Lopende terugroep / recall acties
Pirelli roept enkele batches van de P-Zero Race TLR terug.
Onderstaande bericht is van Bike-Discount:
Good day,
The tyre manufacturer Pirelli has informed us about a voluntary recall for some bicycle tyres from the P Zero Race TLR series.
Affected are tyres produced between the tenth week of 2023 and the 24th week of 2023. The recall relates to certain problems with the compatibility of the tyre with certain rims.
Ter controle: https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bik ... res-recall
Onderstaande bericht is van Bike-Discount:
Good day,
The tyre manufacturer Pirelli has informed us about a voluntary recall for some bicycle tyres from the P Zero Race TLR series.
Affected are tyres produced between the tenth week of 2023 and the 24th week of 2023. The recall relates to certain problems with the compatibility of the tyre with certain rims.
Ter controle: https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/bik ... res-recall
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Terugroep actie van Shimano cranks Dura-Ace en Ultegra
https://www.cyclist.co.uk/news/shimano- ... 05K8c6vENs
https://www.cyclist.co.uk/news/shimano- ... 05K8c6vENs
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Hebben ze erg lang mee gewacht. Vooral de 6800 cranks zijn kwetsbaar, zeker als ze met pekelwater in aanraking komen. Ik heb er ooit eentje van een fietsmaatje gezien waar de buitenste helft los kwam. Gelukkig zag ik het op tijd en is niets ergs gebeurd.
Het is nog niet echt een terugroep actie. Op dit moment alleen nog een inspectie oproep. Of zelf doen of laten doen. En pas als er afwijkingen zijn gaan ze vervangen.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tot nu toe alleen in de US en Canada.
Het vreemde is wel dat ze toegeven dat er een probleem is. Alleen nu doen ze alleen een inspectie. Beter geef je iedereen een r7000 105 crank. Die breken niet, die zijn hollow forged en niet gelijmd uit stukken aluminium.
Sorry, maar er zijn in Europa ook nog wel een miljoen exemplaren of meer in omloop. Eigenlijk moet je ze allemaal vervangen.
Wat voor een zin heeft het om je crank naar een fietsenmaker te brengen voor een 'inspectie'? Totdat ze echt vergaand beginnen met delamineren is er visueel niet veel te zien. Er is een korte periode met scheurvorming en eventueel kraken, dan gaan ze meestal vrij snel volledig. En pas als er visueel een probleem is dan wordt je crank vervangen? Daar heb je als consument toch weinig aan. Ik bedoel een beetje fietsenmaker heeft ook geen apparatuur om dat ding eens goed onder de loep te nemen. Wil je het zeker weten dan moet je echt een soort jig bouwen waarbij je er kracht via de pedaalas op kan zetten, zodat je kan zien of er ergens in de bonding kanten beweging zit. Evt met een of andere uv contrastvloeistof. Of cranks door de x-ray halen. Niet haalbaar om bij de gemiddelde fietsenmaker uit te voeren.
Nu kan je al wel voorspellen hoe dit gaat. Fietsenmaker bekijkt de crank twee minuten, stelt vast dat de kettingbladen versleten zijn. Verkoopt de klant een extra kettingblad. Maar dit biedt toch geen enkele garantie dat het een winter later niet alsnog kapot gaat.
En de fietsenmakers die ik ken bekijken die crank korter en minder gedetailleerd dan ik zelf zou doen.
Het vreemde is wel dat ze toegeven dat er een probleem is. Alleen nu doen ze alleen een inspectie. Beter geef je iedereen een r7000 105 crank. Die breken niet, die zijn hollow forged en niet gelijmd uit stukken aluminium.
Sorry, maar er zijn in Europa ook nog wel een miljoen exemplaren of meer in omloop. Eigenlijk moet je ze allemaal vervangen.
