Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wintermotivatie gezocht

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2023 13:45

Dat mountainbiken een zomersport is, is vooral hip om te roepen als je wilt laten zien dat je "een echte" bent. Met de droogte van de afgelopen zomers ook niet echt houdbaar. Probeer eens een rondje Schoorl in augustus zou ik zeggen, en dan ben je ook snel genezen...
De meeste UHR routes bijvoorbeeld zijn inmiddels zo goed aangelegd dat ze snel weer droog (genoeg) liggen, zodat je ook in de winter geen trails of onderdelen hoeft te slopen.
Nadeel van rijden in de winter is dat er heel veel meer overwinterende wielrenners zijn, en die zijn helaas niet allemaal even leuk in het gebruik.... :ugeek:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 13 sep 2023 13:46

De term off-road komt bij mij dus voort uit het off-road rijden met de motor oftewel de crossmotor met verlichting en kentekenplaat.
Met de Gravelbike kan je alle kanten op,had dus ook de naam off-road bike kunnen krijgen.
Belangrijkste genieten van de natuur onder alle types omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 13 sep 2023 13:56

53x11 schreef: 13 sep 2023 13:45 Dat mountainbiken een zomersport is, is vooral hip om te roepen als je wilt laten zien dat je "een echte" bent. Met de droogte van de afgelopen zomers ook niet echt houdbaar. Probeer eens een rondje Schoorl in augustus zou ik zeggen, en dan ben je ook snel genezen...
De meeste UHR routes bijvoorbeeld zijn inmiddels zo goed aangelegd dat ze snel weer droog (genoeg) liggen, zodat je ook in de winter geen trails of onderdelen hoeft te slopen.
Nadeel van rijden in de winter is dat er heel veel meer overwinterende wielrenners zijn, en die zijn helaas niet allemaal even leuk in het gebruik.... :ugeek:
Ik denk dat veel mensen nog moeten leren van trailrespect. Ik heb "mijn" route echt kapot gereden zien worden op sommige punten omdat mensen denken dat mountainbiken door modder ploeteren is. Erg jammer.
Uit een te natte route haal ik trouwens ook geen plezier. Dan pak ik liever de wielrenfiets omdat de weg sneller goed is dan het bos na flinke regenval zoals hierboven al aangegeven.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2023 14:08

Maar ik denk dat de grootste uitdaging in de komende maanden ligt.
De komende maanden gebruiken bijna alle wielrenners, van beginner tot prof, toch zeker ook om wat rust in te bouwen. Daar is niks mis mee. De boog kan niet altijd gespannen staan.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 sep 2023 14:24

bakboord1 schreef: 13 sep 2023 13:56 Ik denk dat veel mensen nog moeten leren van trailrespect. Ik heb "mijn" route echt kapot gereden zien worden op sommige punten omdat mensen denken dat mountainbiken door modder ploeteren is. Erg jammer.
Uit een te natte route haal ik trouwens ook geen plezier. Dan pak ik liever de wielrenfiets omdat de weg sneller goed is dan het bos na flinke regenval zoals hierboven al aangegeven.
Trailrespect is echt een jeukterm geworden. De meeste routes kunnen echt wel een buitje aan, en als het echt te bar is, dan komt er meestal wel een verzoekje om even weg te blijven. De afgelopen winter ben ik regelmatig positief verrast door hoe goed de trails erbij lagen na een dag regen. Het helpt wel als je weet welke routes het beste bij de weersomstandigheden van het seizoen passen. En even informeren hoe de routes erbij liggen (bijvoorbeeld op het mountainbike-forum) helpt ook bij de planning.

Overigens maak ik, zeker in de winter, de meeste kilometers op de woon-werk fiets.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 sep 2023 15:26

Eens en na een paar droge weken sloop je meer dan na regen of het moet echt extreem geweest zijn.
Maar als het gort droog is, dan is het ook gewoon niet leuk.

Ik woon vlak bij Vlaardingen bv, nou die broekpolder kan je weinig aan slopen eerder jezelf dan het parcours

marsman
Forum-lid

marsman 13 sep 2023 15:44

Een paar geleden ben ik gestart met hardlopen in de wintermaanden. Doordeweeks in de avonden. Gewoon door het dorp, lekker in het licht van de straatverlichting. Dat bevalt goed, en kan ook prima als het wat slechter weer is. Beetje afgewisseld wat sessies op de Wahoo en normale ritjes op zaterdag en zondag.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

hopjes
Forum-lid

hopjes 13 sep 2023 15:57

nijkie schreef: 13 sep 2023 13:46 De term off-road komt bij mij dus voort uit het off-road rijden met de motor oftewel de crossmotor met verlichting en kentekenplaat.
Met de Gravelbike kan je alle kanten op,had dus ook de naam off-road bike kunnen krijgen.
Belangrijkste genieten van de natuur onder alle types omstandigheden.
Precies, dat heb ik ook... In herfst en winter fiets ik de grintwegen en 'slecht onderhouden verharde fietspaden'. Op de veluwe (hooggelegen zandgronden) is het bijna nooit te nat om te fietsen. In de kroondomeinen ligt overigens een onofficele 'droge paden route' van zo'n 35 km, die is altijd wel te fietsen... zelfs na dagen regen wel eens gedaan (uiteraard niet tussen 15 september en 25 december) :? . Loenermark/Deelerwoud ook altijd prima te doen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 13 sep 2023 21:30

marsman schreef: 13 sep 2023 15:44 Een paar geleden ben ik gestart met hardlopen in de wintermaanden. Doordeweeks in de avonden. Gewoon door het dorp, lekker in het licht van de straatverlichting. Dat bevalt goed, en kan ook prima als het wat slechter weer is. Beetje afgewisseld wat sessies op de Wahoo en normale ritjes op zaterdag en zondag.
Het lastige van hardlopen vind ik dat je het moet opbouwen. Je gewrichten moeten er aan wennen, terwijl je conditie veel beter is. Misschien ga ik het deze winter toch weer proberen.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 sep 2023 09:07

“Wintermiles Make Summersmiles”
hun fietsen.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 14 sep 2023 11:06

Ik fiets eigenlijk ook de hele winter door. Op de MTB of op de gravelbike. Vooral die laatste. Maar goed, ik woon ook praktisch aan de routes van de Gravel One Fifty, de Veldslag en nog vele andere, dat er altijd wel een afwisselende lus aan te knopen is. Avondritjes heb ik ook geen moeite mee, dikke koplamp erop en gaan.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

1094
Forum-lid

1094 14 sep 2023 11:20

Ik fiets alleen niet bij pekel of gladheid.
Of als het hard regent maar dat valt in de winter vaak wel mee

Plaats reactie