek, maar wel minder gebruikelijk). Voorbeeld: renners mogen zelf hun pedaalsysteem kiezen. Kan je zeggen da's onhandig maar dit heeft natuurlijk ook voordelen.
3. Ze huren een opiniemaker/podcaster in als strateeg.
4. Waren de eerste of tweede ploeg die ketonen omarmde.
5. Ploeg nam verreweg de stengste coronamaatregelen. Nog altijd (mondkapjes). Of het zin heeft gehad kun je over discussiëren, ze deden het wel.
6. Alle renners verplicht compressiekousen na de koers.
7. Personalized plates in grote rondes voor alle renners, niet alleen de klassementsmannen.
8. Verkennen veruit het meeste etappes in grote rondes. Kunnen de renners zelf niet, sturen ze een videoman.
9. Koelvesten, ijsbaden en ventilatoren bij warm weer en tijdritten. Heb ik de Fransen zelden nog gezien.
10. Ze huren externen in om tactische plannen te maken (bijvoorbeeld Erik ten Hag in het grote Pogacar aanvalsplan van de Tour van 2022).
11. Tijdritkanonnen rijden met speciaal gemaakte stuurtjes van Edwin van Vught
12. Alle renners worden minutieus begeleid door een trainer van de ploeg. Privétrainers mag niet. Een beetje zelf trainen op gevoel zit er niet in. Bij de Franse ploegen zeker wel.
13. Alle renners rijden met HR-meter in koers. Want meer data is meer kennis.
14. Doen veruit het meeste hoogestages en pakken dat ook groots aan. Van Baarle zei het onlangs nog in zijn podcast, dat gaat echt als team en niet individueel zoals bij INEOS. Ze regelen daar alles voor de renners (eten, materiaal, begeleiding, enz).
15. Als een grote renner een privévliegtuig nodig heeft om zo tijd te besparen en meer te kunnen rusten wordt dat geregeld. Komt niet vaak in media, want vliegen is fout maar bijv. Vingegaard en Van Aerts maken er graag gebruik van.
16. In de Tour hebben ze niet alleen eigen matrassen, maar ook eigen mobiele airco's en zelfs een schoonmaakteam. Dit heeft INEOS overigens ook.
17. Met Mattieu Heiboer hebben ze zelfs iemand die dedicated bezig is met tijdritten, fietsposities en windtunnels. Dat is niet iemand die dat er een beetje bijdoet, dat is zijn fulltime job.
18. Bij mijn weten het enige team met op maat gemaakte schoenen.
19. Behalve een gewone trainer ondersteunen ze de renners ook mentaal met therapeuten. Bijvoorbeeld Dumoulin die wilde stoppen en ook die jongen die laatst betrapt is.
20. Tourploeg is al heel vroeg bekend. Geeft rust en duidelijkheid voor de renners.
21. Klassementsmannen rijden zeer weinig andere koers itt bijv Rev of Pogi.
22. Fietsen van klimmers en AK mannen in bergetappes wegen 6.8 kg en geen gram meer.
Voor sommige dingen geldt dat ander de ploegen dat óók doen. Maar vrijwel nooit in die mate. En er is geen enkel ploeg die alles doet. Het gaat uiteindelijk om de totaalaanpak.
1. In de Tour hebben ze meer bidonaangevers dan de concurrenten.
2. Ze hebben gekozen voor een sponsormodel met losse fabrikanten, om maximale flexibiliteit te hebben in de keuze van onderdelen (niet uniek, maar wel minder gebruikelijk). Voorbeeld: renners mogen zelf hun pedaalsysteem kiezen. Kan je zeggen da's onhandig maar dit heeft natuurlijk ook voordelen.
3. Ze huren een opiniemaker/podcaster in als strateeg.
4. Waren de eerste of tweede ploeg die ketonen omarmde.
5. Ploeg nam verreweg de stengste coronamaatregelen. Nog altijd (mondkapjes). Of het zin heeft gehad kun je over discussiëren, ze deden het wel.
6. Alle renners verplicht compressiekousen na de koers.
7. Personalized plates in grote rondes voor alle renners, niet alleen de klassementsmannen.
8. Verkennen veruit het meeste etappes in grote rondes. Kunnen de renners zelf niet, sturen ze een videoman.
9. Koelvesten, ijsbaden en ventilatoren bij warm weer en tijdritten. Heb ik de Fransen zelden nog gezien.
10. Ze huren externen in om tactische plannen te maken (bijvoorbeeld Erik ten Hag in het grote Pogacar aanvalsplan van de Tour van 2022).
11. Tijdritkanonnen rijden met speciaal gemaakte stuurtjes van Edwin van Vught
12. Alle renners worden minutieus begeleid door een trainer van de ploeg. Privétrainers mag niet. Een beetje zelf trainen op gevoel zit er niet in. Bij de Franse ploegen zeker wel.
