Wielrenners in de Media (Geenstijl)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als mens..... en dat is het erge......
Kan je het ze kwalijk nemen, de hele dag zijn ze letterlijk bezig met de letter der wet. (sommige) gaan door die bril de hele wereld zien.
Ik heb vrienden in de security die hebben net geen slot op een keukenkastje.
"Het recht van de snelste".
In dit geval een 14-jarige jongen op een fatbike versus een 71-jarige man op een racefiets.
Wie het snelste kan, heeft altijd voorrang.
De afloop staat achter de link naar de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/20/ru ... n-a4174902
In dit geval een 14-jarige jongen op een fatbike versus een 71-jarige man op een racefiets.
Wie het snelste kan, heeft altijd voorrang.
De afloop staat achter de link naar de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/20/ru ... n-a4174902
hun fietsen.
Heel herkenbaar, gelukkig niet die ongelukkige afloop maar wel die onveilige situaties die (kunnen) ontstaan.BertL schreef: ↑20 sep 2023 12:10 "Het recht van de snelste".
In dit geval een 14-jarige jongen op een fatbike versus een 71-jarige man op een racefiets.
Wie het snelste kan, heeft altijd voorrang.
De afloop staat achter de link naar de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/20/ru ... n-a4174902
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Wijze les voor wielrenners in deze is,.... ga niet bij elkaar in het wiel rijden.
De fatbike lette voor geen meter op en is hoofd verantwoordelijk voor het ongeluk. De wielrenner in het wiel kóós ervoor om niet op te letten. In het wiel zie je domweg minder goed gevaar aankomen.
De fatbike lette voor geen meter op en is hoofd verantwoordelijk voor het ongeluk. De wielrenner in het wiel kóós ervoor om niet op te letten. In het wiel zie je domweg minder goed gevaar aankomen.
Live fast; die young. mijn blog
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Even los van het voorval, krijg ik toch wel ook jeuk van dit artikeltje hoor.
"Uit enquêtes blijkt dat veel fietsers zich niet meer veilig voelen op het fietspad. Terecht. Ruim een derde van de verkeersdoden is een fietser."
het argument waarom dat gevoel van onveiligheid terecht is, mist toch wel veel context. Daarvoor moet je toch kijken naar het totaal aantal verkeersdoden en de ontwikkeling daarvan over de jaren. Daarnaast moet ja dan ook neerleggen hoeveel er gefietst en gereden wordt - reiskilometers. En secundair zou je ook nog mogen kijken - eventueel - wat het gevolg van het alternatief is. Namelijk minder fietsen, dus minder bewegen, dus meer andere fysieke klachten en ziekten. en/of meer autokilometers. In dat alternatief zal het aantal verkeersdoden en/of het aandeel fietsers daarin vast lager zijn - maar zijn we daar beter mee af?
"Dus duwen ouders hun kinderen in de elektrische bakfiets de weg op om voorrang af te dwingen "
Het is een column, dus ik snap dat dit wat scherp neergezet wordt. Maar de keuze voor de bakfiets is toch niet om baas op fietspad te zijn, maar omdat het lekker practisch is. Waarschijnlijk zal het merendeel van de bakfiets ouders als alternatief de "kids" met de auto naar school brengen. Daar wordt het rondom de scholen zeker niet veiliger van. Een ander alternatief is de kinderen zelf laten fietsen of gewoon met zitjes op een normale fiets. Maar ik vermoed, weliswaar op onderbuikgevoel, dat maar een klein deel van de bakfietsouders vanuit deze alternatieve stroom komt.
"Uit enquêtes blijkt dat veel fietsers zich niet meer veilig voelen op het fietspad. Terecht. Ruim een derde van de verkeersdoden is een fietser."
het argument waarom dat gevoel van onveiligheid terecht is, mist toch wel veel context. Daarvoor moet je toch kijken naar het totaal aantal verkeersdoden en de ontwikkeling daarvan over de jaren. Daarnaast moet ja dan ook neerleggen hoeveel er gefietst en gereden wordt - reiskilometers. En secundair zou je ook nog mogen kijken - eventueel - wat het gevolg van het alternatief is. Namelijk minder fietsen, dus minder bewegen, dus meer andere fysieke klachten en ziekten. en/of meer autokilometers. In dat alternatief zal het aantal verkeersdoden en/of het aandeel fietsers daarin vast lager zijn - maar zijn we daar beter mee af?
"Dus duwen ouders hun kinderen in de elektrische bakfiets de weg op om voorrang af te dwingen "
Het is een column, dus ik snap dat dit wat scherp neergezet wordt. Maar de keuze voor de bakfiets is toch niet om baas op fietspad te zijn, maar omdat het lekker practisch is. Waarschijnlijk zal het merendeel van de bakfiets ouders als alternatief de "kids" met de auto naar school brengen. Daar wordt het rondom de scholen zeker niet veiliger van. Een ander alternatief is de kinderen zelf laten fietsen of gewoon met zitjes op een normale fiets. Maar ik vermoed, weliswaar op onderbuikgevoel, dat maar een klein deel van de bakfietsouders vanuit deze alternatieve stroom komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Er stonden ook nog en paar linkjes in het artikel en die heb ik zitten lezen.MarkVeenstra schreef: ↑20 sep 2023 13:27 Even los van het voorval, krijg ik toch wel ook jeuk van dit artikeltje hoor.
"Uit enquêtes blijkt dat veel fietsers zich niet meer veilig voelen op het fietspad. Terecht. Ruim een derde van de verkeersdoden is een fietser." ....
- Veruit het veiligste vervoermiddel per gereden kilometer bleek de auto, daarna de fiets, dan de brommer en dan de motor. Fietsen was iets van 3-4 keer zo dodelijk per gereden auto kilometer. Motor rijden (en brommer rijden deed daar niet veel voor onder) bleek zo'n 17 keer dodelijker dan autorijden per km.
- Boven de 80 moet je echt stoppen met fietsen. Iets van 90% van alle dodelijke slachtoffers zat in die groep
- Er waren weinig cijfers bekend over het verschil tussen racefietsen en gewone fietsen of elektrische fietsen
- Ook weinig cijfers over ongevallen met zwaar lichamelijke schade
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
3 a 4 keer meer doden per kilometer valt me mee. Op 50km snelweg is de kans ongeveer 0 dat je om het leven komt. Al zie ik soms mensen die het wel proberen.
Net zoals ouderen soms te lang in een auto rijden doen ze dat ook op de fiets. Als 90% in de groep boven de 80 zit, lijkt me wel heel veel overigens. Dan valt het wel mee met het aantal "echte" verkeersdode. Dat bedoel ik niet rot, maar bv een motorijder die met 200 tegen een boom rijd vind ik ook geen verkeersdode. Netzozeer dat als wij een berg met 80km/h afrijden en we gaan dood, ook geen verkeersdode vind ik.
Net zoals ouderen soms te lang in een auto rijden doen ze dat ook op de fiets. Als 90% in de groep boven de 80 zit, lijkt me wel heel veel overigens. Dan valt het wel mee met het aantal "echte" verkeersdode. Dat bedoel ik niet rot, maar bv een motorijder die met 200 tegen een boom rijd vind ik ook geen verkeersdode. Netzozeer dat als wij een berg met 80km/h afrijden en we gaan dood, ook geen verkeersdode vind ik.