Frame met te ruime PF30
Ik heb een China frame als winterfiets. Dit is een pressfit 30 frame en heb daar Sram dub lagers in. Nu was het mij bij het verwijderen van de vorige lagers (Token) al opgevallen dat de rechterkant wel erg makkelijk los ging, sterker nog ik kon ze met de hand ronddraaien. Vandaag tijdens het schoonmaken had ik het crankstel verwijderd en viel het mij wederom op dat de rechterkant gewoon los in het frame zat. Tijdens het fietsen heb ik hier nog geen last van gehad, maar dit gaat op termijn geheid problemen geven. De BB is dus te ruim. Is hier nog iets aan te doen of is het gewoon monteren en doorfietsen en bidden dat dit nog even goed blijft gaan?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een goede thread-together ( wheels mfg ) plaatsen die heeft ook enige horizontale klemming na goed vastdraaien. Of een one-piece (hambini, bb infinate ) met retaining compound. Die laatste zijn wat lastiger te plaatsen en bijna net zo duur als nog een china winterfiets.
Als je token bb al een thread together is, zorg dan dat je die ook vast genoeg zet met twee sleutels. Dan kan je die echt niet met de hand ronddraaien.
Als je token bb al een thread together is, zorg dan dat je die ook vast genoeg zet met twee sleutels. Dan kan je die echt niet met de hand ronddraaien.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Bij mijn mtb met vergelijkbaar systeem had ik dit issue ook. Ik heb het opgelost met de door thestudent aangedragen in elkaar draai bb opgelost van wheels mfg. Werkt prima
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13766
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als ie zo ruim is dat je de cup echt kan draaien in je frame zou ik wel iets van een lijm/compound gebruiken wat al werd aangegeven.
Bij een te ruim headset in een carbon frame heb ik wel eens secondelijm gebruikt dat ging daar ook goed. Wat je dan moet doen is dunnen secondelijm en met bv een schroevendraaier ronddraaien zodat je het goed verdeelt en een dun laagje aanbrengt. Dan een uurtje of 2 a 3 laten drogen en monteren. Ik heb echter mijn bedenkingen of dat bij een BB gaat, maar proberen kan altijd je kan het ook zo weer verwijderen.
Bij een te ruim headset in een carbon frame heb ik wel eens secondelijm gebruikt dat ging daar ook goed. Wat je dan moet doen is dunnen secondelijm en met bv een schroevendraaier ronddraaien zodat je het goed verdeelt en een dun laagje aanbrengt. Dan een uurtje of 2 a 3 laten drogen en monteren. Ik heb echter mijn bedenkingen of dat bij een BB gaat, maar proberen kan altijd je kan het ook zo weer verwijderen.
Bedankt voor alle adviezen. Het betreft trouwens een BB386 en heb daar al eens een Thread together bb gebruikt (Ninja Token) maar de sleutel die ik daar bij had gekocht was van kunststof en de inkeping van de bb was zo dun/smal dat ik daar niet goed kracht mee kon zetten, dus die draaide los.
Ik zoek dus een Thread Together BB386 geschikt voor Sram Dub met genoeg vlees om hem degelijk van 2 kanten aan te draaien.
@wasbeer2006: als ik lijm/compound gebruik, dan krijg ik toch nooit meer de lagers eruit als ze versleten zijn?
Ik zoek dus een Thread Together BB386 geschikt voor Sram Dub met genoeg vlees om hem degelijk van 2 kanten aan te draaien.
@wasbeer2006: als ik lijm/compound gebruik, dan krijg ik toch nooit meer de lagers eruit als ze versleten zijn?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
bb386 zal je altijd zitten met zeer dunne kanten aan je bottom bracket. Ook weer totaal anders dan PF30.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Je hebt speciale compound voor ruime passingen.. ik heb ook zo’n flacon staan ; lijkt wel een beetje op een superlijm flesje.
Het werkt prima bij ruimere passingen, hard goed uit, maar geeft geen volledige verlijming zoals een superlijm. Ik zal het flesje eens opsnorren voor een foto.
Het werkt prima bij ruimere passingen, hard goed uit, maar geeft geen volledige verlijming zoals een superlijm. Ik zal het flesje eens opsnorren voor een foto.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Thread together BB 386 vond ik niet zo'n succes; werkte zich los tijdens het fietsen totdat het geheel strak tussen de cranks zat. Het knarste behoorlijk toen de bussen mee gingen draaien in het carbon! Ik moest er nog een kleine 30 km mee fietsen. Tweede sleutel moeten kopen om het los te krijgen want ik had ook thread locker gebruikt op de schroefdraad van het BB. Verrassend weinig slijtage van het carbon trouwens. Nu zit het al 2 jaar met gelijmde pressfit bussen, wel lagers een keer vervangen door keramische
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Heb je een voorbeeld van die bussen die je gebruikt hebt?oldandslow schreef: ↑02 okt 2023 10:25 Thread together BB 386 vond ik niet zo'n succes; werkte zich los tijdens het fietsen totdat het geheel strak tussen de cranks zat. Het knarste behoorlijk toen de bussen mee gingen draaien in het carbon! Ik moest er nog een kleine 30 km mee fietsen. Tweede sleutel moeten kopen om het los te krijgen want ik had ook thread locker gebruikt op de schroefdraad van het BB. Verrassend weinig slijtage van het carbon trouwens. Nu zit het al 2 jaar met gelijmde pressfit bussen, wel lagers een keer vervangen door keramische
Ben benieuwdrene schreef: ↑02 okt 2023 10:21 Je hebt speciale compound voor ruime passingen.. ik heb ook zo’n flacon staan ; lijkt wel een beetje op een superlijm flesje.
Het werkt prima bij ruimere passingen, hard goed uit, maar geeft geen volledige verlijming zoals een superlijm. Ik zal het flesje eens opsnorren voor een foto.