Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 sep 2023 18:01

Je kan toch gewoon 2u30 opgeven en dan van de 40 minuten duur aan het begin en aan het eind gewoon inkorter.
Of ff een blokje skippen, dan heb je we de 2,5 uur training en je duur, alleen in een iets andere tijdlijn.

Dat maakt echt niet veel uit, tenzij je perse een hoog cijfer wilt voor je workout. Wat ik persoon al een hele slechte optie vind.
Want ik zie hier ook dat er een aantal opsesief mee bezig zijn en dat ik gewoon niet goed.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 sep 2023 10:46

Ik ben nieuw binnen join dus misschien is deze vraag al eerder gesteld. Maar:

Ik fiets 3 a 4 keer per week waarbij 1a2 intensieve trainingen en 2 duurritten van circa 3 uur.
Mijn nieuwe schema van join stelt ondanks mijn beschikbaarheid voor de komende week maar 3 ritten van 1 uur voor in het lsrf schema.
Dat schiet natuurlijk niet echt op. Herkennen jullie dit?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 sep 2023 10:52

metor schreef: 19 sep 2023 15:52
Kluus schreef: 19 sep 2023 09:46 Ik heb dus wel de mogelijkheid om deze ritten in te passen en Join gaat daar keurig adaptief mee om, alleen de voorspelling voor het schema klopt dus verder niet want die gaat uit van een lager trainingsvolume dan ik in werkelijkheid heb.
Die voorspelling maakt dan toch verder niet uit, daar kan en doen je toch verder niets mee? Het adaptieve vermogen van Join past dan toch gewoon het schema voor de dagen erna aan en die kan je gewoon uitvoeren lijkt me. Plus dat steeds een uurtje extra op duur of herstel tempo niet het grote verschil gaat maken.
Ja als die voorspelling verder niet uit maakt is de methode waarop ik nu werk op zich wel prima, ik zal het nog even aankijken. Anders zal ik eens kijken wat er mogelijk is als je inderdaad je eigen interpretatie aan de workout geeft, op zich deel ik nu ook al de warmup en cooldown naar eigen inzicht en de verkeerssituatie in.

En ja, ik ben ook wel gevoelig voor die workout score eigenlijk... :lol:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 sep 2023 11:35

bakboord1 schreef: 20 sep 2023 10:46 Ik ben nieuw binnen join dus misschien is deze vraag al eerder gesteld. Maar:

Ik fiets 3 a 4 keer per week waarbij 1a2 intensieve trainingen en 2 duurritten van circa 3 uur.
Mijn nieuwe schema van join stelt ondanks mijn beschikbaarheid voor de komende week maar 3 ritten van 1 uur voor in het lsrf schema.
Dat schiet natuurlijk niet echt op. Herkennen jullie dit?
Ja dat herken ik en is inderdaad al wel vaker besproken. Bijna alle schema's starten heel behoudend. Je kan twee dingen doen.

1. Je houdt je netjes aan het schema. Het volume zal langzaamaan worden opgevoerd. Het zou wellicht kunnen helpen om de RPE score die je toekent helemaal op 1 te zetten na de rit. Op die manier vertel je het algoritme dat je meer aan kunt.
2. Je negeert het schema deels, je blijft gewoon je eigen ritjes doen, naast de ritten van JOIN

Als je voor optie 2 kiest, is het zaak jouw extra ritten niet op te voeren in JOIN. Doe je dat wel, zal JOIN je onherroepelijk rust geven en JOIN trainingen (deels) schrappen. Dit gaat door tot het punt dat JOIN vindt dat je (zwaar) overtraind bent. Been there, done that :lol:
Laatst gewijzigd door havana op 20 sep 2023 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4163
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 sep 2023 11:39

Ik heb mij opgegeven voor een FTP verhogend schema en ben 2-3 uur per dag beschikbaar. Toch daalt mijn Join-score in de toekomst van 20 nu naar 18. Dat is weinig hoopgevend!
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2023 11:44

Laat dat los, ik kijk daar nooit naar. Er zitten gewoon rare dingen in. Ook de workout score, wat mij betreft totaal onzinnig en voor heel veel mensen een verkeerde (letterlijk gevaarlijke) optie.

Join score is geen FTP meting en ook geen Vo2 meting maar een totaal gemiddelde van "iets"

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 sep 2023 13:56

havana schreef: 20 sep 2023 11:35
bakboord1 schreef: 20 sep 2023 10:46 Ik ben nieuw binnen join dus misschien is deze vraag al eerder gesteld. Maar:

Ik fiets 3 a 4 keer per week waarbij 1a2 intensieve trainingen en 2 duurritten van circa 3 uur.
Mijn nieuwe schema van join stelt ondanks mijn beschikbaarheid voor de komende week maar 3 ritten van 1 uur voor in het lsrf schema.
Dat schiet natuurlijk niet echt op. Herkennen jullie dit?
Ja dat herken ik en is inderdaad al wel vaker besproken. Bijna alle schema's starten heel behoudend. Je kan twee dingen doen.

1. Je houdt je netjes aan het schema. Het volume zal langzaamaan worden opgevoerd. Het zou wellicht kunnen helpen om de RPE score die je toekent helemaal op 1 te zetten na de rit. Op die manier vertel je het algoritme dat je meer aan kunt.
2. Je negeert het schema deels, je blijft gewoon je eigen ritjes doen, naast de ritten van JOIN

Als je voor optie 2 kiest, is het zaak jouw extra ritten niet op te voeren in JOIN. Doe je dat wel, zal JOIN je onherroepelijk rust geven en JOIN trainingen (deels) schrappen. Dit gaat door tot het punt dat JOIN vindt dat je (zwaar) overtraind bent. Been there, done that :lol:
Oh, thanks. Dat tweede is helemaal niet de bedoeling namelijk!
Wel bijzonder want join haalt de laatste 3 maanden uit strava op.
Ik heb dan ook een eftp volgens join waar ik jaloers op ben en die ik met een heel jaar trainen nog niet ga halen. 😉

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 sep 2023 14:00

Dat is inderdaad vreemd, had ik ook al gemerkt. Je zou denken dat het algoritme de start van het schema aanpast aan je gebruikelijke belasting. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Misschien kan Ilja hier nog wat over zeggen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2023 15:02

Precies hetzelfde gehad, dat doet join echt niet (of het werkt niet)....... Ik weet dat ze het zeggen.
Sterker, ik stopte met het ene doel en verder met het andere en precies hetzelfde. Toen ben ik er maar helemaal mee gestopt

brutus
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 20 sep 2023 15:19

Bij mij voorspelde Join ook veel rust, het doen van een ftp test trok veel recht.

Er staat bij de workout score nu ook duidelijk waar de crux zit.
Bij mezelf zie ik vaak dat het intensieve werk net te laag is en het rustige te hoog.
Dat vat ik zeker op als een verbeter punt, en dus een nuttige toevoeging van de app.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13545
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2023 15:30

Wat is nog wel mis. Ze zouden veel beter van het powerprofile uit kunnen gaan.
Ik ben iets meer anearoob dan gemiddeld, dus de intensieve blokken gaan me relatief makkelijk af.

Nu heb je inderdaad mensen die de intensieve blokken nooit halen

1094
Forum-lid
Berichten: 2059
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 sep 2023 16:34

Ik zou graag een optie zien om de kracht blokken te negeren. Dat werkt voor geen meter op een vlakke weg. Als je je training shuffled dan krijg je iets ander maar weer met het krachtstuk er in

Plaats reactie