Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De mond afplakken voor betere prestaties

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 16 sep 2023 21:21

Ik plak al een dik jaar mijn mond af voor de nacht. Niet voor betere prestaties, maar wel vastere slaap. Het slaapt voor mij een stuk fijner en wordt nachts niet wakker met dorst en droge mond. Het zal ook beter zijn voor het herstel (ivm betere slaap) maar dat was niet de intentie.

Symen
Forum-lid

Symen 16 sep 2023 21:52

mao schreef: 16 sep 2023 18:13 De mond afplakken om fitter te worden en zo betere prestaties te leveren is de nieuwste trend onder topsporters. Gouden Bal-kandidaat Erling Haaland zegt ’s nachts te slapen met een tape over zijn lippen zodat hij alleen nog maar door zijn neus ademt.

Volgens prestatiecoach Robbin Vredeveld hebben topsporters er baat bij. "Ze hebben meer energie, slapen dieper en herstellen sneller," zegt hij in De Morgen.

Dit komt doordat de lucht die door de neus wordt ingeademd gefilterd en bevochtigd wordt. Dit is beter voor de longen en de keel. Bovendien is ademen door de neus rustiger dan ademen door de mond. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van de slaap.

De trend van het slapen en sporten met afgeplakte mond en neusstrips is nog in de kinderschoenen, maar er zijn veel aanwijzingen dat het een positief effect kan hebben op de prestaties van topsporters.

https://www.demorgen.be/sport/de-mond-a ... ringen.nl/

Ik verzin het ook niet he,
Onderzoek eerst even wie dit zegt en wat zijn achtergrond is. Dat geeft al een mate van betrouwbaarheid.
Deze Robbin heeft marketing gestuurd, dus geen achtergrond in de fysiologie of enige betrouwbare kennis.
Meneer heeft vervolgens hier en daar een cursusje gevolgd die niet goedkoop geweest zal zijn, oa bij wim hofman (aka icemen). Deze Wim dacht ook dat het goed was om op een fontein te gaan zitten in het vondelpark. voor het verhaal moet je maar even googlen
Het treurige is dat mensen eerdere in dit soort afgestuurd marketing personen gaan geloven dan in de wetenschap.

Dit is niet de allereerste Communicatie/marketing adviseur die verondersteld dat die ergens kennis over heeft. De kennis is marketing en communicatie. De boeken met deze onzin verkopen niet voor niets goed. Zo ben ik een soort gelijk geval tegen gekomen over voeding.

Wat betreft de topsporters, topsporters zijn over het algemeen vrij onzeker en proberen alles uit binnen de grenzen van de wet. Dat plakbandje is een onderdeel daarvan. Persoonlijk denk ik dat het een opvolging is van de blaas apparaatjes om je longen te doen versterken. Als Haaland een wasknijper op zijn teen had geknepen tijdens het slapen was dat de oorzaak van het goed presteren? Volgens de marketing machine wel.

Symen
Forum-lid

Symen 16 sep 2023 22:04

DPG media vindt ik niet de meest betrouwbare journalistiek. Ik mis vaak de referenties en de journalisten begrijpen vaak niet waar ze over schrijven omdat de kennis er simpelweg niet aanwezig is. DPG media beheert een groot deel van de informatie voorziening in Nederland en Belgie en dan zijn dit soort berichten schadelijk voor enige vorm van betrouwbaarheid. Laats was er op tv nog een uitzending over dit soort nieuws platforms waar reclame en journalistiek amper te onderscheiden was. Dus lees met enige sceptisch de informatie op dit soort platforms. Of pleeg onderzoek naar de betrouwbaarheid.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 16 sep 2023 22:13

Ik heb die info vooraf niet eens gelezen.. mijn vrouw is tandarts en kwam na een congres thuis met dat er een lezing was geweest dat slapen met de mond dicht zorgt voor een betere mondhygiëne. Speeksel zorgt namelijk voor minder cariës. Daarbij kwam dus dat je er rustiger van kunt slapen door de neus ademhaling. Dit merkte ik wel en vond het erg prettig. Net of slaap je in een cocon :)

Of het nou wetenschappelijk is bewezen of niet maakt mij niet uit, het werkt voor mij en daar gaat het om.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 16 sep 2023 22:41

Ben dan vooral benieuwd of je wakker schrikt als je neus verstopt raakt. Beetje snotterig ben ik zo.

martinobongo2
Forum-lid

martinobongo2 16 sep 2023 22:57

Jammer, ik heb een huidallergie voor alles wat plakt……..

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 16 sep 2023 23:03

EmPeHa schreef: 16 sep 2023 22:41 Ben dan vooral benieuwd of je wakker schrikt als je neus verstopt raakt. Beetje snotterig ben ik zo.
Het is niet zo dat je via je mond niet meer kan ademen. Het is een kleine plakker overdwars. Als ik verkouden ben doe ik het niet, maar meestal is 1 neusgat open en dat is voldoende als je slaapt.

1094
Forum-lid

1094 16 sep 2023 23:35

martinobongo2 schreef: 16 sep 2023 22:57 Jammer, ik heb een huidallergie voor alles wat plakt……..
Misschien kan je zoiets proberen

https://www.bol.com/nl/nl/p/easytoys-fe ... uctPageUrl

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 16 sep 2023 23:38

of iets serieuzer: een anti-snurk "chin strap".

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 16 sep 2023 23:51

Bij Eurosport moeten ze de mond van Jeroen afplakken, gegarandeerd betere prestaties.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

rikkert
Forum-lid

rikkert 17 sep 2023 06:43

Het jammere bij deze dingen is altijd: de gedachte is op zich niet gek. Alleen gaan dit soort dingen dan meteen commercieel een claimen iets dat niet aangetoond is. Als je het eerst goed zou onderzoeken, weet je of het werkt en kun je zelfs nog iets beter maken. Maar daar gaat het bij dit soorten dingen niet om, het gaat om geld verdienen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 sep 2023 11:43

Mijn vrouw plakt ook mijn mond af bij het slapen. Het bevordert haar slaapprestaties aanzienlijk.

Plaats reactie