Ik heb de Force remmen op mijn inmiddels verkochtte Ultimate helemaal vrij van ellende gekregen. Setje Galfer blokken en XTR schijven loste alles op
Specialized
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
Blokkendoos? Oordeel zelf
Verder vind ik het helemaal prima hoor, dat je SRAM fan bent. Maar nepnieuws verspreiden over Shimano's accu vind ik wel een beetje heel laag bij de grond. Als je je daar toe moet verlagen geeft wel aan dat de argumenten écht op waren.
Ja, er zijn problemen geweest met defecte accu's. Procentueel gezien zijn dat er nog altijd héél wat minder dan de problemen die er met AXS en eTap m.b.t. derailleurs en batterijen zijn en zijn geweest.
Je doet bovendien voorkomen alsof het uitbouwen van een batterij veel werk is. Ook dat is gewoon onzin. Net als dat geneuzel over krijsende schijven. Shimano schrijven krijsen niet, die van SRAM overigens ook niet. Behalve dan als 't nat ligt, dan wel maar dat is helaas een producteigenschap.
De reden dat je wel krijsende schijven tegenkomt in de praktijk is dat mensen veel te veel smeermiddel gebruiken en dit op de discs/blokken terecht komt.
Ik zal nooit beweren dat SRAM waardeloos spul is want dat is het niet. Je kan er zelfs de Tour mee winnen. Wél zijn er gewoon verschillen en die moet je zo eerlijk mogelijk benoemen. Als je argument gaat aandragen dat de lelijke batterijen mooi zijn, dan zit er maar één ding op en dat is een afspraak maken bij de Pearl.
Overigens zal ik ook nooit beweren dat het 2-batterijensysteem van SRAM geen voordelen heeft. Natuurlijk heeft dat voordelen. Maar ook nadelen, waarvan de looks de belangrijkste is.
Verder vind ik het helemaal prima hoor, dat je SRAM fan bent. Maar nepnieuws verspreiden over Shimano's accu vind ik wel een beetje heel laag bij de grond. Als je je daar toe moet verlagen geeft wel aan dat de argumenten écht op waren.
Ja, er zijn problemen geweest met defecte accu's. Procentueel gezien zijn dat er nog altijd héél wat minder dan de problemen die er met AXS en eTap m.b.t. derailleurs en batterijen zijn en zijn geweest.
Je doet bovendien voorkomen alsof het uitbouwen van een batterij veel werk is. Ook dat is gewoon onzin. Net als dat geneuzel over krijsende schijven. Shimano schrijven krijsen niet, die van SRAM overigens ook niet. Behalve dan als 't nat ligt, dan wel maar dat is helaas een producteigenschap.
De reden dat je wel krijsende schijven tegenkomt in de praktijk is dat mensen veel te veel smeermiddel gebruiken en dit op de discs/blokken terecht komt.
Ik zal nooit beweren dat SRAM waardeloos spul is want dat is het niet. Je kan er zelfs de Tour mee winnen. Wél zijn er gewoon verschillen en die moet je zo eerlijk mogelijk benoemen. Als je argument gaat aandragen dat de lelijke batterijen mooi zijn, dan zit er maar één ding op en dat is een afspraak maken bij de Pearl.
Overigens zal ik ook nooit beweren dat het 2-batterijensysteem van SRAM geen voordelen heeft. Natuurlijk heeft dat voordelen. Maar ook nadelen, waarvan de looks de belangrijkste is.
Laatst gewijzigd door havana op 20 sep 2023 09:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb Red ETAP op twee fietsen en Dura Ace 12 speed op een andere. Allebei functioneren ze meer dan behoorlijk. Voor mij is de ergonomie van ETAP onovertroffen, de shifters en hoods passen me erg goed en de schakellogica is net iets beter (beide shift levers samen gebruiken voor de voorderailleur is minder foutgevoelig dan de tweede knop links of rechts in mijn geval). Ook het concept met de twee batterijen die extern en onderling uitwisselbaar zijn, vind ik beter. Maar qua schakelkwaliteit wint Shimano het wel hands down. En ik heb ook al wel 2x een ETAP achterderailleur gehad die de geest gaf.
Voor een volgende fiets zou ik Shimano kiezen.
Voor een volgende fiets zou ik Shimano kiezen.
Precies wat Havana zegt, die blokkendoos zijn ze met de huidige lijn vanaf dus dat is geen argument meer, en daarnaast vond ik SRAM inderdaad ook al een stuk lomper dan Shimano. Maar dat is allemaal inderdaad subjectief.
Met SRAM shifters heb ik geen ervaring maar grootste nadeel van SRAM remmen vind ik het gebruik van DOT in plaats van Minerale olie. DOT heeft absoluut voordelen en is noodzakelijk in remsystemen voor auto's en motoren maar die voordelen zijn niet of nauwelijks van toepassing op fietsen volgens mij. Daar tegenover staat dat DOT wel veel smeriger en aggresiever spul is om te verwerken en niet houdbaar na openen omdat het hydrofiel is. Shimano Minerale olie is daarentegen eeuwig houdbaar en heb ik gewoon in een liter verpakking in de schuur staan waar ik af en toe wat uit kan trekken (niet dat dat vaak voorkomt, maar toch).
Ik vind het ook wel jammer eigenlijk dat Specialized (om weer een beetje on-topic te gaan) meer richting SRAM lijkt te trekken, zeker op gebied van MTB's is dit al het geval.