13. Alle renners rijden met HR-meter in koers. Want meer data is meer kennis.
14. Doen veruit het meeste hoogestages en pakken dat ook groots aan. Van Baarle zei het onlangs nog in zijn podcast, dat gaat echt als team en niet individueel zoals bij INEOS. Ze regelen daar alles voor de renners (eten, materiaal, begeleiding, enz).
15. Als een grote renner een privévliegtuig nodig heeft om zo tijd te besparen en meer te kunnen rusten wordt dat geregeld. Komt niet vaak in media, want vliegen is fout maar bijv. Vingegaard en Van Aerts maken er graag gebruik van.
16. In de Tour hebben ze niet alleen eigen matrassen, maar ook eigen mobiele airco's en zelfs een schoonmaakteam. Dit heeft INEOS overigens ook.
17. Met Mattieu Heiboer hebben ze zelfs iemand die dedicated bezig is met tijdritten, fietsposities en windtunnels. Dat is niet iemand die dat er een beetje bijdoet, dat is zijn fulltime job.
18. Bij mijn weten het enige team met op maat gemaakte schoenen.
19. Behalve een gewone trainer ondersteunen ze de renners ook mentaal met therapeuten. Bijvoorbeeld Dumoulin die wilde stoppen en ook die jongen die laatst betrapt is.
20. Tourploeg is al heel vroeg bekend. Geeft rust en duidelijkheid voor de renners.
21. Klassementsmannen rijden zeer weinig andere koers itt bijv Rev of Pogi.
22. Fietsen van klimmers en AK mannen in bergetappes wegen 6.8 kg en geen gram meer.
Voor sommige dingen geldt dat ander de ploegen dat óók doen. Maar vrijwel nooit in die mate. En er is geen enkel ploeg die alles doet. Het gaat uiteindelijk om de totaalaanpak.
Laatst gewijzigd door havana op 12 sep 2023 09:59, 18 keer totaal gewijzigd.
De Heilige graal, dat is in zowel Frankrijk als Nederland de TdF.fiedoo schreef: ↑11 sep 2023 20:13iets later nog 1978 de munck de giro en verleden jaar nog een Belgische door mij niet nader genoemde renner. Maar heb je mij iets negatiefs horen zeggen over mijn Franse vrienden omdat ze een mening hebben? Ook al zal ze meer dan wschlk uit de lucht gegrepen zijn
.
Noch Johan de Muynck noch de door jou niet genoemde renner hebben die gewonnen.
Als ik dat allemaal lees en dan VanAert zijn resultaten bekijk, .... tja..... attributie....
Ik denk niet dat Jumbo het warm water heeft uitgevonden. Ze trachten alles dat anderen al deden te combineren in de hoop dat dat de positieve effecten culmineren. Vreemd dat er de dag van vandaag nog in zo'n uniformiteit geloofd wordt.
Een kleine tien jaar geleden kreeg Froome meermaals per dag een koerier die zijn eten bracht, berekend in functie van een aantal (opgelegde) parameters. Hij mocht zelf geen eten in huis hebben. Hoe ver kan je gaan en hoe gelukkig wordt je daar van, en hoe gelukkig moet je zijn om goed te presteren. Data zijn zeer interessant, statistiek ook, wetenschappelijke en technische benaderingen reuze interessant en belangrijk. Maar eerst het goede leven van Aristoteles bestuderen.
Wat er nu gebeurt is echt niet nieuws, tenzij ze een verbeterde Cancellara fiets ontwikkeld hebben natuurlijk....
Het is natuurlijk niet zo dat als je dit allemaal doet, dat je dan alles wint. Daar heb je ook de juiste renners voor nodig en flink wat geluk.
In feite is wat Jumbo doet gewoon de marginal gains aanpak van Sky reinvented. En dat is het leuke van marginals gains, die zal je altijd blijven houden want er zijn altijd innovaties.
Ik denk overigens dat er nog genoeg te winnen valt. Zo vind ik sommige ploegleiders niet al te pienter overkomen. En bijv. bewust een trui verliezen om een tijdrit in je eigen kleding te kunnen rijden zou ik ook een typische Jumbo-move vinden (ik snap niet waarom teams dit niet vaker doen).
Ook de overstap naar SRAM vind ik geen marginal gain. Al zijn de powermeters wel heel goed en dat is ook wat waard.
In feite is wat Jumbo doet gewoon de marginal gains aanpak van Sky reinvented. En dat is het leuke van marginals gains, die zal je altijd blijven houden want er zijn altijd innovaties.
Ik denk overigens dat er nog genoeg te winnen valt. Zo vind ik sommige ploegleiders niet al te pienter overkomen. En bijv. bewust een trui verliezen om een tijdrit in je eigen kleding te kunnen rijden zou ik ook een typische Jumbo-move vinden (ik snap niet waarom teams dit niet vaker doen).
Ook de overstap naar SRAM vind ik geen marginal gain. Al zijn de powermeters wel heel goed en dat is ook wat waard.
Laatst gewijzigd door havana op 11 sep 2023 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Mag niet.