Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wintermotivatie gezocht

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 13 sep 2023 10:58

havana schreef: 13 sep 2023 10:22 Waar komt toch die hardnekkige gedachte vandaan dat de winter voor offroad is?
Uiteraard is de winter niet per definitie voor offroad.

De hogere intensiteit in combinatie met lagere snelheid en beschutting tegen wind (en mindere mate regen), maken dat ik in de koudere periode toch graag de mtb pak.

De meeste routes hier in de buurt gaan over zandgronden en zijn juist in die periode prima te rijden. Als het echt net flink geregend heeft zie je mij overigens niet in het bos.

Ook vind ik de 1* aandrijflijn van de mtb een stuk makkelijker te onderhouden.

In de zomer erger ik me dan juist weer aan te mulle stroken / hoog gras en andere overhangende vegetatie 😉.
Laatst gewijzigd door c.zaballa op 13 sep 2023 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gazelle Team TVM \'99

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2023 10:59

Droogte in de zomer is zeker een probleem, persoonlijk rijd ik dan ook in de tussenseizoenen het meest op de MTB. Dan zijn de omstandigheden vaak perfect.

Tweede helft herfst is het vaak een drama, overal modderpoelen en plassen. Ook op de UHR. Ik kan het weten, ik woon daar. Dat gezegd hebbende, na 24 uur droog weer is het meeste wel weg.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 sep 2023 11:21

Ik wissel in de herfst/winter af, naar gelang bodemomstandigheden, beschikbare tijd, weer, wat vrienden doen etc. Tussen gravel, weg en zwift. Wat ik in elk geval niet meer doe is complete avondritten in het donker, en buiten rijden in aanhoudende neerslag “enkele graden boven 0”. I'm to old for that shit!

0475
Forum-lid

0475 13 sep 2023 11:27

Hiervoor ook al opgemerkt: met andere samen fietsen, als je solo gaat is de neiging groter om 'laat maar' te denken. Het is wat mij door de winter trekt. In de winterse kou en ellende is gedeelde smart halve smart :lol: en na het ritje nog even een warme choco naar binnen schudden en gezamenlijk jammeren waar het voorjaar blijft helpt ook....

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 13 sep 2023 12:19

Twee jaar geleden heb ik mij ingeschreven voor de marathon van Rotterdam, zodoende heb ik de gehele winter aan mijn conditie gewerkt zonder veel gefietst te hebben. Ik denk niet dat ik er beter door ben gaan fietsen, maar wel fit gebleven. Daar dit een fietsforum is, zou ik zoals eerder al is aangehaald een doel stellen voor maart/april. Een vakantie of een grote tocht. Vorig jaar wilde ik een beetje fit zijn voor de AGR. Goed daar hoef je niet een hele winter voor te trainen, maar het motiveerde mij wel om wat langere tochten te maken tijdens niet geheel ideale omstandigheden. In de weekenden naar buiten kan met de juiste kleding nog wel toch, slecht weer in de winter of in de zomer maakt wat dat betreft niet uit.

Ik heb net een Elite aangeschaft, ik kan juist wel uitkijken naar binnen fietsen. Misschien kom ik snel terug van deze uitspraak.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 13 sep 2023 12:21

Het hoeft niet heel erg voor je conditie te zijn nu een paar maanden veel minder te fietsen.
Bij mij komt in januari altijd de motivatie wel weer, door het lengen van de dagen. Tegen maart ben ik dan allang weer op het niveau van eind september.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2023 12:26

Het hoeft niet heel erg voor je conditie te zijn nu een paar maanden veel minder te fietsen.
Klopt. Bij profs is dit wel zo, maar die maken veel meer uren dan wij. Twee maanden niks doen betekent voor hen dat ze een veelvoud daarvan bezig zijn om weer op hun oude niveau te komen. Veel amateurs maken in het seizoen echter maximaal 10 uur per week. Doe je dan twee maanden niks ben je natuurlijk ook het nodige aan conditie verloren. Echter kun je zoiets ook veel sneller weer opbouwen.

