Inderdaad leuk artikel, ik wist niet dat dit gebeurde, dus weer wat geleerd.daniel1975 schreef: ↑05 okt 2023 21:51 https://www.fiets.nl/nieuws/toekomst-fi ... QeTnC6Mcfg
Op zich wel interessant artikel.
Wordt er alleen niet blij van. De laagdrempelige fietshobby wordt echt in reuzenstappen duurder en exclusiever.
Fietsindustrie en -ambachtseconomie
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dan nog, dan kom ik op volgende:daniel1975 schreef: ↑05 okt 2023 22:16 Dat vroeg ik mij ook af. Welk uurloon reken je dan?
- lagers
- rollertje stuurlint
- met beetje pech nieuwe remleiding vóór
- olijfjes etc
- max 1.5 uur werk
Lager: 40,- (en dat vind ik al heeeeeeeel veel geld)
Lintje: 30,-
Remleiding incl materiaaltjes: 35,-
1.5 x 90 = 125
Totaal: 230,-
Nog steeds heel veel geld voor een veelfietser die jaarlijks een nieuw lagertje nodig heeft.
Less is bore
Anderhalf uur vind ik best snel als de kabels volledig intern lopen (ook door het stuur).
-
- Forum-lid
70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?
Werkplaatstarief was lang rond de € 60 per uur. Zal nu wat hoger liggen.ColumsbusMJ schreef: ↑06 okt 2023 09:43 70 euro per uur voor een fietsenmaker lijkt mij ook wat aan de prijzige kant?
Niet zijken maar reiden !
En beetje pech kan je dus beide leidingen vervangen.
En als je mechanisch schakelen hebt ook derraileurs weer afstellen. (en daarvan ook kabels vervangen)
En kabels die door stuur lopen vervangen is leuk werkje... (ook met tools ben je som nog best wel aan het klooien)
En als je mechanisch schakelen hebt ook derraileurs weer afstellen. (en daarvan ook kabels vervangen)
En kabels die door stuur lopen vervangen is leuk werkje... (ook met tools ben je som nog best wel aan het klooien)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Nog een postje erbij voor kosten werkplaats - dus buiten het uurloon zetten van de overhead kosten als afschrijving tools, huur gebouw etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als je bedrijf op een goed renderende werkplaats is gebouwd, zitten die in het uurloon verwerkt. En dan betaal je meer dan de fooi van de zaterdaghulp.MarkVeenstra schreef: ↑06 okt 2023 10:42 Nog een postje erbij voor kosten werkplaats - dus buiten het uurloon zetten van de overhead kosten als afschrijving tools, huur gebouw etc.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dan wordt het:
3 x 90 = 270,-
Totaal: 375,-
Sterkte ermee als je dit niet zelf kunt.
Ik heb voor een kleine 100,- aan gereedschap liggen om dit te kunnen doen, dat is heel snel terugverdiend.
3 x 90 = 270,-
Totaal: 375,-
Sterkte ermee als je dit niet zelf kunt.
Ik heb voor een kleine 100,- aan gereedschap liggen om dit te kunnen doen, dat is heel snel terugverdiend.
Less is bore