Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 sep 2023 20:02

Nou wat ik inderdaad niet begrijp...... 20 jaar geleden zaten hier echt niet veel rijgers. Nu zitten er blauwe en witte. Die witte zijn echt mooi.
De witte (die anders heet) was vijf a zes jaar geleden maar 1 hier en nu zijn het er een stuk of 8. Ook veel ooienvaars.

In de tuin zelf af en toe een specht, vlaamse gaaien etc. Qua dieren gaat het iig niet slechter
Waarbij ik niet zeg dat er niets aan de hand is.

In NL doen we al best veel. Er zijn hier prima riool systemen, op heel veel plaatsen wordt afval (buiten de daarvoor bestemde plaatsen) regelmatig wegggehaald en worden er groenstroken onderhouden en een ecosysteem verder uitgebouwd zoals bv hier in middendelftland

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 13 sep 2023 20:07

dario schreef: 13 sep 2023 19:53 Beweren die groene theekransjes (ik neem aan dat je dat bedoelt) dan dat het in NL nu slechter is dan 30 jaar geleden?
Probleem is natuurlijk dat het op wereldwijd niveau in veel opzichten wel slechter is gesteld dan 30 jaar geleden. Bovendien zijn die verbeteringen hier ook maar het gevolg van stringente maatregelen, waar jij 30 jaar geleden wellicht ook fervent tegenstander van zou zijn geweest (al was het maar omdat die groene theekransjes ervoor waren).

En extra problematisch is natuurlijk dat die relatieve verbeteringen in Nederland (of ook België), althans op een aantal vlakken, op wereldschaal een druppel op een hete plaat blijken, en de rest van de wereld ook niet meteen tot voorbeeld lijken te strekken. Terwijl die globale problemen natuurlijk niet aan de landsgrenzen ophouden.
Maar is dat een reden om verder maar niets meer te doen?
Zeker niet niks doen, maar wel de euro's (en maatregelen) inzetten op de plek waar ze de meeste zoden aan de dijk zetten.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 13 sep 2023 20:08

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2023 20:02 Nou wat ik inderdaad niet begrijp...... 20 jaar geleden zaten hier echt niet veel rijgers. Nu zitten er blauwe en witte. Die witte zijn echt mooi.
De witte (die anders heet) was vijf a zes jaar geleden maar 1 hier en nu zijn het er een stuk of 8. Ook veel ooienvaars.

In de tuin zelf af en toe een specht, vlaamse gaaien etc. Qua dieren gaat het iig niet slechter

In NL doen we al best veel. Er zijn hier prima riool systemen, op heel veel plaatsen wordt afval (buiten de daarvoor bestemde plaatsen) regelmatig wegggehaald en worden er groenstroken onderhouden en een ecosysteem verder uitgebouwd zoals bv hier in middendelftland
Zelfs de wolf vindt het hier weer zo mooi, dat ie terug is. (Nee niet Dirk)

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 13 sep 2023 21:35

@dario
Natuurlijk moet er goed gezorgd worden voor Natuur en milieu, maar graag overwogen.
Het probleem is dat alles word opgeklopt door geld overspoelde groene clubjes waar het gezonde (financiële) verstand helemaal zoek is.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 sep 2023 21:54

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2023 20:02 Nou wat ik inderdaad niet begrijp...... 20 jaar geleden zaten hier echt niet veel rijgers. Nu zitten er blauwe en witte. Die witte zijn echt mooi.

Dat is precies het probleem Wasbeer. De ooievaar is een trekvogel, die trekt weg als het voedsel niet meer voldoende voorradig is. Het feit dat je er steeds meer ziet wil zeggen dat de seizoenen een ander verloop hebben en dat de biodiversiteit verandert. Ooievaars leven van kikkers, muizen en allerlei waterbeestjes (rivierkreeftjes o.a) zolang die voorradig zijn in hun leefgebied blijven ze liever even hangen.

De gierzwaluw, bekende vogel in stedelijke gebieden, trekt normaal gezien al in juni weer zuidwaarts. Ook die blijven nu steeds langer hangen omdat ze het voedselaanbod nog niet zien dalen.

