De gepensioneerden zijn sowieso helemaal de sigaar met de huidige inflatie, ze hebben ook weinig mogelijkheden om hun ( gespaarde) pensioen aan te vullen.
Politiek
Afgelopen jaar hebben de meeste gepensioneerden een serieuze indexatie gehad. Ook Aow is gestegen. Regels voor indexeren zijn enorm versoepeld en dekkingsgraden zijn hoog. Dit is niet het moment voor een klaagzang van gepensioneerden.
Het probleem is dat "de gepensioneerden" geen homoge groep is qua financiële situatie. Het merendeel zwemt in het geld, een deel is altijd relatief arm geweest en heeft een huurhuis en een gedeelte heeft nu een laag inkomen en zit vast in een huis dat geld waard is maar er is niks betaalbaars om naar door te stromen. Vaak zijn de energielasten ook nog hoog.
Campagnolo Ultra Dork
Mijn zwembad staat praktisch leeg en ik vrees dat dat geldt voor een heleboel van die "stinkend rijke" pensionado's.Ernie C. schreef: ↑19 sep 2023 20:08 Het probleem is dat "de gepensioneerden" geen homoge groep is qua financiële situatie. Het merendeel zwemt in het geld, een deel is altijd relatief arm geweest en heeft een huurhuis en een gedeelte heeft nu een laag inkomen en zit vast in een huis dat geld waard is maar er is niks betaalbaars om naar door te stromen. Vaak zijn de energielasten ook nog hoog.
Dan had je maar niet moeten gaan fietsen als hobbysenior schreef: ↑19 sep 2023 20:14Mijn zwembad staat praktisch leeg en ik vrees dat dat geldt voor een heleboel van die "stinkend rijke" pensionado's.Ernie C. schreef: ↑19 sep 2023 20:08 Het probleem is dat "de gepensioneerden" geen homoge groep is qua financiële situatie. Het merendeel zwemt in het geld, een deel is altijd relatief arm geweest en heeft een huurhuis en een gedeelte heeft nu een laag inkomen en zit vast in een huis dat geld waard is maar er is niks betaalbaars om naar door te stromen. Vaak zijn de energielasten ook nog hoog.
De kans is nog steeds vrij groot dat je in één van die andere groepen valt. En met "zwemmen in het geld", bedoel ik niet alleen een huis in het buitenland, een boot, een camper en/of iedere dag op de golfbaan. Gewoon een goed pensioen en lage vaste lasten creëert al zoveel meer financiële ruimte dan een gezin met anderhalf x een beetje boven minimumloon, laat staan een alleenstaande ouder met laag inkomen.
Campagnolo Ultra Dork
Nogmaals, lang niet elke gepensioneerde heeft dat. Jij projecteert een bepaald beeld terwijl dat niet klopt want "zwemmen in het geld" impliceert eigenlijk wel degelijk zaken als "een huis in het buitenland, een boot, een camper en/of iedere dag op de golfbaan" of zaken in die geest. Overigens rijdt ik met een vrij goedkope fiets van inmiddels 15 jaar oud. Mijn schaatsen, dat is een ander verhaal
Zozo, jij durft met een serieuse indexatie van 1,6% van de pensioenen, de eerste sinds 12 jaar en meer dan 7% negatieve indexatie tussentijds.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het zou eerlijker zijn niet meer in % te verhogen maar in bedragen. Als een product 4% duurder wordt is dat in % een lager bedrag voor iemand die €110.000 p/jaar koopkracht + 1.7% verdient dan voor iemand die €30.000 p/jaar koopkracht 1.3%verdient.
Verschil tussen arm en rijk loopt alleen maar meer uit elkaar.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Nogmaals het is een zooitje, vanavond bij Lubach, een van de vele voorbeelden;
Een ouder met 1 kind
40 uur werken @ €4370 bruto hou je netto aan over € 3617
20 uur werken @ € 2185 bruto hou je netto aan over € 3042 met alle toeslagen
Weet je meteen waarom Nederland kampioen deeltijd werken is…. ( 48%)
Een ouder met 1 kind
40 uur werken @ €4370 bruto hou je netto aan over € 3617
20 uur werken @ € 2185 bruto hou je netto aan over € 3042 met alle toeslagen
Weet je meteen waarom Nederland kampioen deeltijd werken is…. ( 48%)
Genuanceerder kan ik t niet opschrijven. De meeste fondsen hebben zeer ruim geindexeerd namelijk. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Daar gaat het niet over. Het verleden erbij halen. Is zoals refereren naar het feit dat er in de jaren 90 een greep uit de pensioenfonds ABP is gedaan door se overheid. Of dat het kwartje van Kok nog van de benzineprijs moet.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Het is echt lastig om dat goed in te regelen. Mensen met hoger inkomen hebben vaak ook een grotere woning (meer OZB, energiekosten), ander bestedingspatroon, etc. Daar kan soms best wat vanaf, maar hoe doe je dat eerlijk?nijkie schreef: ↑19 sep 2023 22:55 Het zou eerlijker zijn niet meer in % te verhogen maar in bedragen. Als een product 4% duurder wordt is dat in % een lager bedrag voor iemand die €110.000 p/jaar koopkracht + 1.7% verdient dan voor iemand die €30.000 p/jaar koopkracht 1.3%verdient.
Al dit is imho geneuzel in de marge als je de enorme winsten van de energiemaatschappijen zijn om maar wat te noemen en de absurde kosten van de zorg. De problematiek is veel groter dan simpelweg inflatiecorrectie indexeren.
Ik heb hier op kantoor voorgesteld om alle schalen die boven de CAO vallen even te bevriezen voor inflatiecorrectie. In de basis best een fair plan leek mij, maar een aantal jongere collega's die net boven de CAO vallen en in een mooi groeitraject zitten worden hierdoor wel naar verhouding hard "gestraft" voor hun inzet. Is dus ook niet haalbaar. We gaan nu dus inzetten op voorlopig geen verhoging van de bovenste tredes per schaal. Wat ogenschijnlijk redelijk is, treft altijd wel weer iemand anders.
En over die armoede: ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik zie teveel voorbeelden om mij heen (mensen op de werkvloer bij ons, verhalen van een vriendin die dierenarts is) dat veel mensen die krap zitten wel kettingroker zijn, 2 huisdieren hebben, wel een iphone 14 hebben, een origineel RedBull jack, etc. Ik gok, zonder enige onderbouwing, dat 1/3 van de mensen met schulden met normaal geldbeheer geen schuld hadden gehad.
Less is bore
Precies. Las dat de zorgkosten 103mrd zijn in 2024... stel 10mln belasting betalers... dat is dan ongeveer €10.000 per jaar per belastingbetalende nederlander naar de zorg... in dat perspectief is de verhoging van de zorgpremie van 12 euro per maand natuurlijk helemaal niks. En zit t werkelijke probleem heel ergens anders... maar dat wordt vakkundig door de politiek buiten beeld gehouden.daniel1975 schreef: ↑20 sep 2023 08:21 .... de absurde kosten van de zorg. De problematiek is veel groter dan simpelweg inflatiecorrectie indexeren.