Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1126
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
10 okt 2023 09:35
Is je BB gat niet scheef waardoor de uitlijning niet 100% klopt, en waardoor je hem wel door het 1e lager krijgt, maar niet meer goed door de 2e?
-
dream
- Forum-lid
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16
dream
10 okt 2023 09:35
had hetzelfde met mijn Orbea orca met een c bear 386 evo lager. opgelost door as crankstel heel licht op te schuren met fijn schuurpapier. draait nu als een zonnetje.
-
lars_g
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55
lars_g
10 okt 2023 09:46
derxx schreef: ↑10 okt 2023 09:35
Is je BB gat niet scheef waardoor de uitlijning niet 100% klopt, en waardoor je hem wel door het 1e lager krijgt, maar niet meer goed door de 2e?
Dat zou natuurlijk ook kunnen. De markering op de as lijkt wel echt recht te zijn, maar dat is op het oog zo. Ik vermoed dat de BB een klein beetje uitlijningsproblemen heeft, maar dat dat de toleraties van de as en lagers zo strak zijn, dat je hem niet er in krijgt.
-
lars_g
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55
lars_g
10 okt 2023 09:46
dream schreef: ↑10 okt 2023 09:35
had hetzelfde met mijn Orbea orca met een c bear 386 evo lager. opgelost door as crankstel heel licht op te schuren met fijn schuurpapier. draait nu als een zonnetje.
Top, bedankt! Dat is ook het proberen waard.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
scottwilko
10 okt 2023 09:57
Rotor heeft volgens mij gewoon de assen te dik gemaakt. Ik heb dan wel de 30 mm assen, maar zowel met een normaal crankstel, als met mijn Inpower gaat het monteren heel lastig. Met mijn huidige Hope lagers, gaat het overigens wel beter.
De tip om de assen licht op te schuren kan dan wel uitkomst bieden
-
lars_g
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55
lars_g
10 okt 2023 10:01
scottwilko schreef: ↑10 okt 2023 09:57
Rotor heeft volgens mij gewoon de assen te dik gemaakt. Ik heb dan wel de 30 mm assen, maar zowel met een normaal crankstel, als met mijn Inpower gaat het monteren heel lastig. Met mijn huidige Hope lagers, gaat het overigens wel beter.
De tip om de assen licht op te schuren kan dan wel uitkomst bieden
Ik rij zelf met een rotor crank en bottom bracket. Maar dat gaat prima met monteren (lagers waren wel al na 5000 km klaar). Het probleem wat we nu hebben is een shimano as met rotor bottom bracket. Ik vermoed dat de lagers van rotors te kleine binnen diameter hebben. Misschien dat jij daarom ook minder problemen hebt met Hope lagers.
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1126
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
10 okt 2023 10:08
Hoe vaak moet je die lagers eigenlijk vervangen? De huidige lagers in mijn BB zitten er al ruim 25k km in en ik merk niks. Crank draait nog prima zonder lawaai. Ik rij echter zowat nooit met regen, en de enige keer dat die lagers water zien is tijdens het wassen.
-
lars_g
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55
lars_g
10 okt 2023 10:12
derxx schreef: ↑10 okt 2023 10:08
Hoe vaak moet je die lagers eigenlijk vervangen? De huidige lagers in mijn BB zitten er al ruim 25k km in en ik merk niks. Crank draait nog prima zonder lawaai. Ik rij echter zowat nooit met regen, en de enige keer dat die lagers water zien is tijdens het wassen.
Zolang ze nog soepel draaien, is het goed. Als je ze met de hand ronddraait en je voelt een soort van klikje of ze lopen ruw, dan zijn ze meestal wel versleten.
Ik rij ook vrijwel nooit in de regen en heb ook een fiets gehad waar ze zeker 25k km in zaten en nog goed waren. Degene van Rotor waren heel snel versleten.
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1126
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
10 okt 2023 10:21
lars_g schreef: ↑10 okt 2023 10:12
derxx schreef: ↑10 okt 2023 10:08
Hoe vaak moet je die lagers eigenlijk vervangen? De huidige lagers in mijn BB zitten er al ruim 25k km in en ik merk niks. Crank draait nog prima zonder lawaai. Ik rij echter zowat nooit met regen, en de enige keer dat die lagers water zien is tijdens het wassen.
Zolang ze nog soepel draaien, is het goed. Als je ze met de hand ronddraait en je voelt een soort van klikje of ze lopen ruw, dan zijn ze meestal wel versleten.
Ik rij ook vrijwel nooit in de regen en heb ook een fiets gehad waar ze zeker 25k km in zaten en nog goed waren. Degene van Rotor waren heel snel versleten.
Ik fiets misschien niet hard genoeg
Fiets is een Colnago CLX evo met de Threadfit 82.5 BB standaard, wat zover ik het begrijp lijkt op BB86. Het hele BB verhaal is voor mij nog een van de weinige dingen die ik niet echt begrijp. Iets met bomen en bos enz. Volgens mij kan ik dezelfde lagers gebruiken als bij een BB86 (41/24), maar zolang het goed is...
Als het een keer zover is, dan vraag ik m'n zwager wel om even een handje te helpen. Met ruim 40jr ervaring met racefietsen komt dat wel goed.
-
1094
- Forum-lid
- Berichten: 2195
- Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59
1094
11 okt 2023 22:08
Nieuw setje banden er op gelegd (wat een werk is dat ook, handen doen er pijn van)
Was nodig ook want de oude toonden achter al wat plekken waar het rubber weg was. Toch mooi 9000 km op gereden zonder 1 lek (zaffiro)
-
Jeefp
- Forum-lid
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08
Jeefp
12 okt 2023 16:03
1094 schreef: ↑11 okt 2023 22:08
Nieuw setje banden er op gelegd (wat een werk is dat ook, handen doen er pijn van)
Was nodig ook want de oude toonden achter al wat plekken waar het rubber weg was. Toch mooi 9000 km op gereden zonder 1 lek (zaffiro)
Ik gebruik deze.
-
Bijlagen
-
-
1094
- Forum-lid
- Berichten: 2195
- Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59
1094
12 okt 2023 16:28
Ik had hem al bijna besteld maar gelukkig hielpen de youtube tips ook (band inhet midden van de velg zetten)
Is al ruim 3 jaar geleden dat ik een nieuwe band had gemonteerd dus had de parate kennis niet meer