Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ander soort vraag over bikefitting

DDX
Forum-lid HC

DDX 05 okt 2023 15:42

rob74 schreef: 05 okt 2023 11:27 Ik lees vaak hier op het forum, voor mensen die nieuw zijn en een nieuwe fiets zoeken, het advies om een bikefit te laten doen.
Maar als ik de verhalen hier lees, vraag ik me af of dat nu zo'n zinvol advies is. Elke bikefitter vertelt zijn eigen verhaal, lijkt het wel. Wat heb je daar dan als nieuwkomer aan? Je moet dus zelf al de nodige ervaring hebben om het positieve/zinvolle dingen eruit te halen. Of zie ik nu iets fout?
Ik denk dat je als beginner meer hebt aan een simpele meting door een fietsenzaak die jouw de fiets verkoopt.
Dan dat je 300 euro gaat neerleggen voor een uitgebreid advies.
Wnat idd zo'n dure bikefit gaat naar mijn idee alleen nuttig zijn als je uitgangspunten hebt wat je doelen zijn, bijvoorbeeld ik wil meer aero zitten.

Tenzij je natuurlijk al van jezelf weet dat je een afwijking hebt waar je last van gaat krijgen.

Ik heb aantal jaar geleden ook een bikefit gedaan, gewoon om eens te horen of er nog wat te verbeteren was. (bij Cyclinglab in Amsterdam, ook bekend van join tegenwoordig)
Zaken die daaruit kwamen was smaller stuur en schoenplaatjes meer (zover mogelijk) naar achteren.
Niets spannends verder maar dat zou ook gek zijn met km's die ik maak.

En kijk eens naar de volgende youtube kanalen met goede bikefitters :

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 2JltpLSlzs

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... txEvkm1V7E

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... -tnTlBUso7

Daarna kan je al veel zelf bedenken.
En als je dan naar een bikefitter gaat heb je ook info om in discussie te gaan en is het niet blind oh die man zegt dit en dan doe ik dat maar.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 okt 2023 15:57

Neill Stanbury is een held. De meeste bikefitters plaatsen het zadel te hoog.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 05 okt 2023 16:03

NuitKor schreef: 05 okt 2023 15:57 Neill Stanbury is een held. De meeste bikefitters plaatsen het zadel te hoog.
Zijn filmpjes bevatten inderdaad zeer waardevolle informatie. 👍 Volgens mij ook een adept van de theorieën van Steve Hogg.

Edit: even terugkomend op de vraag van dit topic. Een aantal praktisch zaken waar je nog op zou kunnen letten:

- Hoe is de naservice? Is het langskomen, aftikken en nooit meer weerzien. Of staat de bikefitter achter z'n diensten en biedt ie binnen een redelijk termijn, kostenloos/tegen geringe kosten, de mogelijkheid om een nacheck te doen. Dat zou voor mij een pre zijn.

- Ben ik verplicht om producten af te nemen? Zoals die korte stuurpen of dat andere zadel dat wordt geadviseerd.
Gazelle Team TVM \'99

Critic
Forum-lid

Critic 06 okt 2023 17:14

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 okt 2023 12:04

Ja die video,s van hem zijn goed.
En vooral begrijpend voor iedereen.

Kijk maar eens onderweg wie fietsen er niet extreem met een hiel omhoog. Armen gestrekt.
Het is vaal echt een bende op de racefiets. Doe dat eens off road met je gravelfiest of MTB, dan kom je er vanzelf achter dat het gewoon niet gaat.
Ook een goed test pak je MTB of gravelbike en ga het terrein in, zit je daar goed kan je die basis overnemen en je merkt heel snel waar je probleem zit met je zadel.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 okt 2023 15:51

Je bedoelt met een hiel omhoog zoals Annemiek van Vleuten fietst? Als dat zo is dan is het bij haar toch aardig gelukt op die manier.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 okt 2023 17:38

Ja klopt, uitzonderingen zijn er altijd. In een van zijn video,s heeft hij het ook over haar dat ze heel hoog zit, maar het bij haar kennelijk werkt.
Misschien vaak hakken aan 😀

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 okt 2023 17:59

wasbeer2006 schreef: 08 okt 2023 17:38 Ja klopt, uitzonderingen zijn er altijd. In een van zijn video,s heeft hij het ook over haar dat ze heel hoog zit, maar het bij haar kennelijk werkt.
Misschien vaak hakken aan 😀
Dat laatste zal het zijn. Oftewel jij vindt dat mensen niet goed op de fiets zitten. Maar voor een aantal werkt het prima. Dus is het maar de vraag, wat is er mis mee als je mensen zo ziet rijden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 okt 2023 08:21

Nou ik vind dat niet zozeer, een aantal pro bikefitters vooral.
De vraag is bv bij van Vleuten wat de reden is, dat weten we niet.
Maar het heeft een reden, aerodynamisch is het namelijk ook slecht, dus als ze lager zou kunnen zouden ze dat doen.

Bij het gros wat ik onderweg tegenkom weet ik de reden wel, daar is vaak geen reden voor.
Je kan best wel zeggen dat er behoorlijk wat gewoon niet goed op de fiets zitten en daardoor ook de fiets niet goed kunnen besturen.
Ik zie dat echt elke rit. Neem de bekende gestrekte armen, dat is echt een wielren kwaaltje.

Nizza
Forum-lid

Nizza 21 okt 2023 21:45

Dank u alle voor jullie antwoorden en uitleg.

Ik heb een tijd geleden een bikefitting laten doen bij een grote en bekende fietsen winkel ( zal de naam niet noemen ) waar ik een goed gevoel bij had.

Veel gesproken netjes geholpen veel gekeken en op zo een retul set dik een uur gezeten met alle toeters en bellen erop...
Zadeldrukmetting gedaan etc etc
Andere zadel na velen getest te hebben en veel met de stand van de schoenen bezig geweest en andere zolen en plaatjes erin.

Eigenlijk zou de stem korter moeten en de crank langer.
Zat eigenlijk met alles goed in het groen en een paar dingen kon iets beter , maar dat had met de crank en stem te maken.

Daarna 6 x gefietst en je voelt hem al komen...
Ging voor geen meter..ja nek en rug voelde goed,
Maar me benen voelde heel snel moe en ik leek wel niet vooruit te komen, net of ik de power niet op de weg kreeg,
Ook snel last van me knie en voet en vooral me kuiten....aan de rechterkant ..das me sterke kant nog wel..
Maar het meest vervelende was nog wel dat ik na de 2x fietsen een brandwond/schaafplek had aan me rechterkant van me zaakie......

Heb voor de grap nog eens de hoogte opgemeten van me zadel volgens de 109%methode en de zadel stond een goeie 4cm hoger dan ie volgens de 109% methode zou moeten staan en zoals ie stond..

Is er nou iets goed mis gegaan en zouden jullie terug gaan...

Mvg

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 okt 2023 21:48

VIER CENTIMETER ??? :shock: :shock: :shock:

Dat klinkt al absurd veel. Hoeveel hoger zit je nu dan voor je meting?
Live fast; die young. mijn blog

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 21 okt 2023 22:51

Wat is je binnenbeenlengte en zadelhoogte gemeten hart crank bovenzijde zadel.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie