Politiek
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Hoezo urennorm?!
Het -bepaalde vakken- moeten gewoon verankerd zijn in het curriculum. De basis die je adolescenten mee wilt geven moet zo breed zijn als de keuze voor een vervolgstudie die ze daarna eventueel gaan maken.
Daarmee geef je een hogere slagingskans mee. Of het nu gaat over wiskunde, natuurkunde of geschiedenis en talen, de basis moet gewoon goed gefundeerd zijn.
Iemand die medicijnen gaat studeren heeft ook enige wiskundige kennis nodig om met statistieken om te kunnen gaan (in de vervolgstudie)
Iemand die technologisch verder wil (mbo, hbo of uni) heeft een basis natuurkunde nodig
Etc.
Je past het onderwijs niet aan aan de leerlingen. Nee je houdt het onderwijs op niveau en gaat werken aan het niveau van de instroom; het basisonderwijs dus. En over het basisonderwijs: je past het onderwijs al helemaal niet aan aan de schreeuwende en zeurende ouders die zich steeds meer opdringerig.
Onderwijs op niveau van basis en middelbaar is een combinatie van educatie en pedagogiek in wisselende percentages. Ouders, en dan met name de ouders die hun kinderen dagelijks in de kinderopvang zetten op tijden dat de kinderen niet op school zijn, missen een heel groot deel van dat pedagogische gedeelte. Dan moeten ze dus ook maar vertrouwen op de pedagogische kwaliteiten van de mensen waar ze hun kinderen aan toevertrouwen.
Het -bepaalde vakken- moeten gewoon verankerd zijn in het curriculum. De basis die je adolescenten mee wilt geven moet zo breed zijn als de keuze voor een vervolgstudie die ze daarna eventueel gaan maken.
Daarmee geef je een hogere slagingskans mee. Of het nu gaat over wiskunde, natuurkunde of geschiedenis en talen, de basis moet gewoon goed gefundeerd zijn.
Iemand die medicijnen gaat studeren heeft ook enige wiskundige kennis nodig om met statistieken om te kunnen gaan (in de vervolgstudie)
Iemand die technologisch verder wil (mbo, hbo of uni) heeft een basis natuurkunde nodig
Etc.
Je past het onderwijs niet aan aan de leerlingen. Nee je houdt het onderwijs op niveau en gaat werken aan het niveau van de instroom; het basisonderwijs dus. En over het basisonderwijs: je past het onderwijs al helemaal niet aan aan de schreeuwende en zeurende ouders die zich steeds meer opdringerig.
Onderwijs op niveau van basis en middelbaar is een combinatie van educatie en pedagogiek in wisselende percentages. Ouders, en dan met name de ouders die hun kinderen dagelijks in de kinderopvang zetten op tijden dat de kinderen niet op school zijn, missen een heel groot deel van dat pedagogische gedeelte. Dan moeten ze dus ook maar vertrouwen op de pedagogische kwaliteiten van de mensen waar ze hun kinderen aan toevertrouwen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Dit gaat over het basisonderwijs. Niet over het voortgezet. Het was bij mijn kinderen ook al erbarmelijk wat zij hebben geleerd qua geschiedenis, aardrijkskunde en vooral topografie. Zelfs een eenvoudige staartdeling weten ze op de basisschool nodeloos ingewikkeld te maken, zodat iedereen mee kan komen. Juist de kinderen die iets meer hebben lopen daarop vast. Wij hebben onze kinderen de normale manier geleerd en toen was het ineens heel makkelijk. Het wrange is dat ze het in het voortgezet onderwijs weer opnieuw moeten leren, op de normale manier namelijk. Zelfde als met taalonderwijs. Mijn kinderen gingen juist fouten maken doordat de methode gemaakt is om iedereen zogenaamd mee te krijgen.
Overigens studeer je geneeskunde en geen medicijnen
Overigens studeer je geneeskunde en geen medicijnen
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Binnen die urennorm is dan als het goed is voldoende ruimte om daaraan te voldoen.
Laten we nu niet doen alsof biologie uit een boekje de kinderen op de basisschool veel bijbrengt. Wat mij betreft is biologie op de basisschool voor minimaal 50% een praktijkvak.
Geschiedenis met flauwe verhaaltjes en tijdbalkjes boeit ook maar weinig kinderen, terwijl er zoveel moois te vertellen is. Pak je daar je eigen leefomgeving bij, dan is inspiren een stuk makkelijker. En als ik dan kijk naar mijn eigen interessegebied daarin, de (late) middeleeuwen, dan wordt er ook nog eens de nodige pertinente onzin verteld in veel geschiedenisboeken.
Ik denk dat het op de basisschool veel belangrijker is om de interesse in die vakken aan te wakkeren, om te prikkelen en de saaie opsommingen van feitjes kunnen daarbij deels achterwege gelaten worden. Die blijven toch niet hangen als de interesse er niet (meer) is.
Laten we nu niet doen alsof biologie uit een boekje de kinderen op de basisschool veel bijbrengt. Wat mij betreft is biologie op de basisschool voor minimaal 50% een praktijkvak.
Geschiedenis met flauwe verhaaltjes en tijdbalkjes boeit ook maar weinig kinderen, terwijl er zoveel moois te vertellen is. Pak je daar je eigen leefomgeving bij, dan is inspiren een stuk makkelijker. En als ik dan kijk naar mijn eigen interessegebied daarin, de (late) middeleeuwen, dan wordt er ook nog eens de nodige pertinente onzin verteld in veel geschiedenisboeken.
Ik denk dat het op de basisschool veel belangrijker is om de interesse in die vakken aan te wakkeren, om te prikkelen en de saaie opsommingen van feitjes kunnen daarbij deels achterwege gelaten worden. Die blijven toch niet hangen als de interesse er niet (meer) is.
Campagnolo Ultra Dork
Ok. My bad.
In Nederland wordt heel vaak medicijnen studeren gezegd ipv geneeskunde.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40035
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Biologie: wij hadden in groep 7/8 een leraar die er net zo over dacht als jij, dus wij gingen op de fiets naar de drooggevallen slikken bij de Grevelingen dam (diertjes onder stenen, visjes/krabben die achter bleven in ploeltjes, etc. Of in de herfst bladeren zoeken en dan drogen tussen keukenpapier in een dik boek. Super!Ernie C. schreef: ↑18 sep 2023 07:43 Binnen die urennorm is dan als het goed is voldoende ruimte om daaraan te voldoen.
Laten we nu niet doen alsof biologie uit een boekje de kinderen op de basisschool veel bijbrengt. Wat mij betreft is biologie op de basisschool voor minimaal 50% een praktijkvak.
Geschiedenis met flauwe verhaaltjes en tijdbalkjes boeit ook maar weinig kinderen, terwijl er zoveel moois te vertellen is. Pak je daar je eigen leefomgeving bij, dan is inspiren een stuk makkelijker. En als ik dan kijk naar mijn eigen interessegebied daarin, de (late) middeleeuwen, dan wordt er ook nog eens de nodige pertinente onzin verteld in veel geschiedenisboeken.
Ik denk dat het op de basisschool veel belangrijker is om de interesse in die vakken aan te wakkeren, om te prikkelen en de saaie opsommingen van feitjes kunnen daarbij deels achterwege gelaten worden. Die blijven toch niet hangen als de interesse er niet (meer) is.
Geschiedenis was deels saaie tijdlijntjes maar die helpen wel om perspectief te krijgen. Maakt niet uit wanneer Ceasar werd vermoord, maar wel wanneer de Romeinen leefden. Leukste was een tochtje Zierikzee, oude stadspoorten, gevangenis, etc.
Zo maak je het leuk.
Staartdeling: volgens mij zijn ze weer terug bij de oude methode, want die schatting-manier was echt dramatisch onhandig.
Less is bore
Het lijkt een beetje een tamme Prinsjesdag te worden. Het kruit zal wel drooggehouden worden tot volgende maand als het verkiezingsspel echt op de wagen komt. Ik lees alleen wat strubbelingen over de benzineprijzen. Maar wat mij betreft praten we daar pas weer over als de heren / dames in Den Haag de literprijs dik onder de 2 EUR brengen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Het zou natuurlijk belachelijk zijn om in tijden waarin de oorlogverklaard is aan co2 en stikstof uitstoot, waarin "subsidie" op fossiele brandstof onder vuur ligt en elektrisch rijden met subsidie gestimuleerd wordt, nog te gaan investeren in lage brandstofprijzen.
Doe dan de wegenbelasting omlaag zodat je mensen die alleen de noodzakelijke kilometers maken compenseert en de veelrijders een stuk minder.
Doe dan de wegenbelasting omlaag zodat je mensen die alleen de noodzakelijke kilometers maken compenseert en de veelrijders een stuk minder.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40035
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die accijnsverhoging van januari zal wel neit doorgaan. Meerderheid van de 2e kamer is tegen en gegarandeerd dat dat uitgespeelt gaat worden tijdens de verkiezingscampagnes.
Less is bore