Ik zag vandaag een wesp op een dode vogel zitten. Normaal hebben wespen deze tijd van het jaar alleen behoefte aan suikers uit fruit en onze limonades op een terrasje. Het feit dat ze nu weer op zoek zijn naar dierlijke eiwitten zegt veel over de levenscyclus van de wesp. Het systeem is dus gewoon een beetje in de war aan het raken.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 13 sep 2023 22:10

10 jaar geleden kwamen de ooievaars amper meer. Dat je er meer ziet, komt toch echt door een actief programma. Dat de seizoenen schuiven of langer worden komt meer door de klimaatverandering dan dat je daarvoor naar de landbouw moet kijken. Bij het TV programma Vroege Vogels is vrijwel wekelijks te zien dat er op veel locaties actief aan natuurherstel en ontwikkeling wordt gewerkt. Natuurlijk zien die liever ook minder neerslag van stikstof, maar de natuur toont toch vaak een groot herstelvermogen te hebben. Maar ook daar zijn grenzen aan.

Robber77
Forum-lid

Robber77 14 sep 2023 07:12

Ondertussen in Franstalig België een paar scholen in brand gestoken vanuit religieuze hoek wegens seksuele opvoeding lol

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 14 sep 2023 07:27

Robber77 schreef: 14 sep 2023 07:12 Ondertussen in Franstalig België een paar scholen in brand gestoken vanuit religieuze hoek wegens seksuele opvoeding lol
Dat is wel kort door de bocht.

De nieuwe onderwijsplannen voorzien aandacht voor seksualiteit vanaf 5 en 7 jaar.
Hierbij wordt aangeleerd (5jaar) dat je 'je zelf mag aanraken' . En een paar jaar later wordt aangemoedigd om je geslacht los te laten bij het bepalen van je gender en dat het ok is als mensen kiezen om hormoonbehandelingen te volgen om puberteit uit te stellen.

Dit is doctrinair en heeft niets met (biologische) seksuele voorlichting te maken.
De teksten zijn uiterst gedetailleerd een het betreft een uitgebreid werk. Het is activistisch van oorsprong en.... er is geen enkele wetenschappelijke onderbouwing noch bronvermelding voorzien. Bij navraag bij de politici weten zij het eigenlijk ook niet en wordt er verwezen naar instituten en comités. Maar die weten ook van niets.

De reacties komen overigens niet alleen uit religieuze hoek. Zowel onderwijzend personeel, als ouders vinden dit niet ok.
Ook de professionele sector van psychiaters tot opvoedkundigen kanten zich tegen deze hersenspoeling zonder onderbouwing die niet thuis hoort in onderwijs en al zeker niet op zo'n jonge leeftijd (waarop kinderen nog moeten gevormd worden en beperkt weerwerk kunnen bieden).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2023 07:37

Hoe vindt zo’n idioot programma zijn weg naar de basisschool dan?
Less is bore

rikkert
Forum-lid

rikkert 14 sep 2023 07:40

Wel apart zeg, lijkt me best wel een ding, zeker als er scholen in de fik worden gestoken. Ik volg het nieuws best redelijk maar had er nog helemaal niks over gelezen. Ik kom uit Nederland overigens.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 14 sep 2023 07:40

Ik heb dan weer moeite met de opmerking "lol".
Zo lachwekkend vind ik dit niet, van beide kanten bekeken.
En als er iets anders bedoelt wordt met "lol" zou ik dat ook graag weten.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2023 07:47

Enzzo schreef: 13 sep 2023 21:54

De gierzwaluw, bekende vogel in stedelijke gebieden, trekt normaal gezien al in juni weer zuidwaarts. Ook die blijven nu steeds langer hangen omdat ze het voedselaanbod nog niet zien dalen.

Toevallig heb ik 15 jaar gierzwaluwen onder mijn dak gehad, zeer indrukwekkende vogel, de beste stuntvliegshow lijkt er wel een stelletje amateurs bij. Leuk weetje voor de duursporters onder ons (er schijnen er hier op het forum een aantal te zitten): de eerste 2 jaar van hun leven zetten ze geen voet aan de grond en vliegen ze aan één stuk!

Maar eind juni zijn ze echt nog niet klaar. Eind juli halen ze bij een mooie april waarin ze dus al vroeg komen.
Ook blijven ze dan inderdaad soms wat langer voor een tweede leg.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten