Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 21 sep 2023 21:43

daniel1975 schreef: 21 sep 2023 21:06
kxlight schreef: 21 sep 2023 19:45
Theo V schreef: 21 sep 2023 19:26 Hebben we nu afgelopen middag een werkende democratie gezien?
Nu het kabinet demissionair is kunnen de partijen opeens wel met de "vijaard" praten en compromissen sluiten.
Ik ben benieuwd hoelang dit gaat duren.
Zal zeker afgelopen zijn na 22 november.
Gelukkig werd de ongedekte motie van Van der Plas kostelijk weggelachen… 😂
Ik heb het niet gezien…
Bij deze:
https://www.ad.nl/video/productie/van-d ... tie-400051

En inderdaad, het is n poppenkast

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 21 sep 2023 22:41

Jans schreef: 21 sep 2023 19:34
Theo V schreef: 21 sep 2023 19:26 Hebben we nu afgelopen middag een werkende democratie gezien?
Nu het kabinet demissionair is kunnen de partijen opeens wel met de "vijaard" praten en compromissen sluiten.
Ik ben benieuwd hoelang dit gaat duren.
Zal zeker afgelopen zijn na 22 november.
Ik ben een beetje beducht dat de staatsschuld het komende jaar flink op zal lopen. Want "alles" kan deze dagen.
Alles kan deze dagen vind ik een beetje eenzijdig maar het feit dat alles doorgeschoven wordt naar een volgend kabinet klopt helemaal.
Het is niet voor niets dat de meeste verantwoordelijken stuk voor stuk met de staart tussen de benen er vandoor gaan. (déjà vu want bij de stemming voor extra geld voor zorgpersoneel rende ook iedereen snel de kamer uit…)

Maar laten we eerlijk zijn: een grotere puinhoop dan er nu wordt achtergelaten kan het niet worden toch?
Een beetje meer sociaal beleid, de NS eindelijk eens hard op de vingers tikken met hun wanbeleid, de luchtvaart keihard aanpakken op hun wanbeleid ( en btw heffen op cerosine) de belastingdienst keihard aanpakken op hun wanbeleid, het UWV keihard aanpakken op hun wanbeleid, de COA’s volledig reorganiseren, belastingparadijs zuid-as meteen reorganiseren,
De gezondheidszorg en ouderenzorg weer humaan maken, etc.

Ik zeg; je moet de val van dit kabinet als een nieuwe uitdaging zien 🤣
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 21 sep 2023 23:15

Enzzo schreef: 21 sep 2023 22:41
Maar laten we eerlijk zijn: een grotere puinhoop dan er nu wordt achtergelaten kan het niet worden toch?
Een beetje meer sociaal beleid, de NS eindelijk eens hard op de vingers tikken met hun wanbeleid, de luchtvaart keihard aanpakken op hun wanbeleid ( en btw heffen op cerosine) de belastingdienst keihard aanpakken op hun wanbeleid, het UWV keihard aanpakken op hun wanbeleid, de COA’s volledig reorganiseren, belastingparadijs zuid-as meteen reorganiseren,
De gezondheidszorg en ouderenzorg weer humaan maken, etc.
Uiteindelijk zijn al die zaken grotendeels terug te voeren op gebrek aan capaciteit/middelen. Hetgeen mede veroorzaakt wordt door een toenemende juridisering. Mooie taal voor de bühne dus, maar waar gaan de mensen/middelen vandaan komen.

Wellicht moeten we als samenleving weer eens wat meer vertrouwen op elkaar, en accepteren dat er ook zaken fout gaan. In vergelijking met de meeste andere landen in deze wereld, zijn de zaken hier overigens doorgaans bijzonder goed geregeld. ;)
Gazelle Team TVM \'99

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 22 sep 2023 08:54

Jans schreef: 21 sep 2023 19:34
Ik ben een beetje beducht dat de staatsschuld het komende jaar flink op zal lopen. Want "alles" kan deze dagen.
Idd, zie mijn bericht van 19-09 al
uninvitedguest schreef: 19 sep 2023 13:38
Wordt al volop gesproken over de noodzaak om te bezuinigen, maar er wordt nu door iedereen nog ff goeie sier gemaakt door bezuinigingen in te trekken dan wel af te schaffen, accijns op brandstof toch niet te verhogen.
Nu nog ff voor Sinterklaas spelen en wanneer men weer op het pluche zit...............
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 sep 2023 09:13

De financien begrijp ik soms totaal niet of juist wel........
Bv die energie toeslag/plafond zou X miljart kosten, die heeft helemaal geen enkele euro gekost en levert alleen maar extra geld op en niet een beetje ook!