Wat voor een zin heeft het om je crank naar een fietsenmaker te brengen voor een 'inspectie'? Totdat ze echt vergaand beginnen met delamineren is er visueel niet veel te zien. Er is een korte periode met scheurvorming en eventueel kraken, dan gaan ze meestal vrij snel volledig. En pas als er visueel een probleem is dan wordt je crank vervangen? Daar heb je als consument toch weinig aan. Ik bedoel een beetje fietsenmaker heeft ook geen apparatuur om dat ding eens goed onder de loep te nemen. Wil je het zeker weten dan moet je echt een soort jig bouwen waarbij je er kracht via de pedaalas op kan zetten, zodat je kan zien of er ergens in de bonding kanten beweging zit. Evt met een of andere uv contrastvloeistof. Of cranks door de x-ray halen. Niet haalbaar om bij de gemiddelde fietsenmaker uit te voeren.
Nu kan je al wel voorspellen hoe dit gaat. Fietsenmaker bekijkt de crank twee minuten, stelt vast dat de kettingbladen versleten zijn. Verkoopt de klant een extra kettingblad. Maar dit biedt toch geen enkele garantie dat het een winter later niet alsnog kapot gaat.
En de fietsenmakers die ik ken bekijken die crank korter en minder gedetailleerd dan ik zelf zou doen.
Laatst gewijzigd door thestudent op 22 sep 2023 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
6800 cranks zijn nu gewoon ook oude zooi. Dit dunne aluminium heeft niet het eeuwige leven.Mehekachtohapi schreef: ↑21 sep 2023 20:38 Hebben ze erg lang mee gewacht. Vooral de 6800 cranks zijn kwetsbaar, zeker als ze met pekelwater in aanraking komen. Ik heb er ooit eentje van een fietsmaatje gezien waar de buitenste helft los kwam. Gelukkig zag ik het op tijd en is niets ergs gebeurd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Ik leef op oude zooi Maar ook een 6800 zou gewoon langer mee moeten gaan. Mijn kinderen rijden allebei met 105 10-speed en dat is echt nog steeds top.
De Amerikaanse procedure is dat nadat de productiecode is gecontroleerd, vervolgens de crank wordt gedemonteerd, schoongemaakt en met een speciale vloeistof getest. Waarvoor de fm van Shimano een vergoeding krijgt.thestudent schreef: ↑22 sep 2023 09:13
Nu kan je al wel voorspellen hoe dit gaat. Fietsenmaker bekijkt de crank twee minuten, stelt vast dat de kettingbladen versleten zijn. Verkoopt de klant een extra kettingblad. Maar dit biedt toch geen enkele garantie dat het een winter later niet alsnog kapot gaat.
En de fietsenmakers die ik ken bekijken die crank korter en minder gedetailleerd dan ik zelf zou doen.
Ik heb de 8000 Ultegra groep. Zal vanavond eens checken. Ik heb nog niet eerder van issues gehoord? Heb ik wat gemist?
Ik lees dat je bij issues een 12 speed crank krijgt. Er zijn wel wat draadjes op het forum waarbij een 12 speed crank gebruikt wordt met een 11 speed groep. Maar ik vind weinig info. Zijn er wellicht al wat meer ervaringen? Wel goed om dat hier nu te delen denk ik.
Ik lees dat je bij issues een 12 speed crank krijgt. Er zijn wel wat draadjes op het forum waarbij een 12 speed crank gebruikt wordt met een 11 speed groep. Maar ik vind weinig info. Zijn er wellicht al wat meer ervaringen? Wel goed om dat hier nu te delen denk ik.
Laatst gewijzigd door marsman op 22 sep 2023 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Ik zal ook zelf eens een inspectie doen en daarna naar de fietsenmaker. Misschien de fm een brief laten ondertekenen dat de crank zonder problemen te gebruiken is? Dit is een beetje een rare actie. Laat ze dan goed inspecteren met X-ray ofzo. Maar dit lijkt me ook een beetje de verantwoordelijkheid afschuiven. Als er wat gebeurd had je het zelf moeten laten checken of had de fm het beter moeten controleren.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019