Met SRAM shifters heb ik geen ervaring maar grootste nadeel van SRAM remmen vind ik het gebruik van DOT in plaats van Minerale olie. DOT heeft absoluut voordelen en is noodzakelijk in remsystemen voor auto's en motoren maar die voordelen zijn niet of nauwelijks van toepassing op fietsen volgens mij. Daar tegenover staat dat DOT wel veel smeriger en aggresiever spul is om te verwerken en niet houdbaar na openen omdat het hydrofiel is. Shimano Minerale olie is daarentegen eeuwig houdbaar en heb ik gewoon in een liter verpakking in de schuur staan waar ik af en toe wat uit kan trekken (niet dat dat vaak voorkomt, maar toch).
Ik vind het ook wel jammer eigenlijk dat Specialized (om weer een beetje on-topic te gaan) meer richting SRAM lijkt te trekken, zeker op gebied van MTB's is dit al het geval.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
SRAM doet het bij de gravel en mtb gewoon steengoed.
Qua ergonomie is er geen shifter die in de buurt van een GRX di2 shifter komt, maar daar stoppen eigenlijk de pluspunten van shimano wel zo'n beetje. SRAM op bijna alle prijsniveaus draadloos, Shimano introduceeert bij de nieuwe GRX nota bene alleen maar mechanisch.
Zullen best wat puristen zijn die dat waarderen, maar de massa wil gewoon dan electrisch schakelen. Doet Sram gewoon heel goed.
Op de weg ligt het stuk genuanceerder. Een 105di2 groep is 50gr zwaarder dan een Force AXS, maar wel goedkoper.
Qua ergonomie is er geen shifter die in de buurt van een GRX di2 shifter komt, maar daar stoppen eigenlijk de pluspunten van shimano wel zo'n beetje. SRAM op bijna alle prijsniveaus draadloos, Shimano introduceeert bij de nieuwe GRX nota bene alleen maar mechanisch.
Zullen best wat puristen zijn die dat waarderen, maar de massa wil gewoon dan electrisch schakelen. Doet Sram gewoon heel goed.
Op de weg ligt het stuk genuanceerder. Een 105di2 groep is 50gr zwaarder dan een Force AXS, maar wel goedkoper.
Less is bore
Paar kritische noten:
Grtzhavana schreef: ↑20 sep 2023 09:10
Ja, er zijn problemen geweest met defecte accu's. Procentueel gezien zijn dat er nog altijd héél wat minder dan de problemen die er met AXS en eTap m.b.t. derailleurs en batterijen zijn en zijn geweest.
Zijn hier officiele percentages over bekend?
Ik zal nooit beweren dat SRAM waardeloos spul is want dat is het niet. Je kan er zelfs de Tour mee winnen. Wél zijn er gewoon verschillen en die moet je zo eerlijk mogelijk benoemen. Als je argument gaat aandragen dat de lelijke batterijen mooi zijn, dan zit er maar één ding op en dat is een afspraak maken bij de Pearl.
Is natuurlijk een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik die batterijen echt iets bijdragen, en juist bij Shimano het er priegelig uitzien. Maar dat zou ik nooit als valide argument kunnen aanvoeren.
Overigens zal ik ook nooit beweren dat het 2-batterijensysteem van SRAM geen voordelen heeft. Natuurlijk heeft dat voordelen. Maar ook nadelen, waarvan de looks de belangrijkste is.
Wederom, kwestie van smaak..
Nee. Maar praat eens met een paar grote FM's. Of zoek eens via Google en kijk naar de aantallen. Houd dan in het achterhoofd dat er véél meer Di2 is verkocht dan SRAM.Zijn hier officiële percentages over bekend?
En dan de smaakdiscussie. Jij bekijkt het op microniveau. Jij vindt de batterijen iets bijdragen, jij vindt het mooi. Ik bekijk het op macro-niveau. Heel veel consumenten vinden de batterij lelijk. Dat ik dat toevallig ook vind, is niet relevant. Dit was wat veel mensen teruggeven, de batterijen zijn niet mooi. Wat hierbij natuurlijk ook meespeelt is het sociale fenomeen van acceptatie: je koopt iets en gaat het vanzelf mooi vinden en raakt eraan gewend. Heb ik bij mijn vrouw ook wel eens
Overigens... De GRX Di2 12sp komt er wel degelijk aan. De reden dat de introductie nog niet is gedaan is dat er nog een behoorlijke voorraad Di2 11 speed ligt die op moet. De 11sp Di2 GRX groep van Shimano is één van Shimano's minst succesvolle groepen van de afgelopen jaren. SRAM heeft de gravelmarkt (en ook de MTB markt) behoorlijk naar zich toegetrokken. Volgens sommigen omdat Shimano geen one by heeft. Wat niet eens klopt...
Ook voor de MTB komt er een Di2 12 speed groep aan. Waarschijnlijk wordt deze tegelijk met de GRX gelanceerd.
Laatst gewijzigd door havana op 20 sep 2023 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan dit niet beter in dit topic viewtopic.php?t=30941 (voort) gezet worden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Oh, dat laatste is echt goed nieuws, daar wacht ik al bijna 5 jaar op. Nu nog bedenken of ik gewoon ga upgraden of dat ik wacht tot ze op de nieuwe MTB's zitten!
En ja eens met Nijkie, ik probeerde het nog on-topic te trekken maar dat lijkt niet te lukken.
En ja eens met Nijkie, ik probeerde het nog on-topic te trekken maar dat lijkt niet te lukken.
Vermoed van wel, maar helemaal zeker weet ik dat niet.