Hardlopen is zeker geen gekke optie in de winter. Ik zit te denken om dit ook weer op te pakken. Vooral omdat het tijdeffeciënt is, je minder afhankelijk bent van het weer maar toch buiten aan het sporten bent. Vorig jaar ging het indoor fietsen me toch echt tegenstaand op den duur en daarbij geloof ik er ook wel in dat het goed voor je lijf is om naast het fietsen andere sporten te beoefenen. Het is anders toch een vrij eenzijdige prikkel.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 13 sep 2023 12:31

scottwilko schreef: 13 sep 2023 12:21 Het hoeft niet heel erg voor je conditie te zijn nu een paar maanden veel minder te fietsen.
Bij mij komt in januari altijd de motivatie wel weer, door het lengen van de dagen. Tegen maart ben ik dan allang weer op het niveau van eind september.
Blijf je dan niet steken op hetzelfde niveau?

Als je nog stappen wil maken, dan maakt het ook niet uit als je een aantal maanden wat minder doet?

rikkert
Forum-lid

rikkert 13 sep 2023 12:43

havana schreef: 13 sep 2023 10:22 Waar komt toch die hardnekkige gedachte vandaan dat de winter voor offroad is?

In de winter zijn de omstandigheden offroad naar mijn bescheiden mening vaak helemaal prut, of je moet aandelen Shimano hebben.

Als ik naar buiten ga in de winter rijd ik het meest op de weg. Daar zijn de omstandigheden veruit het snelste weer ok, zeker na een regenperiode.
In de winter is het koud, waait het. En dat is het lekker om wat meer beschut en lagere snelheid te rijden. En het is afwisselender, maar dat kun je ook in de zomer opzoeken. Het lekkerst in sneeuw op de crosser. Dan begint de off-road bij de voordeur. Ik het overigens de luxe tegen het gooi aan te wonen dus met 15 minuten rij ik in het bos, hei, weggetjes tussen weiland etc.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2023 13:15

Die luxe heb ik ook, ik rijd hier op 400 meter al onverhard, helemaal tot het Gooimeer en weer terug. En ik heb iets van 7 MTB routes onder handbereik die ik zonder auto kan afkrassen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 sep 2023 13:27

havana schreef: 13 sep 2023 10:59
Tweede helft herfst is het vaak een drama, overal modderpoelen en plassen. Ook op de UHR. Ik kan het weten, ik woon daar. Dat gezegd hebbende, na 24 uur droog weer is het meeste wel weg.
En ik kijk inderdaad altijd wel een beetje dat het 24u van te voren droog is, dan gaat het vaak wel. Ik let er dus wel ook dat scheelt natuurlijk ook in mijn beeld dat het wel meevalt.

Tussenseizoen is sowieso het beste. In de zomer is het niks en vind ik het dan vaak weer veel te warm in het terrein.
Het is ook de afwisseling voor mij.

Ik zit binnen in een garage zonder ramen. Ik denk dat het al heel anders zou aanvoelen als ik een een kamer ga zitten en naar buiten zou kunnen kijken. Maarja of mijn vrouw er blij van wordt als ik in haar inloopkast ga zweten weet ik niet, ligt wel een mooi kleed op de grind :-)

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 13 sep 2023 13:43

Mijn probleem is ook deels dat ik geen vaste indoorplek heb. Ik moet dus sowieso opbouwen in de garage of onder de veranda. Dat is ook een extra hobbel.

Maar ik denk dat de grootste uitdaging in de komende maanden ligt. Vanaf december is het voorjaar weer dicht genoeg bij om een schema te volgen. Jullie hebben me in ieder geval weer aan het denken gezet:
Die goede lamp voor op mijn fiets moet er eindelijk maar eens komen.
Het afgelopen jaar heb ik erg weinig op de mountainbike gezeten maar er liggen 2 routes binnen 3km van mijn huis.
Grote kans dat mijn tourclub ook iets in de winter gaat organiseren en ik heb ook nog een vriendengroepje op de zondagochtend.
Die herfstvakantie toch maar eens boeken met wat hoogtemeters. Dat geeft ook wat motivatie om de conditie nog een maandje vast te houden.
Mijn werk is erg flexibel dus als ik geen afspraken heb kan ik inderdaad ook als lunchpauze gaan fietsen.
Ergens met deze combinaties moet het allemaal wat draaglijker worden.
Of zal ik toch de strade bianche gaan fietsen. Die valt namelijk begin maart. ;)

Plaats reactie