Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 20 sep 2023 11:24

EmPeHa schreef: 20 sep 2023 11:04 Ik neem aan dat aan die toeslagen geen sollicitatieplicht hangt? Of is er toch nog ergens een stok achter de deur om een fte betrekking te zoeken?
Op dit moment wordt er geen tegenprestatie van je verwacht als je toeslagen ontvangt.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 sep 2023 11:24

EmPeHa schreef: 20 sep 2023 11:04 Ik neem aan dat aan die toeslagen geen sollicitatieplicht hangt? Of is er toch nog ergens een stok achter de deur om een fte betrekking te zoeken?
Ik ben bang dat je eerste zin klopt. En dan gaan er weer mensen roepen dat niet iedereen kan werken. Dat klopt, maar de meesten wel. Al zou het maar zijn zoals in de Participatiewet "werken naar vermogen"

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 20 sep 2023 11:25

Jans schreef: 20 sep 2023 11:20
kxlight schreef: 20 sep 2023 09:33
Jans schreef: 20 sep 2023 09:11
Je komt met jouw cijfers niet uit, maar dat terzijde. Maar jij hebt een idee welk probleem er buiten beeld gehouden wordt? Ik ben echt benieuwd.
10 mln x 10.000 is 100mrd. Dat is het enige wat ik wil duiden. wat komt daarvan niet uit?

het probleem van oplopende zorgkosten. En daar komt Aow nog bij door vergrijzing.
Sorry, maar er zijn geen 10 miljoen mensen die 10.000 euro per jaar bijdragen aan ziektekosten
Je mist compleet mijn punt. Met het getallen voorbeeld probeer ik te duiden hoe gigantisch de zorgkosten zijn... Vandaar ook "stel" in mn post. Stel dat je 10 miljoen nederlanders hebt dan moeten die allemaal 10.000 per jaar betalen.

De realiteit is natuurlijk dat een hele berg NL-ers een paar duizend betalen en een kleiner deel veel meer dan 10.000... maar dat is mn punt niet.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 20 sep 2023 11:29

daniel1975 schreef: 20 sep 2023 08:21
nijkie schreef: 19 sep 2023 22:55 Het zou eerlijker zijn niet meer in % te verhogen maar in bedragen. Als een product 4% duurder wordt is dat in % een lager bedrag voor iemand die €110.000 p/jaar koopkracht + 1.7% verdient dan voor iemand die €30.000 p/jaar koopkracht 1.3%verdient.
Verschil tussen arm en rijk loopt alleen maar meer uit elkaar.
Het is echt lastig om dat goed in te regelen. Mensen met hoger inkomen hebben vaak ook een grotere woning (meer OZB, energiekosten), ander bestedingspatroon, etc. Daar kan soms best wat vanaf, maar hoe doe je dat eerlijk?
Al dit is imho geneuzel in de marge als je de enorme winsten van de energiemaatschappijen zijn om maar wat te noemen en de absurde kosten van de zorg. De problematiek is veel groter dan simpelweg inflatiecorrectie indexeren.

Ik heb hier op kantoor voorgesteld om alle schalen die boven de CAO vallen even te bevriezen voor inflatiecorrectie. In de basis best een fair plan leek mij, maar een aantal jongere collega's die net boven de CAO vallen en in een mooi groeitraject zitten worden hierdoor wel naar verhouding hard "gestraft" voor hun inzet. Is dus ook niet haalbaar. We gaan nu dus inzetten op voorlopig geen verhoging van de bovenste tredes per schaal. Wat ogenschijnlijk redelijk is, treft altijd wel weer iemand anders.

En over die armoede: ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik zie teveel voorbeelden om mij heen (mensen op de werkvloer bij ons, verhalen van een vriendin die dierenarts is) dat veel mensen die krap zitten wel kettingroker zijn, 2 huisdieren hebben, wel een iphone 14 hebben, een origineel RedBull jack, etc. Ik gok, zonder enige onderbouwing, dat 1/3 van de mensen met schulden met normaal geldbeheer geen schuld hadden gehad.
Dat laatste ligt in mijn ogen dat ze virtueel geld hebben,ze zien alleen een paar cijfers en denken zo makkelijk.
Kopen op afbetaling,leasen,social media en vooral het makkelijk denken van ze.Van ons zijn ze bijna 21 en 25 en daar zit al best verschil in.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 sep 2023 12:27

kxlight schreef: 20 sep 2023 11:25
Jans schreef: 20 sep 2023 11:20
kxlight schreef: 20 sep 2023 09:33

10 mln x 10.000 is 100mrd. Dat is het enige wat ik wil duiden. wat komt daarvan niet uit?

het probleem van oplopende zorgkosten. En daar komt Aow nog bij door vergrijzing.
Sorry, maar er zijn geen 10 miljoen mensen die 10.000 euro per jaar bijdragen aan ziektekosten
Je mist compleet mijn punt. Met het getallen voorbeeld probeer ik te duiden hoe gigantisch de zorgkosten zijn... Vandaar ook "stel" in mn post. Stel dat je 10 miljoen nederlanders hebt dan moeten die allemaal 10.000 per jaar betalen.

De realiteit is natuurlijk dat een hele berg NL-ers een paar duizend betalen en een kleiner deel veel meer dan 10.000... maar dat is mn punt niet.
Aan de betalingen voor ziektekosten zitten maxima. En ja ik weet, wat er tekort is komt gewoon uit het belastinggeld. Waarom zou ik je punt niet begrijpen? Maar als je alles simplificeert dan gaat de wereld er best eenvoudig uitzien.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2023 12:34

nijkie schreef: 20 sep 2023 11:29
Dat laatste ligt in mijn ogen dat ze virtueel geld hebben,ze zien alleen een paar cijfers en denken zo makkelijk.
Kopen op afbetaling,leasen,social media en vooral het makkelijk denken van ze.Van ons zijn ze bijna 21 en 25 en daar zit al best verschil in.
Ik ben ook geinfluenced door Puck (Pina & Assos) :mrgreen:
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 sep 2023 12:35

Mensen worden beinvloed waar ze mee omgaan. Mensen die te zwaar zijn, gaan vaak ook met te zware mensen om.
Wij zitten mekaar hier toch ook gek te maken met steeds lijper spul voor die fiets. Nu kan dat niet zoveel kwaad als je het geld er maar voor hebt.

Mensen gaan vaak iets anders zoeken als ze geen geld hebben. Hoeveel zijn er niet koopverslaafd, zie hier alle topic, ook niets aan de hand als je het geld hebt. Maar wat zou je doen als je het niet hebt, dan houd je tijd over. Neem je misschien een hond of een kat voor de gezelligheid. Die mensen overzien dat niet en willen ook iets. Hoe dom het er voor een ander ook uit kan zien.

Vorig keer zei ik nog dat je als gezin met 3000 euro maar moeilijk uitkomt en dan zijn er gefonsde wenkbrauwen, maar het uikering niveau ligt al op 26 a 2700 met toeslagen. En voor 3000 netto moet je er toch rond de 60k per jaar verdienen. ruim boven modaal dus! Dat klopt toch ook niet met elkaar? Het uikering niveau ligt hoger dan een modaal inkomen???? En het zit in de kosten van je primaire levensonderhoud.

En waarom "kopen" ze een iphone, omdat ze het abo wel af kunnen sluiten voor 40 per maand, maar een A53 voor 250 euro hebben ze niet.
Dat is de cirkel waar die mensen inzitten. Nogmaals dat lijkt heel dom, maar dat overzien ze echt niet.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 sep 2023 12:40

Ik ben meer bang dat voor een grote groep geldt met problemen: ik leef vandaag, morgen zie ik wel weer. Eerst de mensen die wel nadenken de ogen uitsteken en daarna aan de klaagzang. Er zijn ook mensen met weinig inkomen die het allemaal heel netjes doen. Het kan dus vaak wel.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 20 sep 2023 13:04

wasbeer2006 schreef: 20 sep 2023 12:35 Vorig keer zei ik nog dat je als gezin met 3000 euro maar moeilijk uitkomt en dan zijn er gefronste wenkbrauwen, maar het uitkering niveau ligt al op 26 a 2700 met toeslagen.
Dat is toch logisch als je boven je stand leeft met ieder (gezin met twee kinderen) een iPhone abonnement van € 40 per maand. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 20 sep 2023 13:10

Jans schreef: 20 sep 2023 12:40 Ik ben meer bang dat voor een grote groep geldt met problemen: ik leef vandaag, morgen zie ik wel weer. Eerst de mensen die wel nadenken de ogen uitsteken en daarna aan de klaagzang. Er zijn ook mensen met weinig inkomen die het allemaal heel netjes doen. Het kan dus vaak wel.
Lijkt me idd veel vaker voor te komen dan je denkt.
Heb als leidinggevende eens een job gehad, waarbij ik met enige regelmaat een dienst buiten kantooruren mee draaide.
Iedereen klagen over het salaris, maar ik was de enige met een broodtrommel. De rest ging eten halen, elke dienst weer.
Zie ook herhaaldelijk voorbij komende crowdfundings acties voor zaken waarvoor ik maandelijks verzekeringspremie betaal.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 20 sep 2023 13:17

Tja ik denk dat iedereen eigenlijk een pas op de plaats zou moeten maken, maar ja dat scoort niet in verkiezingstijd. Dus gaat iedereen erop vooruit en worden de lasten (en de aanpak van grote problemen) naar de toekomst geschoven. Onder het motto wie dan leeft wie dan zorgt.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 20 sep 2023 13:21

Zo zie je maar weer dat het gemiddelde forumlid niet veel verschilt van de gemiddelde politicus; de boekhoudkundige blik reikt niet verder dan het eigen spreadsheet.

Even wat perspectief: €46miljard fossiele subsidie versus €2miljard pleisters (een toeslagje hier en daar) om armoede te bestrijden.

Vandaag gaat de VVD verdedigen dat het verhogen van het minimumloon te veel kost; oplopende staatsschuld en slecht voor de concurrentiepositie. Het begrip empathie of menswaardigheid, ja zelfs beschaving, lijdt wederom een nederlaag.
Laatst gewijzigd door Klein_Verzet op 20 sep 2023 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten