Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 sep 2023 18:42

DDX schreef: 12 sep 2023 16:47 Oplossing zoals ze in 2008 hadden, was het niet veel duidelijker wat nou rechtdoor was :

https://goo.gl/maps/8X1fhtKJkBJLPqoRA

In 2016 nog beetje te zien :

https://goo.gl/maps/sMpdfgRD1zreKAFZ6

En in 2023 hebben ze ook nog stukje vangrail geplaatst, zouden er mensen die dijk af gedoken zijn ?
Het verkeersbord vooraf aan de situatie geeft toch echt aan dat de weg de polder in de doorgaande weg is met als 'waarschuwingsmarkering' voor het 'rechtdoorgaande' verkeer de onderbroken lijnen van het afbuigende fietspad. Het had misschien verstandig geweest onder het bord van doorgaande weg ook een bord te plaatsen let op fietsers.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 sep 2023 19:59

Ja in 2016 stond er een bord, maar die is dus daarna weggehaald. (en stonden er ook voorrang geven borden als je vanaf fietspad kwam)
Maar op dat moment begon fietspad ook direct bij die afslag.
Nu mogen auto's nog een paar honderd meter doorrijden.

Op dit moment zou ik zeggen dat op de dijk blijven dus rechtdoor is.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 sep 2023 11:25

53x11 schreef: 11 sep 2023 15:54
BertL schreef: 09 sep 2023 12:12 een brief van mij over precies dit onderwerp aan de krant werd in de brievenrubriek gepubliceerd.
Kern: “Stop met het verbaal ‘bashen’ van alle fietsers. Steeds meer mensen zien het als voorbeeld”.
On a more serious note: zou je die brief hier willen plaatsen (of een linkje daar naartoe)?
Aanleiding was dit artikel waarin weer eens werd beweerd dat 'fietsers niet in de natuur thuishoren'

Als fiets- en mountainbike-activist vind ik dat onzin en was het hoog tijd er een keer iets van te zeggen. Tot mijn verrassing werd de brief geplaatst. De rest is geschiedenis.

Afbeelding
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 sep 2023 12:19

Kort maar krachtig! :like:
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2023 13:17

Ik herken het echter niet. Ik wordt echt nooit uitgescholden of nageroepen.
Ja het gebeurt wel, maar dan is er wat voor gevallen.

Ik ben het echter wel eens met de stelling stop met het systematisch bashen van wat dan ook. Het is gewoon populistisch gelul om onderbuik gevoelens waarheid te laten worden in iemands hoofd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8870
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 sep 2023 13:33

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2023 13:17 Ik herken het echter niet. Ik wordt echt nooit uitgescholden of nageroepen.
Ja het gebeurt wel, maar dan is er wat voor gevallen.

Ik ben het echter wel eens met de stelling stop met het systematisch bashen van wat dan ook. Het is gewoon populistisch gelul om onderbuik gevoelens waarheid te laten worden in iemands hoofd.
2x meegemaakt dat ze iets riepen beetje baldadigheid,rakelings passeren luid toeterend achter je rijden dat meermaals en daarna rakelings passeren.Dit is dus wel het gevolg van het bashen.
Als ze lezen “wielrenner” dan beginnen ze al met typen maakt niet uit wat er in het verhaal staat.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9096
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2023 13:39

Tnx Bert. En eens, ook met wasbeer. Racefietsen werken als een rode lap op sommige verkeersdeelnemers. Het verschil tussen hoe er gereageerd wordt op mijn rijden op mijn woon-werk fiets in vergelijking met op mijn racer is opvallend. Terwijl de kruissnelheden vergelijkbaar zijn, en ik op mijn woon-werkfiets assertiever rijd (itt op de racer, heb ik op de commuter namelijk wel eens haast).
Voor de helderheid: op de woon-werk fiets heb ik zo goed als nooit vervelende ervaringen met andere verkeersdeelnemers,
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 sep 2023 13:44

DDX schreef: 12 sep 2023 19:59 Ja in 2016 stond er een bord, maar die is dus daarna weggehaald. (en stonden er ook voorrang geven borden als je vanaf fietspad kwam)
Maar op dat moment begon fietspad ook direct bij die afslag.
Nu mogen auto's nog een paar honderd meter doorrijden.

Op dit moment zou ik zeggen dat op de dijk blijven dus rechtdoor is.
Nog even mijn gedachtekronkels... Tot 2016 werd het betreffende traject – vanaf de Nauerna (schuin) rechtsaf naar de Zaandammerweg – inderdaad aangeduid als een afbuigende voorrangsweg. De max-snelheid was destijds 60 km/u en de adviessnelheid bij de bocht 30 km/u.

Na 2016 werd het evenwel aangeduid als een 'normaal' kruispunt met vijf (!) gelijkwaardige toegangswegen, waar dan ook de 'normale' voorrangsregels gelden. Er is dan dus geen sprake van een doorgaande weg, of zoiets. De max-snelheid werd verlaagd naar 30 km/u en sinds 2022 is de adviessnelheid bij de bocht 20 km/u.

Verstandig sowieso om aldaar je rijrichting aan te geven. En als je (schuin) rechtsaf naar de Zaandammerweg 'afdaalt' ook even opletten op het (mogelijke) verkeer vanuit het doodlopende weggetje aan de rechterzijde, dat voorrang op jou heeft. :winkthumb:

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 sep 2023 14:04

Die rode lap is wel herkenbaar helaas.
Anekdote:
Ik haal bij een verkeerslicht een oudere man op zijn e-bike in. Op het moment dat ik naast hem zit steekt hij zijn hand naar links en komt hij mijn kant op en snijdt mij af. Ik roep "pas op" en krijg meteen de volle laag want hij had voorrang zei hij want hij stak toch zijn hand uit. Ik gaf rustig aan dat ik al naast hem zat en dus geen kant op kon. Het ultieme argument voor zijn gelijk was vervolgens: "wielrenners rijden altijd veel te hard" wat ik dus vertaal als dat ik sowieso fout ben als wielrenner.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 sep 2023 15:18

Triest. Bovendien: rechtdoor gaand heeft altijd voorrang op afslaand.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 sep 2023 16:17

Enzzo schreef: 13 sep 2023 15:18 Triest. Bovendien: rechtdoor gaand heeft altijd voorrang op afslaand.
Maar iemand inhalen die al aangeeft links af te gaan is al fout. Helaas komt dit op fietspaden veel te vaak voor ook zonder een hand uit te steken trouwens.! Natuurlijk had die iemand eerst achterom moeten kijken of er niets aankomt alvorens zijn hand uit te steken maar dat doen de meeste niet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 13 sep 2023 16:19

Daarom niet inhalen op plekken waar mensen af kunnen slaan.... Anticiperen en defensief rijden

Plaats reactie