Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2941
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 okt 2023 08:17

De marges zijn wisselend. Op een bandje, een remblokje etc zit bijna geen marge. Op kleding en fietsen zelf wel.
Maar vergeet niet dat een FM voorraad moet aanhouden en voorraad wat je nog over hebt aan het eind van het jaar kost echt heel veel geld. Dat gaat van je marge af en producten met de grootste marge doen het meest pijn aan het einde van het jaar.

Op sommige groepen pak je je winst, op sommige groepen verdien je niets of kost het juist onder aan de streep en heb je het in de winkel meer voor de bühne.
Kosten voor winkel etc hangen af van hoe je het als bedrijf ingericht.

Van die 70,- uurlon moet trouwens het een en ander betaald worden
- brood op tafel
- pensioen
- sociale lasten
- btw
- winst belasting
- verlofdagen
- verzuimdagen
- allerlei verzekeringen
- scholing
- scholingsdagen
Zaken als huur, gereedschap etc reken ik niet mee want dat gaat op de grote hoop van de gehele winkel inkomsten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2023 08:29

daniel1975 schreef: 07 okt 2023 08:09 Autodidact en goed opletten als iemand anders een klusje aan je fiets doet.
Beetje technische aanleg is wel prettig. Je moet niet zelf gaan sleutelen voor de kostenbesparingen, maar vooral omdat je het leuk vindt. Anders denk ik gedoemd te mislukken.
Ik heb door de jaren mezelf ook alles geleerd dmv YouTube/internet en vragen. Ook dit forum is een bron van info. Kom ik er niet uit dan is er ook altijd wel iemand in mijn netwerk die er iets meer van heeft of bepaald gereedschap wel heeft. Het belangrijkste is nog dat je jezelf de tijd geeft. Veel die zeggen dat ze het niet kunnen proberen het niet eens en geven zichzelf geen tijd.

Bij zelf doen mag het ook best eens mislukken, je bespaard genoeg om dat te compenseren.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 07 okt 2023 08:54

Philippos schreef: 07 okt 2023 08:17 De marges zijn wisselend. Op een bandje, een remblokje etc zit bijna geen marge. Op kleding en fietsen zelf wel.
Maar vergeet niet dat een FM voorraad moet aanhouden en voorraad wat je nog over hebt aan het eind van het jaar kost echt heel veel geld. Dat gaat van je marge af en producten met de grootste marge doen het meest pijn aan het einde van het jaar.

Op sommige groepen pak je je winst, op sommige groepen verdien je niets of kost het juist onder aan de streep en heb je het in de winkel meer voor de bühne.
Kosten voor winkel etc hangen af van hoe je het als bedrijf ingericht.

Van die 70,- uurlon moet trouwens het een en ander betaald worden
- brood op tafel
- pensioen
- sociale lasten
- btw
- winst belasting
- verlofdagen
- verzuimdagen
- allerlei verzekeringen
- scholing
- scholingsdagen
Zaken als huur, gereedschap etc reken ik niet mee want dat gaat op de grote hoop van de gehele winkel inkomsten.
Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?

Stancke
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 07 okt 2023 09:06

Vicenza schreef: 07 okt 2023 08:54 Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Ik denk dat er eerder "einde boekjaar" wordt bedoeld, niet zo zeer 31 dec vs. 1 jan.

Geen 60/90 dagen uitstel van betaling (weet niet of dit courant is in de fietsenbranche?) en ook lancering van nieuwe modellen waardoor je overjaars model met grotere korting dient verkocht te worden?
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 okt 2023 09:28

Vicenza schreef: 07 okt 2023 08:54 Omdat ik hier totaal geen verstand van heb: waarom kost voorraad die je aan het eind van het jaar nog over hebt heel veel geld?
Het maakt toch niet uit wanneer je verkoopt (31 dec vs 1 Jan), of moet je belasting betalen over de waarde van je inventaris?
Vergeet ook niet de (betaalde danwel misgelopen) rente over de waarde van de winkelvoorraad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2023 09:36

Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5512
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 okt 2023 09:44

En tegenwoordig moet je als een beetje grote fietsenzaak ook zeker investeren in diefstalpreventie of fors betalen aan verzekeringspremies. Rookinstallaties, alarm, rolluiken eventueel zelfs paaltjes. Want het boevengilde slaat maar wat graag je pui aan diggelen om snel een busje met dure racefietsen, mtb of ebikes vol te laden.

Volledig autodidact hier.
Qua sleutelen doe ik (vrijwel)alles zelf, maar ik weet ook dat ik niet kan verwachten dat een fietsenmaker net zo veel tijd aan iets kan spenderen als ikzelf. Ik kan rustig een avond de tijd nemen om mijn kabels bij stuur en balhoofd precies de juiste lengtes te geven, waarbij links en rechts vrijwel symmetrisch loopt. Soms een keer corrigeren als het nodig is.

Als ik omzet zou moeten draaien en er een beetje tijdsdruk ontstaat dan moet er ook een bepaalde efficiëntie in zitten die bij mij ontbreekt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 okt 2023 09:47

Zoveel voorraad is er tegenwoordig niet meer. En voorraad qua standaard onderdelen etc staan gewoon op de balans en gaan mee. Specifieke dingen worden besteld en soms dezelfde dag nog bezorgd. Just in time principe. Kleding en fietsen zijn veel meer mode onderhevig en vormen daardoor een groter risico. Echter hebben die ook veel meer marge en worden daarom ook met korting verkocht als het weg moet. Het nadeel voor veel fietsenzaken is wel dat merken je dwingen om een bepaalde afname te doen. Die moet je dan vervolgens wel weer zien te verkopen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 okt 2023 09:49

NuitKor schreef: 07 okt 2023 09:36 Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Product, Prijs, Plaats, Promotie :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4105
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 okt 2023 09:50

De grootste voorraad die er bij de traditionele winkels staat is de grote hoop te duur ingeruilde occasions. Internetverkoop is voor velen een harde realitycheck geworden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5512
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 okt 2023 09:57

Inruil bij fietsen is echt achterlijk. Moet je eigenlijk niet aan beginnen als winkel. Die fietsen leveren vaak vrijwel niets meer op, kan je in de winkel bijna niet verkopen. Doen afbreuk aan je winkelindeling. Je kan net zo goed gewoon korting geven op de fiets en mensen die fiets laten houden.

Bij auto's kunnen merkdealers of andere handelaren die auto's gewoon tegen lage handelsprijzen snel op veilingen verkopen. Waar de occasionhandelaren er weer hun slag mee proberen te slaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 07 okt 2023 10:06

scepticus schreef: 07 okt 2023 09:49
NuitKor schreef: 07 okt 2023 09:36 Wat mij nog is bijgebleven zijn de 3 R's om de voorraadkosten te berekenen. Rente, Ruimte, Risico.
Product, Prijs, Plaats, Promotie :lol:
En de 5e is Personeel
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie