Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 sep 2023 21:05

metor schreef: 11 sep 2023 17:10
1094 schreef: 10 sep 2023 17:45 Maar weer ontopic, wat ik eigenlijk terug zou willen zien in join is dat je eftp als leidraad wordt gebruikt en ook beter geschat wordt.
Bij mij is de schatting van de EFTP behoorlijk goed. Hoeveel wijkt deze bij jou af dan?
Dat kan ik nu niet meer terugzien

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4163
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 sep 2023 21:09

Bij mij eFTP-test uit 20 minuten protocol 209-211, dus nagenoeg gelijk en voor zoneinstelling prima inschatting.
Niet zijken maar reiden !

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 11 sep 2023 21:12

Ik heb vorig weekend een test gedaan en ik denk dat mn test zo een 10% hoger lag dan mn eftp

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 12 sep 2023 10:47

1094 schreef: 11 sep 2023 21:05
metor schreef: 11 sep 2023 17:10
1094 schreef: 10 sep 2023 17:45 Maar weer ontopic, wat ik eigenlijk terug zou willen zien in join is dat je eftp als leidraad wordt gebruikt en ook beter geschat wordt.
Bij mij is de schatting van de EFTP behoorlijk goed. Hoeveel wijkt deze bij jou af dan?
Dat kan ik nu niet meer terugzien
Je weet toch je FTP die je hebt ingesteld in Join (die als het goed is actueel is) en welke eFTP join geeft?

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 12 sep 2023 11:35

Ja maar heb dus net een test gedaan en daarop is mn eftp nu gebasseerd. Voordat ik die test deed stond mn ftp ongeveer 10% lager denk ik

Maikie
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2023 19:04

Maikie 12 sep 2023 12:18

Inmiddels weer 2 - 3 weken verder, me goed aan het schema gehouden, en voor mijn gevoel toch weer vooruitgang geboekt.

Toch snap ik weer een aantal dingen niet. Bijvoorbeeld de voorgestelde training "2 sets 40-20's". De intensiteit is 3/5 en belasting ook 3/5. De omschrijving is, "Twee sets van 40-20's. Echt iedere 40 seconden voluit gaan, maar begin niet sprintend. Doseer juist de intensiteit door deze uit te smeren over de 40 seconden en probeer iedere interval hetzelfde vermogen/intensiteit te leveren".

Als je dan bij de details kijkt zijn die 40 seconden telkens aangegeven als 10RPE VO2max. Ik zou ze met een vermogen van 159-171 moeten doen, ik heb ze met gemiddeld 230 gedaan uiteindelijk. Mijn workout score komt echter op 3,8 als ik daar de details van bekijk is de verwachtte RPE 4, HOE DAN?, je moet voluit gaan, de omschrijving van 8 RPE is "Heel zwaar - Een zware training met een aantal maximale inspanningen", volgens mij zou het dan ook 8 moeten zijn.

Een andere training was "3x 10 min omslagpunt". De intensiteit is 4/5 en belasting is ook 4/5. Mijn omslagpunt hartslag is 163. De blokken van 10 min zou ik met 9 RPE en 150 - 166 hartslag, 121-133W moeten doen. Ik heb ze met 150W gereden, hartslag 155 - 170. Ook hier was mijn workout score slecht, een 5,8 als ik de details bekijken dan was de verwachtte RPE 5, voor mij is dat niet logisch bij 4/5. Tijdens het schrijven zie ik nu wel dat de verwachtte intensiteit 0,76 was en ik 0,94 heb gedaan, in dat opzicht klopt 4/5 wel, maar waarom reflecteert zich dat niet terug in de RPE.

Na de laatste workout kreeg ik wel een melding dat mijn FTP van 120 > 127 was gestegen en of ik de instellingen wilde aanpassing, dit heb ik laten doen. Volgens intervals.icu ben ik zelfs van 119 > 132 gestegen. Er lijkt dus wel degelijk progressie te zijn. De gemiddelde snelheid is ook gestegen van 20 > 21,2 tijdens de afgelopen 2 ritten, echter dit heeft ook met het karakter van de training te maken natuurlijk.

Wat me ook opvalt is dat er eerst staat je conditie verbeterd, als ik vervolgens de training heb gedaan staat er je doet iets teveel, de dag erna staat er weer je conditie verbeterd. Mogelijk is dit omdat ik de trainingen met meer belasting uitvoer dan gepland.

Als laatste valt me nog op dat de voortgang 113% is terwijl er nog 37 dagen resterend zijn

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 12 sep 2023 13:26

De rpe van join is gemiddeld over de gehele training genomen. In een 40-20 training zitten ook herstelstukken en duurstukkern waar je rpe veel lager is. Maar over het geheel genomen ben ik met je eens dat join de rpe wel heel laag inschat. Volgens mij heb ik jim vd berg ooit horen zeggen in beter worden dat ze er rekening mee houden dat mensen te lage rpe opgeven. Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld maar ja. Ik zit er bijna altijd 1 punt vanaf. Een duurrit van 4uur vind ik nou eenmaal geen 3 (een zeer lichte intensiteit) wanneer de optie daarvoor 2 is (aller lichtste intensiteit). Imo zit er nog een wereld tussen. Maar daar zou ik me niet druk om maken. Wat wel belangrijk is, als je rpe teveel afwijkt dan wordt je schema er ook op aangepast (meer rust, lichtere trainingen).

Mooi dat je progressie boekt! Zou mooi zijn als je dit vast kan houden! Tip zou zijn om je ftp aan te blijven passen aangezien je snel relatief grote stappen zet. Dus nu naar die van intervals. Dat helpt meteen met dat Join de trainingen die je doet minder snel ziet als dat je teveel aan het doen bent.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 12 sep 2023 20:24

De conditie score is meestal je vermoeidheid minus je vorm. Met veel trainen gaat de vermoeidheid sneller omhoog en stijgt dus je conditie score. Ik zou me daar niet op blind staren. Probeer in de groene zone van intervals.icu te blijven en zou je het beste opbouwen. En die rpe zou ik ook niet te veel op focussen.

Wat telt is dat je de trainingen goed kunt uitvoeren en je progressie ziet.
Het lukt ook om de trainingen zwaarder uit te voeren dan join verwacht.
Als ik alles zo lees ben je goed bezig en mag je jezelf wel een schouderklopje geven.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 19 sep 2023 09:29

Ik ben sinds kort ook weer begonnen met Join maar ik loop (weer) tegen het volgende aan:

Ik doe 3 keer in de week woon werk waarbij ik een van de twee ritten als Join training wil rijden. Bij Join heb ik dus ingevoerd dat ik deze dag 1:30 uur beschikbaar heb voor training maar in werkelijk rijd ik die dag 2:30 uur, inclusief een uur op duur tempo voor de heen/terugweg dus. Hierdoor loopt mijn schema echter in de war omdat ik dus feitelijk iedere week minstens 3 uur meer train dan Join vooraf heeft bedacht.

Als ik mijn beschikbaarheid op 2:30 instel op de woon-werk dagen dan krijg ik trainingen die niet passen binnen een rit. Een rit van een uur (en soms meer) vind ik echter ook niet iets wat ik moet overslaan in de algehele berekening.

Het zou helpen als je binnen Join zou kunnen zeggen dat je op een dag 2:30 beschikbaar hebt om te fietsen waarvan je maar 1:30 kan trainen en dat hij dan een extra uur op duurvermogen mee neemt in de berekening en een training van max 1:30 inplanned.

Of is hier toch al iets voor wat ik over het hoofd heb gezien in de tijd dat ik Join niet heb gebruikt?

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 sep 2023 09:31

Kan je niet een 1,5 uur instellen en dan als je klaar bent de training stoppen en een nieuwe strava file starten met lage intensiteit duur?

Of 1:30 training en dan je workout pas starten als het kan

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 19 sep 2023 09:46

Wat ik nu doe is gewoon een rit opgeven in join als "Niet geplande training" en dan blijft de workout van 1:30 gewoon staan, de volgende rit waarin ik de workout heb gedaan kan ik dan toevoegen als "geplande training" en dat werkt gewoon. Het moeten losse ritten zijn anders krijg ik een workout die niet past binnen de tijd. Ik heb dus wel de mogelijkheid om deze ritten in te passen en Join gaat daar keurig adaptief mee om, alleen de voorspelling voor het schema klopt dus verder niet want die gaat uit van een lager trainingsvolume dan ik in werkelijkheid heb.

Dat is nu overigens niet zo'n probleem, ik heb nu een LSRF schema op staan om af en toe een zinnige workout te hebben, maar mogelijk wordt dat lastiger als ik echt een gericht trainings programma ga doen.

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 19 sep 2023 15:52

Kluus schreef: 19 sep 2023 09:46 Ik heb dus wel de mogelijkheid om deze ritten in te passen en Join gaat daar keurig adaptief mee om, alleen de voorspelling voor het schema klopt dus verder niet want die gaat uit van een lager trainingsvolume dan ik in werkelijkheid heb.
Die voorspelling maakt dan toch verder niet uit, daar kan en doen je toch verder niets mee? Het adaptieve vermogen van Join past dan toch gewoon het schema voor de dagen erna aan en die kan je gewoon uitvoeren lijkt me. Plus dat steeds een uurtje extra op duur of herstel tempo niet het grote verschil gaat maken.

Plaats reactie