opbouw kilometers na blessure
Mountainbiken kan best wel intensief zijn met de vele versnellingen en intervallen. Dat geeft al een extra belasting op het lichaam en mogelijk een verhoogde kans op overbelasting. Met dit in gedachte is het verstandiger om op de weg wat kilometers te maken en routes met veel intervallen te mijden. De rustperiode tussen de trainingen is hier ook belangrijk om in de gaten te houden. Met te weinig rust heb je al kans op meer blessures en overtraining. Je bent dan meer aan het afbreken dan aan het opbouwen.
-
- Forum-lid
Bedankt voor de tips !TKMP schreef: ↑28 sep 2023 07:55 Ik had deze zomer ook overbelaste spieren, linker en rechter bovenbeenspieren.
Dit is wat ik heb onthouden van mijn fisio,
-alle spieren zitten er nog en zijn groot en goed genoeg,bij mij geen spier beschadigingen.na 2/3weken ben ik mijn spier opbouw niet kwijt, dus alles mag weer, maar……
Ga na waarom ze overbelast waren,
Eet genoeg eiwitten 2gr/kg
Zorg voor de zouten
Rekken, thuis, na en voor en ook op niet fiets dagen,zo blijven spieren op lengte en soepel.
Hou je spieren soepel, leer ze te ontspannen
Ik ben ook weer gaan opbouwen en door mn lichaam te luisteren, wat wel wat niet. Kom ik wel weer goed mee.
Enkel de fietsvakantie daar ben ik nog een beetje terughoudend mee, ik wil deze niet na een weekfietsen in de alpen of anders.
Dus eerst maar weekendjes reizen.
-
- Forum-lid
Bedankt voor je reactie Pierre !PierreW schreef: ↑28 sep 2023 10:03 De peroneusspieren zijn stabiliserende spieren voor je voet en zorgen voor het proneren (naar binnen kantelen) van de voet. Dit zijn geen belastingen die je op de fiets veel zult maken. Misschien wel als je veel moet lopen tijdens veldrijden of MTB-en. Of als bijvoorbeeld hardlopen onderdeel van je training is.
Vraag je fysiotherapeut of hij het vermoeden heeft of de overbelasting tijdens het fietsen ontstaan heeft.
Zo ja, dan rustig opbouwen.
Zo nee, dan kan het wat sneller. En dan rustig opbouwen in de activiteit waarvan de fysiotherapeut wel vermoedt dat de oorzaak ligt en/of anderszins de oorzaak aanpakken.
Hardlopen doe ik niet dus dat kan ik uitsluiten.
Het moet wel overbelasting zijn denk ik achteraf..
Heb 3 weken niet gefietst (door vakantie) en na terugkomst heb ik niet rustig aan gedaan.
Bij de eerste ritten (70km) had ik spierpijn terwijl ik dat nooit heb.
Twee weken later zat ik op 270km per week.. en toen ging het mis.
Ik zal nog eens contact opnemen met fysio of die spier door het fietsen overbelast kan zijn geraakt want daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar door jouw opmerking over stabiliserende functie.
-
- Forum-lid
Bedankt voor je reactie Wasbeer.wasbeer2006 schreef: ↑28 sep 2023 13:28 Daar zat ik ook aan te denken. Spieren met fietsen overbelasten is vrijwel onmogelijk bij goede belasting.
Het komt meestal voor uit een verkeerde belasting.
Waarschijnlijk gaat een wig onder je schoen heel veel helpen. Daar zou ongeveer 60% van ons mee moeten rijden, maar ik gok dat het er nog geen 10 zijn. Ik zou het niet zelf doen, maar via je fysio of goede bikefitter.
Het goede nieuws is dat je die plaatje ook bijna nergens kan kopen, dus het bijna wel moet via een fitter
Bikefitting heb ik gedaan en heb op maat gemaakte zooltjes in m'n schoenen.
Dus in principe zou dat goed moeten zijn.
-
- Forum-lid
Goeie tip Symen.Symen schreef: ↑29 sep 2023 12:20 Mountainbiken kan best wel intensief zijn met de vele versnellingen en intervallen. Dat geeft al een extra belasting op het lichaam en mogelijk een verhoogde kans op overbelasting. Met dit in gedachte is het verstandiger om op de weg wat kilometers te maken en routes met veel intervallen te mijden. De rustperiode tussen de trainingen is hier ook belangrijk om in de gaten te houden. Met te weinig rust heb je al kans op meer blessures en overtraining. Je bent dan meer aan het afbreken dan aan het opbouwen.
Ben even gestopt met off-road en doe nu wat rustige ritjes op de weg.