Dat doorrekenen van dingen slaat soms letterlijk door, je moet ergens stoppen.

Ik vind de geeiste CAO verhogingen echt bizar in sommige sectoren, dat gaat helemaal nergens over.
Maar de overheid heeft daar ook een belang bij 10% meer is al snel 4% belasting meer (van de 10 uiteraard).
Dat zijn nog al bedragen. Dat er straks allemaal bedrijven omvallen is van latere zorg.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 22 sep 2023 09:32

wasbeer2006 schreef: 22 sep 2023 09:13 Ik vind de geeiste CAO verhogingen echt bizar in sommige sectoren, dat gaat helemaal nergens over.
Maar de overheid heeft daar ook een belang bij 10% meer is al snel 4% belasting meer (van de 10 uiteraard).
Dat zijn nog al bedragen. Dat er straks allemaal bedrijven omvallen is van latere zorg.
Dat klopt, maar daarbij aangetekend dat als het de ambtenaren betreft het natuurlijk wel een kostenpost voor 'de overheid' is. En als je minimumloon gaat verhogen, de consquentie is dat de uitkeringen (b.v. AOW) die eraan gekoppeld zijn ook stijgen en dat voor het overheidsbudget dus kosten verhogend werkt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 10:56

Als het minimumloon verhogen het gevolg heeft dat je toeslagen kunt schrappen, vallen de kosten voor de overheid heel erg mee.

Feitelijk is het toeslagensysteem subsidie op goedkope arbeid. Die "arme, hardwerkende" ondernemers, die "altijd gepakt worden" profiteren daar gigantisch van, want zij hoeven geen loon te betalen waar je van rond kunt komen.
Aan de andere kant profiteren de beter betaalde werknemers van het systeem omdat het ze goedkope of zelfs gratis vrije tijd oplevert.

De ontvanger van toeslagen die fulltime werkt en de uitkeringsgerechtigden, zijn eigenlijk degenen die het minst profiteren van het systeem, maar ze krijgen wel vaak de zwarte Piet toegeschoven.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 sep 2023 11:00

Hoeveel heeft iemand nodig om van rond te komen? Dat lijkt in Nederland steeds verder uit de pas te gaan lopen.
Volgens mij gaat het voorlopig over minimumloon verhogen én toeslagen verhogen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 11:05

Als je alle toeslagen schrapt, dan is met de huur van een rijtjeshuis, een simpele, tweedehands gezinsauto, energie, de nodige verzekeringen en een telefoon, internet en tv abonnement het minimumloon wel op. Dan heb je nog geen eten en geen kleding.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 sep 2023 11:29

Velen zouden al flink wat eten kunnen kopen van hun telefoon, internet en tv abonnement. Maar zolang een dure telefoon belangrijker is dan eten, dan wordt het inderdaad lastig. En niet te vergeten de abonnementen op Netflix etc.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 22 sep 2023 11:33

Ernie C. schreef: 22 sep 2023 11:05 Als je alle toeslagen schrapt, dan is met de huur van een rijtjeshuis, een simpele, tweedehands gezinsauto, energie, de nodige verzekeringen en een telefoon, internet en tv abonnement het minimumloon wel op. Dan heb je nog geen eten en geen kleding.
Sorry @Ernie C. maar het hebben van een 'simpele tweedehands' auto vind ik nou niets als iets vanzelfsprekend voor een gezin wat leeft van een minimumloon, daar moet je volgens mij toch wat geld meer voor verdienen. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Babaloose
Forum-lid

Babaloose 22 sep 2023 11:36

Jans schreef: 22 sep 2023 11:29 Velen zouden al flink wat eten kunnen kopen van hun telefoon, internet en tv abonnement. Maar zolang een dure telefoon belangrijker is dan eten, dan wordt het inderdaad lastig. En niet te vergeten de abonnementen op Netflix etc.
Wat ben jij toch een walgelijk mens.

Maar goed, daar is de vijand functie voor, zal hem maar eens gebruiken.

Gesloten